×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۲۳ اردیبهشت , ۱۴۰۴
بررسی کاهش هزینه های بازاریابی جهانی با استفاده از سایتهای B2B

سایت‌های B2B (Business-to-business) به عنوان پلتفرم‌هایی برای ایجاد ارتباط مستقیم بین تولیدکنندگان و خریداران عمل می‌کنند و باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه های بازاریابی جهانی و افزایش بازدهی می‌شوند. این کاهش در هزینه‌ها با استفاده از سایت‌ها B2B از مسیر های مختلفی به نتیجه می رسد که در ادامه چگونگی آن شرح داده شده است.

  1. حذف واسطه ها:
  • با استفاده از سایت‌های B2B مانند Alibaba، Made-in-China، Global Sources ، irex2world و غیره، شرکت‌های تولید کننده می‌توانند مستقیماً با خریداران در سراسر جهان ارتباط برقرار کنند.
  • این کار باعث حذف یا کاهش نیاز به واسطه ها و یا حتی شرکت در نمایشگاه‌های حضوری و هیئت های تجاری می‌شود.
  1. دسترسی به بازارهای جهانی با حداقل هزینه
  • تولید کنندگان می‌توانند محصولات خود را بدون نیاز به دفاتر فیزیکی در کشورهای مختلف در معرض دید خریداران بین‌المللی قرار دهند.
  • این موضوع هزینه‌های ورود به بازار (Market Entry Costs) مانند تبلیغات سنتی یا استخدام نماینده محلی را کاهش می‌دهد.
  1. تبلیغات هدفمند و مقرون‌به‌صرفه
  • سایت‌های B2B امکانات مختلفی جهت تبلیغات بیشتر داخل سایت دارند که نسبت به تبلیغات سنتی در فضای عمومی ارزان‌تر و هدفمند تر هستند.
  • همچنین در این سایتها با تمرکز بر مشتریان واقعی (qualified leads)، نرخ تبدیل بالاتر و هزینه جذب هر مشتری پایین‌تر خواهد بود.
  1. ابزارهای تحلیل و داده‌کاوی رایگان یا کم‌هزینه
  • اکثر پلتفرم‌های B2B گزارش‌هایی از رفتار مشتریان، میزان بازدید، بازخوردها و تحلیل بازار ارائه می‌دهند که نیاز به صرف هزینه برای تحقیقات بازار را کاهش می‌دهد.
  1. افزایش نرخ بازگشت سرمایه (ROI)
  • به دلیل کاهش هزینه‌ها و افزایش دقت در هدف‌گیری مشتریان، نرخ بازگشت سرمایه بالاتر می‌رود و استراتژی بازاریابی کارآمدتر می‌شود.
  1. سهولت در آزمون محصولات جدید
  • عرضه محصولات جدید در پلتفرم‌های B2B و دریافت بازخورد از بازارهای جهانی، بدون نیاز به سرمایه‌گذاری سنگین، امکان‌پذیر است.
  1. کاهش در زمان بازاریابی

افزون بر کاهش در هزینه های بازاریابی، با استفاده از سایتهای B2B زمان کمتری نیز جهت انجام کار از کارکنان واحد تبلیغات و بازاریابی گرفته می شود. چرا که دیگر نیازی به شرکت در تمامی نمایشگاههای خارجی، هزینه های سفر، هماهنگی های مختلف و برنامه ریزی های شرکت در نمایشگاههای خارجی وجود ندارد.

برخی از برترین سایتهای B2B در دنیا :

چندین سایت B2B مطرح در سطح جهانی وجود دارند که به عنوان پلتفرم‌های اصلی برای تجارت بین‌المللی شناخته می‌شوند. در ادامه فهرستی از برترین سایت‌های B2B به همراه ویژگی‌های کلیدی آن‌ها آمده است:

Alibaba.com (چین)

  • بزرگ‌ترین پلتفرم B2B در جهان
  • مناسب برای خرید و فروش عمده در مقیاس جهانی
  • طیف گسترده‌ای از صنایع از پوشاک تا ماشین‌آلات صنعتی

GlobalSources.com (هنگ‌کنگ)

  • تمرکز بر تامین‌کنندگان تاییدشده، به ویژه در آسیا
  • محبوب بین خریداران حرفه‌ای در اروپا و آمریکا
  • گزینه‌ای عالی برای لوازم الکترونیکی، موبایل و لوازم جانبی

Made-in-China.com ( محصولات کشور چین)

  • تمرکز بر تولیدکنندگان و کارخانه‌های چینی
  • تنوع بالای محصولات صنعتی، ماشین‌آلات و سایر محصولات تولید کنندگان کشور چین
  • امکان ارتباط مستقیم با تولید کننده اصلی

ThomasNet.com (آمریکا)

  • مخصوص شرکت‌های صنعتی و تولیدی در آمریکای شمالی
  • مناسب برای خرید B2B داخل آمریکا
  • اطلاعات فنی دقیق و لیست تامین‌کنندگان تخصصی

IndiaMART.com ( هند)

  • بزرگ‌ترین پلتفرم B2B در هند
  • مناسب برای خرید کالا با قیمت رقابتی
  • بخش‌های متنوع شامل پوشاک، دارو، ماشین‌آلات و غیره

. EC21.com (کره جنوبی)

  • بازار B2B بین‌المللی برای محصولات آسیایی
  • تامین‌کنندگان از چین، کره، تایوان، و سایر کشورهای آسیایی

Europages.com (اروپا)

  • دایرکتوری B2B برای شرکت‌های اروپایی
  • قابلیت فیلتر بر اساس کشور، صنعت و نوع شرکت
  • ایده‌آل برای تجارت داخل اروپا

