
به گزارش تجارت گردان به نقل از ایرنا، احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان اظهار کرد: آمارها نشاندهنده آن است که ایرانخودرو و سایپا از ابتدای امسال تاکنون هر یک ۵ هزار میلیارد تومان زیان دادهاند و برای رفع این مشکل، بارها فروش خودرو با نرخ حاشیه بازار را پیشنهاد کردیم که تجربه موفق آن در دهه ۷۰ نیز وجود داشته است.
نعمتبخش ادامه داد: نتیجه قیمتگذاری دستوری، توزیع سالانه بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رانت که ناشی از تفاوت قیمت بازار و کارخانه خودروهاست.
وی گفت: همچنین بررسیها نشان داده بین ۸۰ تا ۸۵ درصد افرادی که در قرعهکشیها شرکت میکنند، به قصد کسب سود آن وارد میشوند.
وی تاکید کرد: تداوم عرضهها در بورس سبب خواهد شد خودروسازان به تدریج از زیان خارج شوند.
نعمتبخش تصریح کرد: در این صورت، خودروسازان میتوانند مطالبات قطعهسازان را پرداخت و مطالبه کیفیت بالاتر نیز داشته باشند.
وی اضافه کرد: قیمتگذاری خودرو در بورس بهتدریج به واقعی شدن قیمتها و تکنرخی شدن خودرو خواهد انجامید و کمکم خودروسازان باید به فکر ارائه طرحهای تشویقی برای فروش محصولاتشان باشند.