×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
تأمین مالی زنجیره‌ای کمک به تامین مواد اولیه خواهد بود

علی جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع و نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی درباره مزایای طرح تامین مالی زنجیره ایی به خبرنگار ایبِنا گفت: مبحث تامین مالی زنجیره ایی بر این نکته تاکید دارد که زنجیره ابتدایی مواد اولیه مورد تامین قرار گیرد و محصول آن برای حلقه دیگر در زنجیره بعدی به عنوان مواد اولیه استفاده شود. 

نایب رئیس کمیسیون صنایع در مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: حرکت فوق کار خوبی به حساب می آید، اما چگونگی انجام آن بسیار حائز اهمیت است زیرا در کنار توانایی یاری رساندن به کار تولید و انجام کمک های فراوان در این زمینه، ولی  نگرانی هایی هم درخصوص نحوه اجرا آن وجود دارد. شکی نیست در صورتیکه به زنجیره های پتروشیمی، نساجی و موادغذایی کمکی صورت گیرد که در نهایت به تامین مالی آن  بیانجامد کارهای خوبی می توان انجام داد، ولی همانطور که اشاره شد، نتیجه مثبت این کار مشروط به اجرای صحیح است.

نماینده مردم شیروان در خانه ملت اضافه کرد: برخی مواقع طرح های خوبی وجود دارد، اما ایرادهای آن در اجرا به نمایش در می آید و کار را همین موارد قفل می کند. قیمت مواد اولیه اکنون بالا است، بنابراین هزینه سرمایه گذار برای گردش کار کارخانجات افزایش یافته که به دنبال آن تامین نقدینگی هم به سختی انجام می گیرد. تامین مالی زنجیره ایی مورد اشاره چنانچه به کمک آید نقدینگی مجموعه های تولیدی و مواد اولیه آنها به راحتی تامین خواهد شد و کمک خوبی محسوب می شود.

وی درباره تاثیر طرح تامین مالی زنجیره ایی در کاهش نقدینگی و خلق پول نیز اظهار داشت: بانک می تواند بدون آنکه پولی جابه جا کند، در عمل مواد اولیه را در این زنجیره به صورت روان ایجاد کند و پشتیبانی مالی هم ایجاد شود تا کار تولید کنندگان راحت تر صورت گیرد و از میزان دغدغه تامین موارد اولیه کاسته شود. 

جدی درباره ایجاد شفافیت در اعطای تسهیلات و جلوگیری از انحراف صنایع نیز بیان کرد: این مسئله هم بستگی به نحوه اجرا دارد. چنانچه وزارت صمت در بخش کالای تولیدی نظارت انجام دهد و بحث سامانه جامع انبارها را به اجرا درآورد، در عمل گردش کالا را در زنجیره ها مدیریت کرده است، این گردش کالا بسیار مهم است و وقتی  در کنار یک تامین مالی از سوی بانک ها قرار  گیرد، این مسئله شفافیت را بالا خواهد برد ولی در صورتیکه در بحث گردش کالا توسط سامانه جامع تجارت مقداری خلل ایجاد شود ممکن است که در بعضی نقاط محل سوءاستفاده شود.

نایب رئیس کمیسیون صنایع در ادامه افزود: وقتی بخش زیادی از مواد اولیه در زنجیره به تامین درآید به خودی خود بخش زیادی از  تامین سرمایه در گردش حل خواهد شد زیرا قسمت اعظمی از آن به تامین مواد اولیه برمی گردد و چنانچه بانک ها به معنای واقعی در این زمینه به کمک آیند، جای امیدواری وجود دارد زیرا از مختل شدن تولید جلوگیری خواهد شد.                    

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.