×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
بدقولی «رعدو برق»، فرافکنی صداوسیما و اتلاف میلیاردی بودجه

به گزارش خبرنگار تلویزیون ایرنا، سریال رعد و برق به کارگردانی بهروز افخمی  که با موضوع سیل ویرانگر سال ۹۸ ساخته شده، قرار بود ماه رمضان ۱۳۹۹ روانه آنتن شود. کارگردان که سابقه بدقولی‌اش در فیلم‌های فرزند صبح و سن پترزبورگ قبلا به اثبات رسیده تعهد داد سریال را به آنتن رمضان ۱۴۰۰ برساند. یک قسمت از سریال با تاخیر پخش شد و سپس شبکه ۵ ضمن عذرخواهی از مخاطبان اعلام کرد که ادامه سریال به دلیل آماده نبودن پخش نمی‌شود. انتظار می‌رفت پس از این بدعهدی، عوامل با صبر و حوصله کار را به نتیجه برسانند. اما با وجود گذشت بیش از ده ماه خبر می‌رسد که رعد و برق نیمه کاره و بلاتکلیف مانده و روی میز تدوین خاک می‌خورد.

بیانیه روز گذشته روابط عمومی شبکه ۵ اگرچه توضیحاتی را راجع به پیشینه سریال رعد و برق ارائه می‌داد، ولی حاوی هیچ نکته و خبر جدیدی نبود. درواقع این بیانیه به چند نکته مهم و کلیدی پاسخ نمی‌دهد. اولین نکته این است که بالاخره چه زمانی چشم مردم به جمال این سریال روشن می‌شود؟ میلیاردها تومان از بودجه عمومی کشور خرج سریالی  شده که پخش آن چند بار به تعویق افتاده و الان هم معلوم نیست به آنتن برسد یا نه. رعد و برق اگر همین الان هم رنگ آنتن را ببیند دیر است. چون قرار است درباره سیل دو سال و نیم پیش حرف بزند که موضوعش کهنه شده است.

روز شنبه، داوود هاشمی تهیه کننده سریال رعد و برق در گفت‌ و گو با ایرنا خبر داد که هنوز تدوین ۱۵ قسمت از سریال انجام نشده است. این تهیه‌کننده وعده داد که تا ۴۵ روز آینده تدوین به پایان برسد. ولی با توجه به نقض وعده‌های قبلی و سرعت لاکپشتی گروه بعید به نظر می‌رسد تا پایان سال چیزی به اسم سریال به تلویزیون تحویل داده شود.

فیلم چهارراه استانبول ساخته مصطفی کیایی دقیقا یک سال بعد از حادثه پلاسکو داستان این ماجرا را روایت کرد و مورد توجه قرار گرفت. بخشی از این استقبال مربوط به تازگی موضوع بود. چهارراه استانبول زمانی روی پرده رفت که داغ این آتش‌سوزی هنوز تازه بود و سرد نشده بود. رعد و برق هم قرار بود چند ماه پس از وقوع سیل پخش شود. یعنی زمانی که افکار عمومی جزییات حادثه را به خاطر داشتند و اخبار این اتفاق را دنبال می‌کردند. گروهی که می‌خواهند درباره یک موضوع روز فیلم یا سریال بسازند، باید سرعت عمل بالایی داشته باشند و تا زمانی که تنور داغ است نان را بچسبانند. متاسفانه چنین دغدغه‌ و حساسیتی نه در سیمافیلم، نه در شبکه پنج و نه در بین گروه سازنده وجود نداشت و نتیجه‌اش اتلاف منابع انسانی و مالی بود.

صداوسیما و افخمی به یک اندازه مقصر هستند

شبکه پنج در نقش کارفرما کار تولید سریال را به یک پیمانکار سپرده‌ است. وقتی پیمانکار کارش را به درستی انجام نمی‌دهد، کارفرما نمی‌تواند خودش را کنار بکشد و فقط گلایه کند. مسلما طرفین ماجرا به یک اندازه مقصر هستند. صداوسیما در جایگاه مدیریتی خودش، وظیفه نظارت بر فرایند تولید سریال را بر عهده داشته است. شبکه پنج در فروردین ماه امسال احتمال می‌داده سریال کامل نیست و به آنتن نمی‌رسد. با این وجود چرا این سریال را در جدول پخش گنجانده و تیزرش را هم پخش کرده است؟

شبکه پنج از کارگردان گلایه کرده که چرا تصویربرداری سریال تا آذرماه امسال طول کشیده است. در حالی که صداوسیما با مدیریت خود می‌توانست جلوی تعطیلی چند باره تصویربرداری را بگیرد و عوامل را دعوت به کار کند.

بهروز افخمی مدعی است که سریال را با کیفیت فورکی (۴k) تصویربرداری کرده و شبکه ۵ به لحاظ فنی امکان پخش آن را ندارد. مگر از روز اول از امکانات  فنی  شبکه پنج خبر نداشتند؟ هم افخمی می‌دانست که شبکه ۵ چه امکاناتی دارد و هم شبکه ۵ خبر داشت که سریال با چه کیفیتی ضبط می‌شود. مگر این ماجرا نکته عجیب و غریبی بوده که افخمی در میانه راه غافلگیر شده و گفته سیستم فنی شبکه ۵ سیما به‌روز نیست و بسیار عقب مانده است و در نتیجه امکان پخش سریال رعد و برق با کیفیت امروزی از این شبکه وجود ندارد.

شبکه پنج نمی‌توانست روز اول از افخمی بخواهد سریالش را طوری بسازد که با کیفیت موجود شبکه قابل پخش باشد؟ متاسفانه ترکیبی از بدقولی، بی‌خیالی، تنبلی و بی‌تدبیری دست به دست هم داده و نتیجه‌اش فاجعه رعد و برق شده است. هر روز طرفین دعوا علیه همدیگر بیانیه می‌دهند و هر کدام دیگری را متهم می‌کنند. این وسط تکلیف میلیاردها تومان بودجه‌ای که خرج یک سریال بلاتکلیف با سوژه‌ای کهنه و سوخته شده مشخص نیست.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.