×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
تحقق رشد و توسعه طرح‌های فناوری با حمایت شرکت‌هایی مثل فولاد مبارکه در جشنواره شیخ‌بهایی

 قاسم مصلحی رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در گفت‌وگو با فارس در اصفهان اظهار کرد: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان که پایه‌گذار پارک‌های علم و فناوری کشور محسوب می‌شود، امروز بیش از ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور خصوصی را در خود جای داده و اشتغال‌زایی افزون بر ۸ هزار و ۵۰۰ نفری را ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه دستاوردهای شهرک نیز ناشی از تعامل با بخش خصوصی است، ما به عنوان یک دستگاه دولتی، تسهیلگر ارتباط مناسب بین عناصر زیست بوم فناوری و بخش خصوصی هستیم و جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی نیز با هدف گرد هم آوردن اجزای مختلف این زیست بوم برگزار می‌شود و علم و دستاوردهای علمی دانشجویان و فناوران و از سوی دیگر سرمایه‌گذاران به عنوان  مهم‌ترین اجزای این زیست بوم محسوب می‌شوند.

مصلحی با اشاره به اینکه داشتن صرف حق امتیاز اختراعات و فناوری‌ها در دنیای امروز حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد مسیر ارزش‌آفرینی است، گفت: حدود ۷۰ درصد مسیر مربوط به تجاری‌سازی این فناوری و اختراعات است که در اجرای این مهم، سرمایه‌گذاران نقش پررنگی بر عهده دارند.

ظهور شرکت‌های قدرتمند، ماحصل برگزاری جشنواره ملی شیخ بهایی

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با بیان اینکه جشنواره شیخ بهایی در ادوار مختلف اهداف خود را بر اساس نیازهای روز تغییر داده است، بیان کرد: زمانی که نام این جشنواره، جشنواره کارآفرینی شیخ بهایی بود، توجه چندانی به موضوع کارآفرینی در کشور نمی‌شد، پس از گذشت چند سال، وزارت کار یا بخش‌های دیگر به این حوزه وارد شدند و بنابراین جشنواره شیخ بهایی با یک ابتکار عمل به حوزه فن آفرینی وارد شد.

وی ادامه داد: این جشنواره در مفاهیمی مانند نوآوری، فن آفرینی و حضور سرمایه‌گذاران پیشرو بوده و توجه ویژه به نوآوری و فناوری‌هایی داشته است که قرار بوده در آینده وارد بازار شود.

مصلحی با بیان اینکه برخی از شرکت‌هایی که در دوره‌های قبلی جشنواره حضور داشتند، امروز دارای درآمدهای بالای هزار میلیارد تومان در سال هستند، عنوان کرد: توجه به فعالیت‌های فناورانه و دانش‌بنیان همواره مورد توجه شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بوده و بحث اقتصاد دانش‌بنیان در آن محدود به یک دوره زمانی خاص نیست.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان افزود: با توجه به اهمیت سرمایه‌گذاری، برنامه‌ریزی لازم انجام شده تا با حضور سرمایه‌گذاران در هفدهمین جشنواره ملی شیخ بهایی، جلسات حضوری میان این افراد و صاحبان طرح و ایده برگزار شود و همچنین در این حوزه تلاش شده تا از سرمایه‌گذران خیّر استفاده شود که کار بسیار دشواری است، باید به این نوع سرمایه‌گذاری به عنوان یک فعالیت اجتماعی توجه شود.

حضور فولاد مبارکه در جشنواره شیخ بهایی

وی ادامه داد: یکی از نکات قوت جشنواره ملی شیخ بهایی حضور شرکت‌های صنعتی بزرگ مثل فولاد مبارکه است علاوه بر حمایت از جشنواره، به قصد سرمایه‌گذاری روی طرح‌های مختلف حاضر در جشنواره حضور خواهند داشت، وقتی این صاحبان سرمایه وارد میدان شوند، طرح‌های فناورانه به شدت رشد و توسعه می‌یابد.

مصلحی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ساختار هفدهمین دوره این جشنواره اظهار کرد: در این جشنواره دو قسمت مسابقه‌ای و غیر مسابقه‌ای وجود دارد و بخش مسابقه‌ای شامل سه بخش طراحان کسب‌وکار (ایده‌هایی که هنوز به انتها نرسیده اما ظرفیت تجاری‌سازی دارد) فن آفرینی و تجاری‌سازی فن آفرینی ( شرکت‌های نوپا و شرکت‌های رشد یافته در حوزه فناوری) است.

رئیس جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی تصریح کرد: بسیاری از ایده‌هایی که در پارک‌های علم و فناوری وجود دارد، پس از تکمیل می‌تواند به تولید انبوه و صنعتی برسد که اصطلاحاً به آن فناوری صنعت‌ساز گفته می‌شود.

وی افزود: در این جشنواره یک جایزه هم برای این منظور تعلق خواهد گرفت که به یاد مرحوم دکتر شیخ زین‌الدین، به این نام و با مشارکت علمی و فناوری ریاست جمهوری اهدا می‌شود.

مصلحی ادامه داد: در بخش غیرمسابقه‌ای نیز بحث فرصت‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد که طرح‌های مناسب و مستعد سرمایه‌گذاری را پس از بررسی‌های دقیق به سرمایه‌گذاران معرفی می‌کند و از بخش‌های دولتی و غیر دولتی برای در آن حضور دارند.

شایان ذکر است هفدهمین دوره جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت در مهمانسرای عباسی اصفهان برگزار خواهد شد. «فناوری‌های نوظهور و آینده‌نگر»، «فناوری‌های صنعت‌ساز»، «رفع نیاز صنعت در دوران تحریم»، «صنایع نفت، گاز و پتروشیمی»، «محیط زیست، آلودگی هوا، آب و انرژی، مدیریت منابع آب»، «نیازهای صنعت دارو، مهندسی پزشکی»، «فناوری‌های نرم، هویت‌ساز و صنایع خلاق»، «زیست‌فناوری، نانو، کشاورزی و صنایع غذایی» و «صنایع IT، ICT و هوش مصنوعی» موضوعات این دوره از جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی را تشکیل می‌دهد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.