×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
بهینه‌سازی و ارتقاء یک‌دستگاه کامیون چاه­پیمایی توسط مدیریت تعمیر، تکمیل و خدمات فنی چاه‌ها

به گزارش تجارت گردان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نفتخیز، مدیر تعمیر، تکمیل و خدمات فنی چاه‌های شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: یک دستگاه کامیون چاه‌پیمایی به علت عمر بالا و فرسودگی و ضعف POWER PACK SYS (سیستم پیشران) و همچنین بهینه نبودن و عدم وجود سیستم تهویه کابین، کارایی لازم علی‌الخصوص در فصل گرما را نداشت و فقط در موارد محدود و ضروری در بعضی از عملیات‌های سبک از آن استفاده می‌گردید.

مهندس یونس عباسی لرکی افزود: کمبود یک دستگاه کامیون چاه پیمایی با قابلیت‌های مناسب و منطبق با تجربه کارکنان عملیاتی در مسیرهای چاه‌هایی دور از منطقه، همواره از دغدغه‌های عملیات محسوب می‌شد.

وی ادامه داد: در این راستا با هدف افزایش توانمندی و ارتقاء کیفی و کمی ارائه خدمات مدیریت تعمیر، تکمیل و خدمات فنی چاه‌ها، بازسازی و ارتقاء این دستگاه پس از ایجاد تغییرات اساسی در تجهیزات آن، با همکاری مدیریت ترابری و پشتیبانی تولید صورت گرفته است.

مهندس عباسی لرکی اظهار داشت: اهم این تغییرات شامل تعویض کامل شاسی فرسوده دستگاه چاه پیمایی ، بازسازی کامل و بهینه‌سازی کابین چاه‌پیمایی (winch cabin) و کابین اپراتور (control cabin)، تغییر سیستم پیشران دستگاه (Power Pack) از مکانیکی به الکتریکی (با نصب یکدستگاه ژنراتور سه فاز 80 kw و الکتروموتور 15 kw) می‌باشد که این اقدام خلاقانه و کاملاً ابتکاری برای اولین بار در صنعت نفت در ساخت کامیون‌های چاه‌پیمایی صورت گرفته است.

وی افزود: از مزایای این کار ارتقاء راندمان سیستم هیدرولیک و افزایش حداکثر توان کششی دستگاه  (MAX, LINE POOL) از 1500 Lbs  به 3000 Lbs، مجهز نمودن دستگاه به سیستم حفاظت الکترونیکی و پایش مداوم تجهیزات و استفاده از یک دیزل ژنراتور جهت تأمین توان مورد نیاز سیستم هیدرولیک و برق لازم جهت روشنایی، سیستم تهویه و سایر مصارف دستگاه می‌باشد.

مهندس عباسی‌لرکی، ایجاد سیستم سرمایشی و گرمایشی مناسب در کابین که باعث افزایش ایمنی و ارائه خدمات هر چه بهتر می‌گردد و همچنین امکان استفاده از برق دکل در زمان استقرار دستگاه برروی دکل‌های حفاری به عنوان نیروی پیشران دستگاه و خارج نمودن ژنراتور نصب شده از مدار را از دیگر مزایای این تغییرات برشمرد.

وی ادامه داد: با اقدامات انجام شده و با توجه به قدرت کامیون، مقاوم‌سازی کابین و تجهیزات و همچنین با افزایش ضریب ایمنی، امکان استفاده از دستگاه در کلیه چاه‌ها در مناطق جغرافیایی بالاخص جاده‌های کوهستانی و صعب‌العبور فراهم گردیده است.

مهندس یونس عباسی لرکی در پایان گفت: این کار بزرگ و ارزنده تخصصی در شرایط تحریم‌های ظالمانه‌ و همه‌گیری کرونا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی به ثمر رسید و علاوه بر تحقق برنامه‌های پدافند غیرعامل در حوزه تخصصی حفاری و تولید ایمن و پایدار نفت و گاز و ممانعت از توقف چاه‌های تولیدی شرکت‌های پنج گانه بهره‌برداری و دکل های حفاری و تعمیراتی، صرفه‌جویی اقتصادی قابل توجه ای  را به دنبال داشته است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.