×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
افزایش ٧٠٠ هزار نفری جمعیت داوطلب هلال‌احمر/برقراری بیمه برای امدادگران پس از ٢٠سال

به گزارش تجارت گردان به نقل از  ایرنا، پیرحسین کولیوند روز شنبه (١۶ اردیبهشت ماه ١۴٠٢) در نشستی خبری با اصحاب رسانه که به‌مناسبت هفته هلال‌احمر در محل این سازمان برگزار شد، با اشاره به یکصد و یکمین سالگرد تأسیس جمعیت هلال‌احمر ایران، افزود: در سال گذشته، در ۴١٧ شهرستان کشور ۱۰۰هزار نهال در کمتر از ٢٠ دقیقه به‌همت جوانان جمعیت هلال‌احمر کاشته و ثبت جهانی شد.

وی با اشاره به برگزاری مراسم تحلیف جوانان توسط این سازمان، تصریح کرد: این مراسم طی ۲ سال اخیر در مشهد مقدس و در قالب راهیان نور انجام می‌شود و از مهم‌ترین طرح‌های جمعیت هلال‌احمر است.

کولیوند ادامه داد: برگزاری اردوهای جهادی و پرورشی با محوریت جوانان، توسعه تیم‌های سحر و خدمت‌رسانی در حوادث اخیر ترکیه ، ایجاد تیم یاران آسیب‌پذیر، توانمندسازی جوانان، وضع و برقراری بیمه برای امدادگران و نجات‌گران نیز از دیگر اقدامات مهم یک سال گذشته است.

وی توضیح داد: جمعیت امدادگر هلال‌احمر باوجود ٢۴٠ ساعت کار فاقد بیمه‌های اجتماعی بازنشستگی‌ و… بودند و پوشش بیمه‌ای این جمعیت در سال ١۴٠١، پس از ٢٠سال اتفاق افتاد.

کولیوند حضور پررنگ جوانان در عرصه‌های اجتماعی، توسعه خانه‌های هلال، حضور فعال جمعیت هلال‌احمر در عملیات‌های امدادرسانی، کمک به ترکیه (با ١۶ هواپیما) را از دیگر اقدامات اساسی این سازمان برشمرد و افزود: دلیل اصلی تقدیر از جمعیت هلال‌احمر و دریافت عالی‌ترین نشان صلیب سرخ به این سازمان نیز به‌جهت خدمت‌رسانی صادقانه داوطلبان هلال‌احمر است.

وی با اشاره به برخی تفاهم‌نامه‌ها ادامه داد: انعقاد ٢٠ تفاهم‌نامه با کشورهای مختلف از جمله روسیه، خدمات‌رسانی‌های بین‌المللی در مراسم پیاده‌روی اربعین و حج، شفاف‌سازی مالی و مبارزه با فساد نیز از اقدامات حائز اهمیت در این راستا است.

کولیوند یادآور شد: مولدسازی گسترده نیز در دستور کار قرار گرفته و برخی اموال مربوطه در این راستا هم بازگردانده شد. عمل به نیت واقفین، همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، کمک به سلامت جامعه (در تولید داروهای موردنیاز مردم)، ایجاد مرکز نوآوری و نیز تغییرات اقلیمی و تدوین سند تحول اقتصادی و سند تحول دیجیتال نیز در این بازه زمانی محقق شد.

وی اضافه کرد: ایجاد و راه‌اندازی مرکز داده، نوسازی آمبولانس‌ها، هوشمندسازی خدمات، توسعه آموزش‌های خصوصی و عمومی، ایجاد و توسعه مرکز شبیه‌سازی مخاطرات با ارائه فعالیت‌های بین‌المللی نیز در دستور کار قرار گرفته و نیز پیش‌بینی می‌شود که ١٠٠ دستگاه خودروی نجات تحویل گرفته شود.

وی با اشاره به ترویج فرهنگ حسینی به‌عنوان یکی دیگر از اقدامات مهم این سازمان طی یک‌سال اخیر، اظهارداشت: یک اجتماع باشکوه در تهران در ورزشگاه آزادی با حضور ١٠١ جوان فعال به‌مناسبت هفته هلال‌احمر احمر برگزار خواهد شد.

