×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

در ادامه چگونگی طراحی، ساخت و ارتقا فناوری دوربین زیر نمایشگر (UDC) در گوشی‌های تاشو سامسونگ را بررسی کرده‌ایم.  

دوربین زیر نمایشگر

دوربین زیر نمایشگر (UDC) یک راه حل ابتکاری است که دوربین سلفی را نامرئی می‌کند و تمامی صفحه نمایش را به کاربر اختصاص می‌دهد تا بتواند در زمان اجرای برنامه‌های گوشی از تجربه بصری یکپارچه‌ای لذت ببرد. این ویژگی مهم اما به راحتی امکان‌پذیر نیست و علاوه بر چالش‌های سخت‌افزاری به طراحی الگوریتم‌هایی برای بازیابی کیفیت تصویر نیاز دارد.

برای این کار یک دوربین جلویی (front-facing) در زیر صفحه نمایش قرار می‌گیرد. با گذاشتن این دوربین، تراکم پیکسلی صفحه نمایش کاهش می‌یابد اما نمایشگر می‌تواند همچنان تصاویر را بدون اختلال به نمایش گذارد. در عین حال مانعی برای رسیدن نور به دوربین در زمان استفاده نمی‌شود.

گوشی‌های تاشوی سری فولد سامسونگ با هدف ارائه تجربه‌ای فراگیر و پرکاربرد از یک گوشی هوشمند ساخته شده‌اند و طراحی آن به شکلی است که می‌تواند کارآیی گوشی و تبلت را به شکل همزمان در اختیار کاربرانش بگذارد.

سئوک‌جون لی، مدیر بخش دوربین محاسباتی واحد تحقیقاتی سامسونگ در این مورد می‌گوید : «تحقیقات و نظرسنجی‌های ما از کاربران نشان می‌دهد که مخاطبین سری گلکسی فولد، دوربین نمایشگر کاور را برای گرفتن عکس‌ها و سلفی‌ها و نمایشگر اصلی را برای کارهای سازنده‌تر مانند تماشای ویدیو، بازی و کار بر روی اسناد ترجیح می‌دهند. براین اساس سامسونگ برای اولین بار راهکار دوربین زیر نمایشگر را در گلکسی Z Fold3 راه‌اندازی کرده و کیفیت آن را در Z Fold4 ارتقا داد».

به گفته لی، فناوری UDC عنصر اصلی برای داشتن یک نمایشگر تمام صفحه واقعی است. سامسونگ در گلکسی Z Fold4 با ترکیب نوآوری‌های پیشرو حوزه صفحه نمایش و تکنیک‌های پیشرفته هوش مصنوعی، موفق شد تعادل کاملی را بین کیفیت صفحه نمایش و کیفیت تصویر دوربین برقرار کند. پس از عرضه فناوریUDC  در سری Z Fold3، یکی از مهم‌ترین درخواست‌های کاربران محو شدن بیشتر اثر دوربین روی صفحه نمایش بود که این کار در سری گلکسی Z Fold4 با بهینه‌سازی چینش ساب پیکسل‌ها انجام شد.  

زمانی که دوربین را زیر صفحه نمایش می‌گذارید، این احتمال به وجود می‌آید که کیفیت تصویر صفحه نمایش کاهش یابد و تصاویر پخش شده تار یا مخدوش شود. به همین دلیل در گلکسی Z Fold4 از قدرت هوش مصنوعی کمک گرفته شد تا از پردازش چند فریمی تصویر استفاده شود.  

اتکا به هوش مصنوعی و قدرت محاسباتی و پردازشی آن باعث شد تا کابران در زمان مشاهده پیش‌ نمایش سلفی‌های خود، تماس‌های تصویری و ضبط ویدئو تصاویری با بالاترین کیفیت ممکن را تجربه کنند.   

برای ساخت و تکمیل فناوری UDC  واحدهای تحقیقاتی سامسونگ در چند کشور مختلف بر روی آن کار کردند. الوک شوکلا، مدیر بخش راهکارهای هوش مصنوعی سامسونگ در هند می‌گوید: «همکاری چند جانبه موفقی برای ارتقا فناوری UDC  صورت گرفت. این تیم‌ها در نقاط مختلف جهان با وجود تفاوت‌های زمانی بر روی پروژه‌ای پیچیده کار کردند. نتیجه این تلاش‌ها برای همگان لذت‌بخش بود چرا که در نهایت موفق شدیم، چالش‌های کلیدی کیفیت تصویر راحل کنیم و تجربه‌ای ویژه و منحصربه‌فرد را به کاربران خود ارائه دهیم».

گلکسی Z Fold4 دارای فرم فکتور قابل شخصی‌سازی، تجربه کاربری مناسب برای سلایق مختلف و عملکردی بهینه است. نسل چهارم تاشوهای سامسونگ با شکستن مرزهای مرسوم گوشی‌های هوشمند روشی جدید و تاثیرگذار برای تعامل روزمره با کاربران خود خلق کرده است. فناوری دوربین زیر صفحه نمایش در آینده امکان قرار دادن سنسورهای دوربین بیشتر را در نمایشگرهای تاشو بدون کاهش کیفیت تصاویر فراهم می‌کند. این فناوری با رفع چالش‌های بزرگ این حوزه، در آینده‌ای نزدیک سطح‌ جدیدی از کیفیت نمایشگرها و تصاویر سلفی را به کاربران گوشی‌های هوشمند ارائه می‌دهد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.