×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
تعرفه‌گذاری پلکانی یکی از راهکار‌های موثر برای کاهش مصرف برق در کشور است

تجارت‌گردان – مصطفی رجبی مشهدی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به تعرفه گذاری پلکانی یا IBT برای کنترل مصرف برق، گفت: تعرفه گذاری پلکانی افزایشی یکی از راهکار‌های موثر و به نوعی بازدارنده برای کاهش مصرف برق در کشور است.

وی با بیان اینکه تعرفه گذاری پلکانی برای این است که مصرف کننده مصرف برق را افزایش ندهد و بتواند زیرالگوی مصرف قرار گیرد، ادامه داد: البته از گذشته نیز تعرفه‌ها به صورت پلکانی در ۶ پله یعنی تا ۶۰۰ کیلووات در ساعت وجود داشت  و مصرف بیش از این مقدار نیز به روش‌هایی محاسبه می‌شد.

سخنگوی صنعت برق افزود: در مصوبه اخیر هیئت دولت، پیش بینی شده بود مشترکانی که مصرفشان زیر الگوی مصرف است تعرفه هایشان تغییری نکند، اما مشترکانی که مصرف برق آنها بیش از الگوی مصرف است به صورت پلکانی افزایش یابد.

مشترکانی که بیش از ۲ برابر الگوی مصرف برق مصرف می‌کنند باید ۳/۵ برابر هزینه‌های تامین برق را پرداخت کنند

جبی مشهدی با بیان اینکه مشترکانی که میزان مصرف برق آن‌ها بیش از الگوی مصرف یعنی تا ۱/۵ برابر آن است، ۱/۵ برابر هزینه‌های تامین برق را باید بپردازند، عنوان کرد: افرادی که مصرف برق آن‌ها بیش از ۱/۵ تا ۲ برابر الگوی مصرف است، ۲/۵ برابر و مشترکانی که بیش از ۲ برابر الگوی مصرف برق مصرف می‌کنند باید ۳/۵ برابر هزینه‌های تامین برق را پرداخت کنند.

وی تصریح کرد: این که روش تعرفه‌گذاری پلکانی چقدر می‌تواند در کاهش مصرف برق تاثیر بگذارد بستگی به اطلاع رسانی و ارائه روش‌های مناسب به مشترکان دارد.

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: اگر مشترکان در دوره سرد سال در استفاده از وسایل گرمایشی مصرف خود را کاهش دهند و در زمره مشترکان زیرالگوی مصرف برق باشند،  مشمول افزایش‌ها نخواهند شد.

مشترکان می‌توانند با کاهش مصرف برق حتی بستانکار هم شوند

رجبی مشهدی با بیان اینکه طرح تعرفه گذاری پلکانی در تابستان نیز جذابیت‌هاییی برای مشترکان خواهد داشت، گفت: در این طرح علاوه بر این که کاهش مصرف‌شان منجر به کاهش صورتحساب می‌شود تشویقی‌هایی را هم در نظر گرفته ایم که با هزینه‌های تامین برق برابر است و حتی در ساعت‌های بحرانی دو برابر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برخی از مشترکان می‌توانند با کاهش مصرف برق حتی بستانکار هم شوند.

رجبی مشهدی با اشاره به طرح‌ مانع‌زدایی از صنعت برق، افزود:  نمایندگان مجلس برای این که بتوانند برخی از مشکلاتی را که در حوزه سرمایه گذاری مصرف برق و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر وجود دارد را پوشش دهند طرحی را با عنوان مانع زدایی از صنعت برق پیشنهاد کرده‌اند که در حال رسیدگی و بررسی است لذا امیدواریم این طرح بتواند جذابیت‌های خوبی را برای سرمایه گذاران در بخش‌های مختلف از جمله در توسعه انرژی های تجدیدپذیر‌ داشته باشد.

مشهدی رجبی تاکید کرد: امیدواریم این مصوبه‌ای را که هیئت وزیران داشته‌اند بتواند خواسته‌های نمایندگان را پوشش دهد تا دیگر نیازی به طرح مجدد نباشد که البته اگر پیشنهاد دیگری وجود داشته باشد وزارت نیرو با کمال میل استقبال می‌کنند.

برخی شنیده‌ها حاکی است به زودی طرح‌ مانع‌زدایی از صنعت برق در ۲۰ ماده بررسی خواهد شد و موضوعاتی مانند افزایش پلکانی تعرفه‌ها، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، اصلاح برق مصرفی صنایع از جمله موضوعاتی است که در طرح‌ مانع‌زدایی از صنعت برق مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.