کولیوند در ادامه این نشست در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر فروش چادرهای هلال‌احمر در بازار آزاد نیز اظهارداشت: این موضوع عمومیت نداشته و به‌ندرت اتفاق می‌افتد؛ در همه طرح‌ها و برنامه‌ها نیز سودجویان وجود داشته و هوشمندسازی خدمات‌رسانی جمعیت هلال‌احمر هم بر همین اساس در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

وی افزود: عملیات خدمت‌رسانی در حج نیز به‌عهده جمعیت هلال‌احمر و در قالب ٣مرحله انجام می‌شود؛ قبل از اعزام به حج زائران مورد معاینه و بررسی قرار گرفته و تأیید استطاعت می‌شوند؛ در حال حاضر نیز بیش از ٩٠درصد زوار (از لحاظ سلامت بدنی) تایید شده‌ و واکسن‌ها نیز توزیع شده است؛ که مطابق با ضوابط مربوطه اقدامات مرتبط با واکسیناسیون هم باید ۱۰ روز قبل از اعزام به پایان برسد.

کولیوند تصریح کرد: امسال از پزشکان و پیراپزشکان داوطلب به کمک نیز استفاده شده است و ۴۰۰ زائر به حج مشرف خواهند شد. در مکه هم متخصصین مربوطه حضور داشته و بیمارستان، مرکز درمانی و مرکز خدمات صحرایی (در منا و عرفات) جهت کمک به زائرین تدارک دیده شده است.

به گفته وی، روند درمان نیز پس از حج ادامه خواهد داشت و به زائران (بیماران دیابتی و…) نیز توصیه می‌شود که به میزان نیاز دارو به همراه داشته باشند.

وی توضیح داد: جمعیت هلال‌احمر داروهای موردنیاز زوار را تدارک می‌بیند؛ اما منعی برای همراه داشتن دارو وجود نداشته و بر این اساس توصیه می‌شود که زائرین و مسافران داروهای موردنیاز خود را به همراه داشته باشند.

این مسئول با اشاره به همکاری ایران و عربستان در این زمینه، گفت: با سازمان هلال‌احمر و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عربستان نیز همکاری‌های ارزشمندی در این راستا انجام گرفته و مرکز پزشکی ج.ا در مکه هم (نسبت به سال گذشته) ارتقاء یافته است.

کولیوند در ادامه با اشاره به مصوبه دولت در خصوص تجهیز انبارها نیز یادآور شد: براساس یک مصوبه از طرف دولت در پایان سال ۱۴۰۱، تجهیز انبارها و نوسازی ناوگان‌ها نیز باید تکمیل شده و به سرانجام می‌رسید؛ اما سازمان برنامه و بودجه صرفا ۱۰درصد از اعتبارات مربوط به این طرح را تخصیص داد و بر این اساس، برنامه مذکور به انجام نرسید.

به گفته وی اما با تاکیدات دولت مبنی بر انجام این طرح و نیز گفت وگوهای انجام گرفته در ماه مبارک رمضان، مقرر شده است، اعتبارات لازم برای اجرای این برنامه اختصاص یافته و انبارها تجهیز و ناوگان‌ها هم نوسازی شوند.

کولیوند همچنین اضافه کرد: امروز قرارداد دریافت ۳۰۰ دستگاه آمبولانس هم به امضاء رسیده و تا پایان سال مقرر شده است، هزار دستگاه نجات دریافت شود.

تاثیر تحریم‌ها بر فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر

کولیوند در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر تاثیر تحریم‌ها بر فعالیت این سازمان نیز تصریح کرد: تحریم‌های ظالمانه طبیعتا روند انجام برخی از اقدامات جمعیت هلال‌احمر را با دشواری روبه‌رو می‌کند. برای نمونه، برخی از داروهای موردنیاز را نمی‌توان به سهولت وارد کرد. بالگرد دید در شب به دلیل وجود همین تحریم‌ها وارد نمی‌شود و اکنون این سازمان برای خدمت‌رسانی در شب (باوجود ۲۲ بالگرد)، بالگرد دید در شب را در اختیار ندارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.