×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
افزایش عرضه ارز با دستورالعمل جدید بانک مرکزی/ شرایط بازار سرمایه بهتر می‌شود

حجت الله فرزانی؛ کارشناس مسائل پولی و بانکی درباره دستورالعمل جدید بانک مرکزی مبنی بر “مجوز خرید توافقی ارز صادرکنندگان و اشخاص حقیقی توسط صرافی‌ها” به خبرنگار ایبِنا گفت: نکته مثبت مجوز خرید توافقی ارز صادرکنندگان توسط صرافی‌ها این است که فاصله بین نرخ ارز برای صادرکنندگان از بین می‌رود و معادل ریالی آن بابت کاری که انجام می‌دهند، در بازار وجود خواهد داشت.  

این کارشناس پولی و بانکی دراین خصوص یادآور شد: صادرکنندگان در بازارمتشکل ارزی و بازار سامانه نیما، ارز حاصل از کار خود را ارائه می دادند و جسته و گریخته هم مابه‌التفاوت بین ارز نیما و ارز بازار آزاد را به صورت غیر رسمی دریافت می‌کردند. با دستورالعمل جدید این کار تا حدودی شفافیت پیدا خواهد کرد و در نتیجه افزایش عرضه ارز هم بیشتر از قبل می‌شود.

فرزانی درباره تاثیر این تصمیم بر نرخ ارز نیز تصریح کرد: نرخ ارز از طریق شاخص‌های اقتصادی تحت فشار است، این مسئله منجر به کاهش ارزش پول ملی خواهد شد. همچنین مسائلی مربوط به سیاست بین‌الملل همراه با تاثیرات روانی در بازار منجر به افزایش انتظارات تورمی شده و باز هم در کاهش ارزش پول ملی خود را نشان می‌دهد. 

این کارشناس پولی و بانکی در خصوص تاثیر دستورالعمل جدید بانک مرکزی در کمک به تامین نقدینگی بهتر برای صادرکنندگان، تاکید کرد: روند فوق برای شرکت های صادرات محور بهتر خواهد بود و حداقل می توان گفت که با یک نرخ مواجه هستند و نرخ بازار را ملاک قرار می دهند و از این جنبه کمک کننده خواهد بود.

فرزانی در ادامه افزود: قاعدتا وقتی با قیمت بالاتری ارز تبدیل به ریال شود، میزان عملکرد ما برای سایر مصارف بهبود بخشیده خواهد شد، در چنین شرایطی بازار سرمایه هم بهتر از قبل کار خواهد کرد.

وی پیشنهاد خود را برای بهتر اجرا شدن دستورالعمل جدید بانک مرکزی چنین بیان کرد: نیاز است، روابط کارگزاری بین‌المللی و بانکی با دنیا برقرار شود تا از این طریق در معاملات و مبادلات فضای تجارت بین‌الملل فعال شویم و مسائل اقتصادی روان تر پیش رود. اکنون با توجه به محدودیت‌هایی که در این حوزه وجود دارد، هزینه مبادلات بیشتر می شود و این افزایش هزینه حتی در برخی مواقع صرفه اقتصادی بسیاری از فعالیت ها و برخی از صادرات را تحت الشعاع قرار می دهد که آثار و تبعات اقتصادی به دنبال دارد و در نتیجه آن به جامعه فشار وارد می‌آید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.