×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
توسعه بندر چابهار، فصل مشترک همکاری های هند و ایران

 به گزارش تجارت گردان به نقل از بیزینس استاندارد، هند و ایران روز سه شنبه بر تعهد خود برای ادامه همکاری در توسعه بندر چابهار به عنوان یک قطب ترانزیتی برای منطقه به ویژه آسیای مرکزی تاکید کردند و گفتند که نمایندگان دو کشور به زودی برای رسیدگی به جنبه های عملیاتی این بندر کلیدی، دیدار خواهند کرد.

برای هند، بندر چابهار یک پروژه بسیار حیاتی برای دسترسی دریا به افغانستان و کشورهای محصور درخشکی است، این بندر همچنین به عنوان یک مرکز ترانزیت تجاری برای منطقه، ارزشمند شناخت شده است. چابهار برای کشورهای محصور در خشکی منطقه، راهی اقتصادی تر و پایدارتر برای رسیدن به هند و بازار جهانی است.

این تعهد برای ادامه همکاری در بندر چابهار، در سفر جاری حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران به هند صورت گرفت. این اولین سفر عبداللهیان از زمان انتصاب  به مقام وزارت امور خارجه است.

وزیر امور خارجه ایران در این سفر با نارندرا مودی نخست وزیر و مشاور امنیت ملی آجیت کومار دوال دیدار کرد و در گفت و گو با سوبرانیام جایشانکار همتای هندی خود، وضعیت کنونی مذاکرات هسته ای را بررسی کرد، دو وزیر همچنین درمورد مناقشه اوکراین و پیامدهای آن تبادل نظر کردند.

به گفته وزیر امور خارجه هند، هندوستان و ایران روابط تاریخی و تمدنی نزدیکی دارند و روابط دوجانبه دو کشور با پیوندهای قوی بین نهادها، فرهنگ و روابط مردمی، شناخته شده است.

براساس این گزارش، وزیران امور خارجه هند و ایران در مذاکرات مشترک خود درمورد تمامی موضوعات مورد علاقه دوجانبه از جمله روابط سیاسی، فرهنگی و روابط ملت ها گفتگو کردند. جایشانکار از نقش ایران در تسهیل کمک های پزشکی هند به افغانستان از جمله تامین واکسن کووید-۱۹ برای اتباع افغان مقیم ایران قدردانی کرد.

 دو طرف همچنین بر اهمیت همکاری های دوجانبه در زمینه اتصال منطقه ای و ادامه همکاری برای توسعه بندر چابهار تاکید کردند و پیشرفت های حاصل شده در پایانه شهید بهشتی بندر چابهار را مورد بررسی قرار دادند. براساس اعلام وزارت امور خارجه هند، تیم های هر دو کشور به زودی برای رسیدگی به جنبه های عملیاتی ملاقات خواهند کرد.

وزیران امور خارجه هند و ایران همچنین ضمن تبادل نظر درمورد مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله افغانستان بر اهمیت ارائه کمک‌های فوری بشردوستانه به مردم این کشور تاکید کردند و لزوم وجود یک نظام سیاسی فراگیر در حمایت از افغانستان صلح‌آمیز، امن و باثبات را لازم دانستند.

جایشنکار وزیر امور خارجه هند، دسامبر ۲۰۲۱ (آذر ماه سال گذشته) در مجلس نمایندگان هند،(لوک سابها) اعلام کرده بود تحریم های آمریکا علیه ایران بر پروژه همکاری هند در بندر چابهار تاثیری نداشته است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.