×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اصلاح ساختار صندوق بازنشستگی/ اولویت تأمین مسکن بازنشستگان

 به گزارش تجارت گردان به نقل از ایرنا از صندوق بازنشستگی کشوری، نعمت‌الله ترکی در نشست با روسای کانون‌های بازنشستگان وزارت آموزش و پرورش ۳۱ استان کشور با تبریک هفته معلم و قدردانی از پیشکسوتان حوزه آموزش و پرورش اظهار داشت: تشکیلات و ساختار صندوق بازنشستگی کشوری دچار نواقص و مشکلات بسیاری است که همین امر سبب شده در حوزه‌های مختلف به ویژه حوزه اقتصادی و طرح‌های توسعه سرمایه‌گذاری با موانع جدی روبرو شویم.

وی تاکید کرد: نبود برنامه مشخص و کارشناسی و برنامه مبتنی بر نظر کارشناسی و از پایین به بالا یکی از آسیب هایی است که صندوق و بازنشستگان را دچار مشکل کرده است و برنامه جامعی در هر حوزه در حال تدوین است تا براساس این برنامه بتوانیم همه خدمات و فعالیت‌های صندوق را به صورت شفاف به بازنشستگان عرضه کنیم.

ترکی تصریح کرد: ما قوانین بالادستی خوبی در اختیار داریم که از آن جمله ماده ۸۵ قانون مدیریت خدمات کشوری است اما جای سوال اینجاست که چرا این ماده قانونی اجرا نشده و کسی هم این مساله را پیگیری نکرده است.

تغییر ساختار صندوق ضروری است

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، تغییر ساختار این صندوق را ضروری عنوان کرد و گفت: باید به درستی بررسی شود که این صندوق در زمانی که به صورت سازمان اداره می‌شده است، خدمات بهتری ارائه کرده یا در زمانی که در قالب صندوقی اداره می‌شود.

ترکی افزود: به نظر می‌رسد اگر ساختار این صندوق به صورت سازمان تعریف شود که جزء مطالبات بازنشستگان هم هست، می‌تواند به صورت مستقل و ساختارمند کار کرده، خدمت ارائه دهد و بخش‌های مختلف را خود اداره کند.

وی تصریح کرد: این ساختار معیوب و ناقص فعلی و لایه‌های مختلف مدیریتی و تصمیم‌گیری برای صندوق، بسیاری از فعالیت‌ها و برنامه‌های مورد نظر برای کاهش وابستگی به منابع عمومی و طراحی خدمات رفاهی و اجتماعی را با مشکل مواجه می‌کند. ما می‌توانیم با اصلاح ساختار، مشکلات موجود را تا حد زیادی کاهش دهیم.

افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه اقتصادی

ترکی با اشاره به سه حوزه برنامه‌ریزی شده صندوق بازنشستگی کشوری برای سال ۱۴۰۲، گفت: اولین حوزه، سرمایه‌گذاری و طرح‌های توسعه است که تا زمانی که سرمایه‌گذاری در بخش اقتصادی به درستی انجام نشود، درآمدزایی و سودآوری دور از انتظار خواهد بود. می‌توان با تکیه بر برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری مناسب در حوزه پتروشیمی و نفت و گاز بخش مهمی از منابع مالی حقوق بازنشستگان را تامین کرد.

وی سرمایه‌گذاری در حوزه فولاد برای تکمیل زنجیره این محصول استراتژیک را یکی دیگر از برنامه‌های حوزه اقتصادی عنوان کرد و اظهار داشت: در این حوزه سرمایه عظیمی وجود دارد که به دلیل نقص در زنجیره تولید، سودآوری به حداقل ممکن رسیده است. برنامه صندوق بازنشستگی کشوری اجرای طرح‌های توسعه سرمایه‌گذاری است که به امید خدا در حال انجام آن هستیم.

ترکی با بیان اینکه «در بودجه امسال ۲۸۰ هزار میلیارد تومان منابع برای پرداخت حقوق پیش‌بینی شده است» گفت: با ادامه شرایط فعلی در صندوق و ساختار معیوب فعلی، تا سال ۱۴۰۵ ما به بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی برای پرداخت حقوق نیاز خواهیم داشت که به طور قطع نمی‌توانیم به منابع دولتی تکیه کنیم؛ بنابراین افزایش سرمایه‌گذاری و طرح‌های توسعه به صورت کلان یک نیاز جدی برای شرایط امروز و آینده صندوق بازنشستگی است.

وی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست تا به اصلاح ساختار صندوق بازنشستگی کشوری در برنامه هفتم توجه کنند، تا بخش مهمی از مشکلات این صندوق برای خدمت رسانی مناسب به بازنشستگان و انجام سرمایه‌گذاری‌های کلان اقتصادی حل و فصل شود.

لزوم طراحی بیمه تکمیلی مناسب برای بازنشستگان

وی درباره بهداشت و درمان و سلامت بازنشستگان اظهارداشت: این حوزه دومین محور برنامه‌های صندوق بازنشستگی پس از حوزه اجتماعی و معیشت بازنشستگان است که در کنار بیمه پایه که این افراد از آن بهره‌مند هستند، باید از خدمات بیمه تکمیلی مناسبی نیز استفاده کنند.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به اینکه این صندوق هیچ محدودیت و خط و خطوطی برای استفاده از خدمات بیمه تکمیلی شرکت‌های بیمه‌ای ندارد، گفت: اکنون وزارت آموزش و پرورش با یک شرکت بیمه‌گر قرارداد دارد که باید خدمات و تعرفه‌های آن بررسی شود تا با توجه به اینکه بیش از ۶۰ درصد بازنشستگان کشوری از خانواده این وزارتخانه هستند، ما نیز به از خدمات همین شرکت یا شرکت‌های مشابه استفاده کنیم.

ترکی حوزه فرهنگی و رفاهی صندوق را سومین محور برنامه‌های صندوق برای سال ۱۴۰۲ عنوان کرد و افزود: به واقع برنامه‌هایی که در این حوزه تا پیش از این وجود داشته کارهای فرعی حوزه فرهنگی است؛ ما اطلاعات کافی از مشکلات و نیازهای واقعی بازنشستگان در لایه‌های مختلف و در جغرافیای کشور نداریم؛ بنابراین، تصمیم‌ها و طرح‌های ما نیز از بالا به پایین صورت می‌گیرد و ممکن است نیازهای اصلی را برطرف نکند.

تأمین مسکن؛ اولویت بازنشستگان فاقد مسکن

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری تصریح کرد: در این بخش نیاز مسکن برای بخشی از بازنشستگان یک اولویت است که کانون‌های بازنشستگی و مدیریت‌های استانی در این بخش باید به صندوق کمک کنند تا آمار درستی از بازنشستگان فاقد مسکن برای معرفی به سازمان زمین و مسکن تهیه شود.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر، به جای طرح‌های خرید فعلی باید کارت اعتباری طراحی شود که فرد بازنشسته با استفاده از آن بتواند هرجا نیاز بود از اعتبار آن استفاده کند. هدف ما در سال جاری شکستن انحصار خدمات در حوزه‌های مختلف از بیمه و درمان گرفته تا خدمات رفاهی و اجتماعی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.