×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
افزایش مصرف خانگی ناترازی گاز را تشدید می‌کند

به گزارش تجارت گردان به نقل از مهر، مجید چگنی در حاشیه دومین روز از بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشستی خبری با بیان اینکه در دولت سیزدهم شاهد جهش خوبی در حوزه‌های مختلف به ویژه صنعت نفت به وجود آمده است، افزود: در صنعت گاز شاهدیم با تلاش و فعالیت‌های مستمر و جهادگونه توانستیم مأموریت‌ها و مسئولیت‌های خود را به انجام برسانیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: امسال نیز پروژه‌های زیادی داریم که توسعه صنعت گاز کشور را به دنبال خواهد داشت.

چگنی اضافه کرد: سال گذشته چالش اصلی تأمین سوخت زمستانی بود که با همکاری مردم توانستیم زمستان سخت را که در ۲۵ سال گذشته کم نظیر بود، با تأمین پایدار گاز پشت سر بگذاریم.

وی افزود: مصارف گاز در بخش خانگی رشد زیادی داشت و ناترازی را تشدید کرد، این ناترازی بالغ بر ۳۰۰ میلیون متر مکعب در روز است و این ناترازی نیازمند اتخاذ تصمیمات خاص است.

چگنی با اشاره به برنامه ششم توسعه، ادامه داد: بر اساس این برنامه، یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب باید گاز را به شبکه تزریق کنیم اما این عدد در سال گذشته با تمام ظرفیت ۸۵۰ میلیون متر مکعب بوده است.

وی خاطر نشان کرد: اگر برنامه‌های بالادستی به درستی پیش می‌رفت، این اختلاف ۴۰۰ میلیون متر مکعبی ایجاد نمی‌شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به طرفیت ۷۰۰ میلیون دلاری برای ساخت بار اول در بخش بالادستی صنعت نفت اشاره کرد و افزود: برخی از این اقلام برای تولید بار اول آماده امضای قرارداد است. شرکت ملی نفت ایران در دولت سیزدهم از ارائه برنامه عبور کرده و به مرحله اجرا رسیده است.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: ۵۰ میلیارد دلار طرح پیشرو در شرکت ملی نفت در قالب ۷ طرح تعریف شده که مهمترین طرح، طرح فشارافزایی در میدان گازی پارس جنوبی است و تا ۱۰ سال آینده بزرگترین طرح بالادستی بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد و مانند تولد دوباره میدان گازی پارس جنوبی است که امروز این قرارداد با یک

خجسته مهر اضافه کرد: دومین طرح تولید از میادین گازی کیش و پارس شمالی به ارزش ۱۵ میلیارد دلار است و تا یک سال آینده مصمم هستیم فاز اول میدان گازی کیش را به تولید برسانیم و اکنون ۲ دکل حفاری در میدان گازی کیش مستقر هستند و قرارداد ای پی سی آن با یک شرکت ایرانی امضا شده است.

وی با بیان اینکه طرح بعدی بسته ۴ میلیارد دلاری تولید گاز از میادین گازی شرکت نفت مناطق مرکزی است، افزود: توسعه یکپارچه میدان آزادگان شمالی و جنوبی به ارزش ۷ میلیارد دلار طرح پیشرو بعدی است که یک سال پیش تفاهم نامه آن امضا شد و اکنون ۱۸ هزار میلیارد تومان مسدودی منابع آن انجام شده است.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه هدف‌گذاری ۵۷۰ هزار بشکه تولید نفت از آزادگان جنوبی اشاره کرد و ادامه داد: ۳۲۰ حلقه چاه جدید در میدان آزادگان جنوبی حفاری خواهد شد.

وی با اشاره به تصویب توسعه فاز دوم میدان مشترک یادآوران گفت: در آینده نزدیک تمام اقدامات فنی، حقوقی و قراردادی انجام شده و وارد فاز اجرا خواهد شد.

خجسته مهر ادامه داد: آخرین طرح پیشرو جمع آوری گازهای همراه است و حدود ۵ میلیارد دلار در حال حاضر طرح‌های جمع آوری گازهای همراه داریم و امسال نیز طرح‌های دیگر به بهره برداری خواهند رسید و تا پایان ۱۴۰۴ طرح‌های جمع آوری گازهای همراه به نتیجه برسد. این طرح‌ها علاوه بر راهبردی بودن، پیشرو هم هستند.

وی اضافه کرد: در بخش تولید نفت و گاز به توفیقات خوبی رسیدیم و این در حالی است که طرح‌های بالادستی بین ۵ تا ۷ سال زمان اجرا نیاز دارد اما در سالی که گذشته توانستیم ۶۳۰ هزار بشکه به تولید نفت اضافه کرده و به صادرات نفت ایران اضافه کنیم.

