×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
آیا امتحانات حضوری دو میلیون دانش‌آموز گسترش ویروس کرونای انگلیسی را در پی نخواهد داشت؟!

سال گذشته با تصمیم ناشیانه مسئولان آموزش و پرورش و اصرار آنها بر شروع سال تحصیلی در مهرماه با حضور دانش آموزان در مدارس، شروع پیک سوم کرونا را شاهد بودیم و حال آن که در همان مقطع همه دانشگاه‏ها به صورت غیر حضوری فعالیت آموزشی خود را آغاز کردند ولی اصرار مسئولان آموزش و پرورش بر حضور دانش آموزان در مدارس بسیاری از خانواده‏ها را به کام کرونا فرستاد.

امسال نیز در حالی که تمام امتحانات دانشگاه‏ها غیر حضوری برگزار می‏شود و حتی آزمون دکتری را هم به تعویق انداختند و همه اینها برای حفظ سلامت آنان و جامعه مفید و لازم و ضروری است، پس چرا باید حدود دو میلیون دانش آموز را به تجمع در مدارس برای امتحانات فرا بخوانیم!

گفته می‏شود، این امتحانات با رعایت پروتکل‏های بهداشتی برگزار می‏شود که واقعاً این امکان در همه مدارس بخوبی وجود ندارد، گرچه اگر هم این امتحانات با فاصله ضروری و با رعایت همه نکات هم برگزار شود، آیا از ملاقات دانش آموزانی که بیش از یک سال است همدیگر را ندیده اند و این امتحانات اولین فرصت دیدارشان را فراهم کرده است، می‏توان جلوگیری کرد؟! قطعاً دانش آموزان و خانواده‌هایشان در قبل و بعد از امتحان در محیط مدرسه و بیرون مدرسه یکدیگر را می‏بینند و سلام و احوالپرسی می‏کنند و همین دیدارها زمینه شیوع مجدد این بیماری منحوس را پدید خواهد آورد، مخصوصا این که این امتحانات به مدت ۲ هفته به طول می‏انجامد و این جمعیت ۲ میلیونی بیش از ۱۰ بار همدیگر را ملاقات می‏کنند و حال آنکه ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه یک تجمع ۱۰۰ نفره را در تالارها حتی برای یک جلسه نمی‏دهد آن وقت چطور اجازه چنین تجمعی آن هم به طور متوالی در طول دو هفته به آموزش و پرورش داده می‏شود؟!

اگر مسئولان آموزش و پرورش نگران تقلب در امتحانات هستند و اصرار بر حضوری بودن امتحانات دارند، لا اقل تا پدید آمدن شرایط سالم اجتماعی این امتحانات را به تعویق بیندازند.

آنچه که مسلم است ستاد ملی مقابله با کرونا باید در این موضوع دقت لازم را به خرج بدهد، دو میلیون نفر، جمعیت کمی نیست، خانواده‏های بیش از یک میلیون و یکصد و بیست هزار نفر دانش آموزانی که پایه نهم هستند به اضافه خانواده‏های حدود هفتصد هزار دانش آموزی که در پایه دوازدهم هستند به شدت نگران سلامت فرزندانشان هستند و اگر این دو میلیون نفر را با جمعیت خانواده هایشان در نظر بگیریم شاید جمعیتی حدود ده میلیون نفر را درگیر می‏کند!

براستی چرا ستاد ملی کرونا حاضر به چنین ریسکی شده است و این خطر بزرگ را غمض عین می‏کند، شما که هر گونه مسافرت را لغو کردید، چرا به آموزش و پرورش اجازه چنین تجمعی را می‏دهید؟! آیا سلامت مردم باید به خطر بیفتد تا مثلاً تقلبی در امتحانات آموزش و پرورش رخ ندهد؟!

هنوز هم دیر نشده است و ستاد ملی مقابله با کرونا جلو امتحانات حضوری آموزش و پرورش را بگیرد یا لا اقل امتحانات را به تعویق بیندازد و یا حداقل امتحانات پایه نهم که جمعیت قابل توجهی هستند را نیز مانند سایر پایه‏ها غیر حضوری برگزار کند و فقط امتحانات پایه دوازدهم که نسبتاً بزرگتر هم هستند و امکان رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی را هم نسبت به سنین پائین‌تر دارند را به صورت حضوری انجام دهند.

به هر حال موضوع بسیار مهمی است و بحث حفظ جان دانش آموزان است و در شرایطی که دو سال است تمام دروس حوزه‏های علمیه و دانشگاه‏ها و مدارس غیر حضوری برگزار می‏شود، چرا به ناگهان دانش آموزان را به تجمعی میلیونی فرا می‏خوانند. آیا هنوز از پیک چهارم خارج نشده باید وارد پیک پنجم بشویم. آیا این تصمیم چقدر عاقلانه و ضروری است که حاضر هستیم سلامتی جامعه را مجدداً در مقابل ریسکی بزرگ قرار دهیم؟!

مرتضی نجفی قدسی

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.