Irex2world.com ( محصولات صادراتی ایران )

سایت B2B مخصوص شرکت ها و محصولات صادراتی ایران

معرفی کارخانجات و تولیدکنندگان تمام صنایع صادراتی

عضویت برترین شرکت های صادراتی ایران در سایت

سایت چند زبانه ( انگلیسی، عربی، روسی و فارسی)

گام‌های عملیاتی جهت ورود به بازار جهانی و صادرات

۱٫تحقیقات بازار (Market Research)

  • شناسایی کشورها یا مناطقی که تقاضا برای محصول شما وجود دارد
  • بررسی رقبا، قیمت‌ها، استانداردهای محصول و نیازهای مشتریان در بازار هدف
  • استفاده از ابزارهایی مانند Google Trends، ITC Trade Map، سایت‌های B2B و گزارش‌های آماری

۲٫انتخاب بازار هدف مناسب

  • انتخاب چند بازار محدود برای شروع که بیشترین سازگاری با محصول شما را دارند
  • بررسی تعرفه‌ها، توافقات تجاری، زبان، فرهنگ و موانع قانونی بازارهای هدف

۳٫ارزیابی آمادگی شرکت برای صادرات

  • بررسی ظرفیت تولید، توانایی تامین مستمر، کیفیت محصول، قیمت، بسته‌بندی، گواهینامه‌های بین‌المللی مثل ISO، CE
  • ایجاد واحد صادراتی در شرکت جهت کار تخصصی و مذاکرات بین المللی

۴. ثبت برند، طراحی بسته‌بندی و آماده‌سازی اسناد

  • طراحی حرفه‌ای برای بسته‌بندی متناسب با فرهنگ و قوانین کشور مقصد
  • ثبت برند بین‌المللی (در صورت نیاز از طریق سیستم مادرید)
  • آماده‌سازی اسناد صادراتی شامل: فاکتور، لیست بسته‌بندی، گواهی مبدا، بارنامه و غیره

۵٫پیدا کردن مشتریان خارجی

  • حضور در پلتفرم‌های B2B مثل Alibaba، Global Sources، Made-in-China و Irex2world
  • شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی یا مجازی
  • همکاری با رایزنان بازرگانی و اتاق‌های بازرگانی مشترک

۶٫انتخاب روش ورود به بازار

  • صادرات مستقیم (به مشتری یا نماینده در خارج)
  • صادرات غیرمستقیم (از طریق واسطه‌ها یا شرکت‌های بازرگانی)
  • همکاری‌های بین‌المللی مثل نمایندگی، توزیع‌کننده یا سرمایه‌گذاری مشترک (Joint Venture)

۷٫بررسی مسائل قانونی و گمرکی

  • بررسی قوانین گمرکی کشور مقصد
  • بررسی نیاز به مجوزهای خاص، گواهینامه‌های استاندارد، مالیات واردات
  • همکاری با شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی و کارگزاران گمرکی

۸٫. تعیین استراتژی قیمت‌گذاری و روش پرداخت

  • تعیین قیمت صادراتی با در نظر گرفتن هزینه‌ها، تعرفه‌ها، رقبا و حاشیه سود
  • انتخاب روش پرداخت ایمن مثل LC (اعتبار اسنادی)، پیش‌پرداخت یا Open Account با بیمه

۹٫ تولید، بسته‌بندی و ارسال کالا

  • تولید مطابق با مشخصات موردنیاز بازار هدف
  • بسته‌بندی مقاوم و مناسب صادرات
  • همکاری با شرکت های معتبر حمل و نقل بین المللی و خدمات گمرکی

۱۰٫ پشتیبانی، خدمات پس از فروش و توسعه بازار

  • ارتباط مداوم با مشتریان
  • دریافت بازخورد و بهبود محصول
  • برنامه‌ریزی برای گسترش بازار به کشورهای دیگر

مزایای حضور در بازارجهانی و صادرات محصولات

در مجموع صادرات کالا و خدمات مزایای زیادی برای کسب‌وکارها و اقتصاد یک کشور دارد که مهمترین آنها عبارت است از:

۱ .افزایش درآمد و سودآوری

  • دسترسی به بازارهای بزرگ‌تر بین‌المللی منجر به افزایش فروش و سود می‌شود.

۲٫ کاهش وابستگی به بازار داخلی

  • اگر بازار داخلی دچار رکود یا مشکلات اقتصادی شود، بازارهای خارجی می‌توانند تداوم فروش را تضمین کنند.

۳٫ ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی

  • با افزایش تقاضا برای تولید، فرصت‌های شغلی جدید ایجاد می‌شود و اقتصاد ملی تقویت می‌گردد.

۴٫ بهبود کیفیت و استانداردها

  • برای رقابت در بازار جهانی، شرکت‌ها مجبور می‌شوند کیفیت محصولات خود را افزایش دهند و با استانداردهای بین‌المللی هماهنگ شوند.

۵٫ دریافت ارز خارجی

  • صادرات منبعی برای کسب ارز خارجی است که می‌تواند به ثبات اقتصادی کشور کمک کند.

۶٫ کاهش ریسک بازار

  • تنوع‌بخشی به بازارها باعث کاهش خطرات ناشی از نوسانات اقتصادی، سیاسی یا تقاضا در یک بازار خاص می‌شود.

۷٫ برندسازی و افزایش اعتبار بین‌المللی

  • صادرات موفق می‌تواند به معرفی برند در سطح جهانی کمک کند و جایگاه شرکت را ارتقا دهد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.