معاون وزیر نفت ادامه داد: اولویت تولید از میادین مشترک است و در حال حاضر در اروندان از میادین مشترک ۳ برابر میادین مستقل نفت تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در میدان مشترک آزادگان جنوبی ۷۰ درصد رشد دکل حفاری را در دولت سیزدهم شاهدیم، گفت: این موضوع نشان می‌دهد حفاری‌ها سرعت پیدا کرده است و ۴۰ حلقه چاه جدید با سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیون یوروحفاری شده که ۴۵ هزار بشکه به تولید از آزادگان جنوبی افزوده شد.

خجسته مهر تاکید کرد: تا شهریور ماه امسال ۴۰ حلقه چاه دیگر وارد مدار تولید خواهد شد و ردیف اول فراورش مرکزی به بهره برداری می‌رسد و شاهد افزایش تولید نفت خواهیم بود.

وی با بیان اینکه بهره برداری از فاز ۱۱ تا چند ماه آینده انجام خواهد شد، افزود: اکنون ۴ حلقه چاه حفاری شده و تا پاییز امسال ۲ حلقه چاه دیگر اضافه خواهد شد.

معاون وزیر نفت ادامه داد: یکی ازموضوعات مهم در پارس جنوبی است و به تولید گاز از میدان بلال رسیدیم و اولین چاه توصیفی- اکتشافی ان به جریان امد.

وی با اشاره به اینکه قرارداد لایه نفتی پارس جنوبی منعقد شده و امیدواریم در آینده نزدیک آن را تنفیذ کنیم و کار اجرایی آغاز شود، گفت: برنامه برای نگهداشت تولید در پارس جنوبی حفاری ۷۰ حلقه چاه جدید است که تا یک ماه آینده مناقصه ۱۵ حلقه چاه اعلام می‌شود و در دو مرحله بعد هر کدام ۱۰ حلقه چاه حفاری خواهد شد.

معاون وزیر نفت به افزایش حفاری‌های نفت و گاز اشاره کرد و افزود: دکلی در کشوروجود ندارد که بیکار باشد و ۸۵ درصد دکل‌های حفاری شرکت ملی حفاری را فعال کردیم.

وی با اشاره به اینکه خط لوله فاز ۱۶ پارس جنوبی مراحل پایانی را طی می‌کند، ادامه داد: اسیدکاری ۴۰۰ حلقه چاه میدان پارس جنوبی از اقدامات دیگر است. خجسته مهر تاکید کرد: حدود ۳۱۰۰ نفر ساعت مذاکره فنی و قراردادی با شرکت‌های روسی داشتیم و در مجموع ۶ میدان نفتی و ۲ میدان گازی محور این مذاکرات هستند.

وی با اشاره به اینکه ۷ قرارداد نفتی با شرکت‌های روسی داریم، گفت: این میادین شامل میادین آبان، پایدار غرب، پایدار شرق، چشمه خوش، دالپری، شادگان و کوپال است‌.

خجسته مهر افزود: قراردادهای فعال شرکت‌های روسی در میادین نفتی ایران ۴ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

وی با بیان اینکه یک طرح بالادستی مانند توسعه یک میدان نفتی و گازی زمان بر است، ادامه داد: مهمترین موضوع در فشار افزایی مطالعات پایه است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد: مطالعات پایه فشارافزایی در میدان مشترک پارس جنوبی انجام شده و توربوکمپرسورهای مورد نیاز توسط یک شرکت ایرانی در حال ساخت است و تا چند ماه آینده قرارداد ای پی سی طرح پایلوت فشارافزایی را منعقد خواهیم کرد و این موضوع اولویت اول شرکت ملی نفت است.

وی اضافه کرد: هیچ محدودیتی برای حضور شرکت‌های خارجی برای سرمایه گذاری در ایران نداریم و سبد پروژه‌های صنعت نفت را به یک کشور خاص منحصر نمی‌کنیم.

خجسته مهر اضافه کرد: شرکت ملی نفت ایران تاکید دارد که فعالیت‌های اکتشافی در کشور متوقف نشود و برنامه ایران در اکتشاف، یک ساله است و ذخایر اکتشافی ایران قابل توجه است و با انجام این فعالیت‌ها شناسایی خواهد شد.

وی افزود: به شناسایی یک ساختار گازی در استان هرمزگان رسیدند که برآورد اولیه ۲۳ هزار میلیارد متر مکعب است و در کنار میدان گازی کیش قرار دارد.

خجسته مهر در خاتمه اضافه کرد: از گواهی سپرده کالایی نفت در بورس استقبال نسبی شده و برخی از سرمایه گذاران خارجی با مذاکره با شرکت ملی نفت ایران آمادگی داشتند در قبال سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران، گواهی سپرده کالایی نفت را دریافت کنند و سرمایه گذاری با این اوراق تهاتر شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.