×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
افزایش ۲۶۰ میلیون مترمکعبی ورودی سدها/ دریاچه ارومیه احیاپذیر است

به گزارش خبرنگار مهر، فیروز قاسم زاده، سخنگوی صنعت آب کشور در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سیلاب اخیر ۲۵۰ تا ۲۶۰ میلیون متر مکعب ورودی آب به سدهای کشور را افزایش داد، اظهار داشت: سامانه مونسون جنوب و جنوب شرق کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد اما امسال بارش‌ها تا البرز هم رسید، این سامانه ناپایدار و بارش رگباری منجر به سیلاب شد.

وی افزود: علیرغم اینکه عدد بارش‌ها در مرداد ماه خوب بود اما برخی خارج از حوضه آبریز سدها بوده است در هر حال اعدادی که وارد سفره‌های آب زیرزمینی شده چند ماه بعد قابل استحصال است.

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه بارش‌ها روی منابع آب زیرزمینی در فلات مرکزی تأثیر مثبت داشته، گفت: ورودی آب به سدهای تهران حدود ۱۰ میلیون متر مکعب و زاینده رود ۹ میلیون متر مکعب بوده که این اعداد کمک کننده است.

وی با بیان اینکه فعلاً این بارش‌ها ادامه دارد، یادآور شد: این سامانه وقفه چند روزه خواهد داشت و از هفته بعد مجدد بارش‌هایی در کشور خواهد داشت.

قاسم زاده در رابطه با سیل امامزاده داوود گفت: سیل آن منطقه به علت اینکه لایه‌های سست را با خودش آورد باعث شد دهانه سیل همراه با گل و لای بسیار باشد که حتی در مهندسی از تعریف سیل خارج می‌شود. همچنین یک خودرو پراید هم در دهانه سیل گیر کرده بوده که باعث انحراف این سیل و آسیب به مناطق مسکونی بشود.

قاسم زاده درباره آسیب به تأسیسات آب و برق گفت: خوشبختانه علی رغم وحشتناک بودن سیل، کمترین آسیب به تجهیزات آب و برق کشور وارد شد. هیچ سدی تخریب نشد و آن چیزی که در رسانه‌ها منتشر شد، یک بند خاکی متعلق به وزارت جهاد کشاورزی بود که آن ظرفیت ۳۵۰ هزار مترمکعب بود و خسارت قابل توجهی هم وارد نکرد.

سخنگوی صنعت آب درباره تعرفه آب سکونتگاههای غیردائم گفت: تمام برنامه وزارت نیرو مدیریت مصرف است و در سکونتگاههای غیردائم در شرایط پیک مصرف کنترل بیشتری اعمال می‌شود بنابراین قیمت‌ها برای کسانی که بالاتر از ظرفیت قرارداد مصرف داشته باشند بالاتر می‌رود.

وی درباره لایروبی رودخانه‌های بیان داشت: در سیل سال ۹۸ اعتبار بخش لایروبی در مشارکت بخش دولتی و خصوصی افزایش یافت بنابراین حجم عملیات لایروبی از ۳۵۰ کیلومتر در سال ۹۸ سه برابر شده و به ۱۰۰۰ کیلومتر در سال رسیده است.

وی درباره احیاپذیر بودن دریاچه ارومیه گفت: تراز دریاچه در سالهای تر ۹۷-۹۸ و ۹۸-۹۹ مثبت بود، همانگونه که در سالهای تر تراز مثبت می‌شود سالهای خشک هم روی دریاچه تأثیر دارد. اگر طرح‌هایی را که در دستور کار قرار گرفته بود اجرا شود تراز اکولوژیک دریاچه احیا می‌شود. قطعاً دریاچه اورمیه احیاپذیر است چرا که در سال‌های ترسالی تراز دریاچه ارومیه رشد پیدا کرد و مثبت شد. اما در سال‌های خشک اثرات نامطلوبی را شاهد بودیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره سفر اردوغان به ایران گفت: ما با کشور ترکیه رود مشترک نداریم و حوضه آبریز مشترک داریم و اگر اقداماتی روی سدها داشته باشند روی ایران هم تأثیر منفی دارد، مثلاً عملیات روی دجله و فرات منجر به ریزگرد در عراق و تحت تأثیر قرار دادن ایران می‌شود.

قاسم زاده با بیان اینکه ساخت ساز ترکیه در حوزه ارس نیز ورودی به ایران را کاهش داده و کشور ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، ادامه داد: در سفر اخیر اردوغان به ایران این چارچوب‌ها بررسی شد اکنون فضای همکاری بین دو کشور وجود دارد، قول دادند که کمیته فنی فعال شود و تفاهماتی داشته باشیم در کل فضا مثبت ارزیابی می‌شود.

وی درباره حقابه هیرمند گفت: قرار شد که در سفر وزیر نیرو به افغانستان این موضوع بررسی شود، طبق قرارداد در زمان ترسالی باید ۸۲۰ میلیون متر مکعب آب وارد ایران شود و در زمان خشکسالی نیز این رقم کاهش خواهد یافت. با این وجود امسال در کل ۴ میلیون متر مکعب آب از سوی افغانستان رهاسازی و وارد چاه نیمه‌ها شده است.

سخنگوی صنعت آب با بیان این‌که سیلاب‌های اخیر تأثیری در میزان حق‌آبه در هیرمند نداشته است، ادامه داد: در مرز جنوبی افغانستان بارش‌ها صورت گرفت به همین دلیل در میزان حق‌آبه نقشی نداشته است.

سخنگوی صنعت آب درباره وضعیت سد بختیاری و معشوره گفت: اکنون این دو سد جز پروژه‌های اولویت دارد هستند چراکه از جمله اهداف آنها کاهش رسوبات و پروژه‌های برقابی بوده است، این پروژه‌ها علیرغم اینکه ۱۵ سال از زمان آن می‌گذرد تنها ۱۰ درصد پیشرفت داشتند اما در حال حاضر کارگاه فعال است و در نظر داریم از فاینانس و سرمایه گذاری خارجی کمک بگیریم تا ساخت سرعت بگیرد.

قاسم زاده در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره آبخیزداری گفت: متولی آبخیزداری سازمان منابع طبیعی است و وزارت نیرو وظیفه حاکمیتی در این زمینه ندارد ولی اینکه آیا آبخیزداری در کنترل سیلاب تأثیر دارد یا خیر. باید گفت بله قطعاً یکی از اهداف پروژه‌های آبخیزداری کنترل سیل است زیرا هم در به تأخیر انداختن دبی آب مؤثر است و هم رسوب را پشت خودش نگه می‌دارد و باعث می‌شود پایین دست کمتر آسیب ببیند.

وی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار مهر درباره وضعیت مصرف آب از سوی پرمصرف‌ها گفت: مشترکان آب شرب بخش خانگی کشور به سه دسته تقسیم می‌شوند؛ مشترکانی که تا ۱۵ مترمکعب در ماه مصرف می‌کنند، مشترکان خوش مصرف‌اند که ۵۴ درصد از مردم کشور جزو این دسته از مشترکان هستند.

وی افزود: مشترکانی که تا دو برابر ۱۵ مترمکعب مصرف آب شرب دارند جزو مشترکان پرمصرف محسوب می‌شود که این دسته از مشترکان، ۴۰ درصد از جامعه را تشکیل می‌دهند و ۶ درصد از مشترکان نیز بیش از دو برابر الگوی مصرف (۱۵ مترمکعب در ماه) مصرف آب شرب دارند که این دسته از مشترکان، بدمصرف هستند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.