×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
آغاز اجرای طرح پاداش صرفه‌جویی برق از فردا برای همه مشترکان خانگی

به گزارش تجارت گردان به نقل از وزارت نیرو برای تأمین برق موردنیاز برنامه‌های متعددی را در دستور کار خود قرارداد که دو برنامه اصلی آن، افزایش ظرفیت تولید برق و مدیریت مصرف مشترکان دسته‌بندی است. در بخش مدیریت مصرف برق بخش خانگی دو سیاست کلی وجود دارد که یکی اجرای قانون افزایش پلکانی مصرف برای پُرمصرف‌ها و دیگری طرح سراسری پاداش صرفه‌جویی است.

اجرای طرح پرداخت پاداش صرفه‌جویی مصرف برق در سال گذشته موفق بود و توانست سبب کاهش مصرف بخش خانگی شود؛ امسال هم وزارت نیرو مصمم است با اجرای طرح سراسری پاداش صرفه‌جویی در مصرف را با شرایطی فراهم آورد تا همه مردم از برق مطمئن و پایدار برخوردار شوند.

بر اساس اعلام وزارت نیرو، “عبدالامیر یاقوتی” مدیرکل دفتر مدیریت انرژی و برنامه‌ریزی امور مشترکان توانیر در این باره افزود: ۳ تا ۴ میلیارد تومان برای طرح تشویق مشترکان اختصاص می‌یابد و امید است مردم از این فرصت استفاده کنند.

وی درباره فرایند دریافت پاداش صرفه‌جویی مشترکان ادامه داد: یکی از طرح‌های ویژه‌ای که امسال در صنعت برق موردتوجه و در دستور کار قرار گرفت مربوط به ارائه پاداش صرفه‌جویی به مشترکان خانگی است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: این موضوع رقم‌های قابل‌توجهی را به خود اختصاص داده است، به‌طوری‌که به‌ازای هر کیلووات‌ساعت از ۵۰۰ تومان تا ۲۰۰۰ تومان پاداش در نظر گرفته می‌شود.

یاقوتی افزود: میزان برق مشترکان در این طرح نسبت به دوره مشابه سال قبل آن‌ها ارزیابی می‌شود و مشترکان به‌صورت پلکانی حائز دریافت پاداش صرفه‌جویی خواهند شد؛ به‌عبارت‌دیگر می‌توان گفت که ۱۰۰ درصد مشترکان می‌توانند در این طرح شرکت کنند این در حالی است که در سال گذشته فقط مشترکانی می‌توانستند شرکت کنند که مصرف برق آنها زیر الگوی مصرف می‌بود.

ادارات مکلف به کاهش ۳۰ درصدی مصرف برق شده‌اند

وی خاطرنشان کرد: استراتژی حوزه برق در وزارت نیرو در سه محور اصلی شامل «افزایش ظرفیت تولید در بخش نیروگاه‌های فسیلی»، «افزایش ظرفیت تولید در بخش نیروگاه‌های تجدیدپذیر اعم از نیروگاه‌های خورشیدی، آبی، بادی و غیره» و «بهینه‌سازی مصرف انرژی از سمت مشترکان» خلاصه می‌شود.

مدیرکل دفتر مدیریت انرژی و برنامه‌ریزی امور مشترکان صنعت برق شرکت توانیر با بیان اینکه در کنار این استراتژی، صنایع نیز بخشی از تولید برق را در دستور کار دارند، گفت: در سال گذشته علاوه بر توسعه ظرفیت نیروگاه‌ها، اقدام‌هایی دررابطه‌با مدیریت منابع آب پشت سدهای کشور به‌منظور تولید برق موردتوجه قرار گرفت و درعین‌حال در زمینه تعمیر نیروگاه‌ها و توسعه به هنگام شبکه هم اقدام‌های بسیار مؤثری صورت گرفت.

یاقوتی ادامه داد: برنامه‌های مختلفی در ارتباط با مدیریت مصرف از سوی مشترکان نیز پیش‌بینی شد که مشترکان صنعتی، کشاورزی، عمومی، اداری و تجاری دراین‌رابطه با وزارت نیرو همکاری می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه هیئت دولت مشترکان بخش‌های عمومی – اداری مکلف به کاهش ۳۰ درصدی مصرف در ساعت‌های روز نسبت به مدت مشابه سال گذشته شده‌اند و در برخی از ساعت‌های اداری باید حداقل ۶۰ درصد مصرف انرژی را نسبت به ساعت روز کاهش دهند.

این مقام مسئول گفت: حوزه بعدی مربوط به مدیریت مصرف برای مشترکان بخش کشاورزی می‌شود که در پنج ساعت در شبانه‌روز که عموماً مستقر در پیک‌بار شبکه است (ساعت ۱۱ تا ۱۸) در دو بازه تقسیم می‌شود.

مدیرکل دفتر مدیریت انرژی و برنامه‌ریزی امور مشترکان صنعت برق شرکت توانیر گفت: صنایع نیز با جابه‌جایی مصرف از ساعت پرباری به ساعت‌های کم‌باری برای مدیریت مصرف همکاری لازم را صورت می‌دهند.

رشد مصرف برق در بخش صنعت

به گفته وی، برخی تصور می‌کنند اجرای این برنامه‌ها موجب کاهش رشد تولید در بخش صنعت می‌شود، این در حالی است که با اجرای این ضوابط و قوانین در سال گذشته در بخش صنعت بیشترین رشد مصرف برق را برای پیشبرد فرایند تولید شاهد بودیم.

مدیرکل دفتر مدیریت انرژی و برنامه‌ریزی امور مشترکان صنعت برق شرکت توانیر درباره نحوه پرداخت خسارت به زیان‌دیدگان برق، خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱ پس از انعقاد قرارداد با شرکت بیمه‌گر جدید تاکنون یک‌ششم پرونده‌ها مورد بررسی قرار گرفته و بر اساس برنامه انتظار می‌رود تا پایان تیرماه همه پرونده‌های خسارات برق مشترکان مربوط به سال ۱۴۰۱ را تعیین تکلیف و پرداخت کنیم.

یاقوتی ادامه داد: در ارتباط با رسیدگی به پرونده‌های سال ۱۴۰۲ نیز منتظر دستورالعمل اجرایی هستیم که به تصویب هیئت وزیران برسد و پس از ابلاغ، فرایند برگزاری مناقصه صورت می‎گیرد.

به گفته مدیرکل دفتر مدیریت انرژی و برنامه‌ریزی امور مشترکان صنعت برق شرکت توانیر، از سال ۱۳۹۹ یک سامانه مکانیزه‌ای ایجاد شده که مشترکان می‌توانند خسارت خود را در آن ثبت کنند و دیگر نیازی به مراجعه حضوری به دفاتر مربوطه وجود ندارد.

یاقوتی خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های بسیار پرکاربرد در صنعت برق این است که همه خدمات به‌صورت غیرحضوری ارائه می‌شود و مشترکان به‌راحتی با نصب نرم‌افزار «برق من» در تلفن همراه خود امکان استفاده از خدمات مختلفی را به‌صورت غیرحضوری دارند؛ این خدمات در ۴۰ فعالیت خلاصه می‌شود که ۲۸ مورد مربوط به امور مشترکان و ۱۲ مربوط به حوزه بهره‌برداری است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.