×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
جذب سرمایه بالا در منطقه ویژه خلیج فارس در سالی که گذشت

عبدالعظیم نجیبی فینی، معاون مالی و اقتصادی منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس در گفت‌وگو با خبرنگار معدن نامه بیان کرد: سال پیش رو برای منطقه ویژه خلیج‌فارس از لحاظ کاری بسیار خوب است زیرا ایمیدرو مبلغی قریب به ۸۰۰ میلیارد تومان به بحث زیرساختی منطقه اختصاص داده و در حال حاضر مناقصات پروژه‌ها در حال برگزاری هستند و با توجه به استحکام‌بخشی به زیرساخت‌ها سرمایه‌گذار با علاقه بیشتری در منطقه حضور پیدا می‌کند.

وی افزود: منطقه ویژه خلیج فارس، به دلیل دارا بودن عنوان منطقه ویژه اقتصادی، پتانسیل‌هایی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند که این مزیت‌ها هم از نظر جغرافیایی یعنی دسترسی به آب‌های آزاد و هم از نظر قانونی قابل توجه هستند. در سال‌های اخیر با توجه به اطلاع‌رسانی‌هایی که از سوی این منطقه برای معرفی پتانسیل‌ها و مزایای این منطقه صورت گرفت، موفق شدیم آمار خوبی را از نظر تعداد و ارزش سرمایه‌گذاری به ثبت برسانیم.

فعالیتهای انجام شده در منطقه ویژه خلیج فارس

معاون مالی و اقتصادی منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس افزود: برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی، باید ابتدا زیرساخت های اساسی را برای حضور آنها فراهم کرد تا سرمایه گذاران نیازی به صرف هزینه اضافی برای تامین زیرساخت های مورد نیاز خود از جمله آب، برق،  گاز  و راههای دسترسی نداشته باشند. به همین دلیل، سرمایه گذاران همواره در مناطقی حضور می یابند که پتانسیل های بیشتری داشته باشند. منطقه ویژه خلیج فارس، که از دهه هشتاد شروع به فعالیت کرده، به تدریج زیرساخت های خود را برای حضور گسترده سرمایه گذاران داخلی و خارجی مهیا نموده و به محل جذب سرمایه گذاری به خصوص در حوزه صنایع معدنی و فلزی تبدیل شده است.

نجیبی فینی با اشاره به اقدامات زیرساختی منطقه ویژه ادامه داد: مهم‌ترین اقدامی که در رابطه با ایجاد جذابیت برای حضور سرمایه‌گذاران جدید در منطقه ویژه خلیج فارس صورت دادیم، ایجاد زیرساخت‌ها بوده است. در این رابطه یک شرکت احداث زیرساخت با سهامداری شرکت‌های مستقر در منطقه ایجاد کردیم که این شرکت چالش پساب فاضلاب بندرعباس را حل کرده و با انتقال پساب تصفیه شده به منطقه ویژه، مشکل تامین آب شرکت‌های موجود و نیز طرح‌های آتی حل شده است. لازم به ذکر بوده که در حال حاضر در بسیاری از مناطق کشور، یکی از دغدغه‌های بسیار مهمی که برای صنایع انرژی‌بر مطرح می‌شود، همین تامین آب است.  پروژه آب‌رسانی از پساب فاضلاب‌ها به صنایع آغاز شده است و حدود دو سال دیگر ۱۱۰هزار مترمکعب پساب قابل‌استفاده در منطقه وجود خواهد داشت. بندرعباس شهری توریستی است اما به علت پساب شهر بوی بدی داشت که باهمت و ساماندهی پساب بندرعباس توسط منطقه ویژه خلیج‌فارس دیگر بوی فاضلاب مزاحم مردم شهر و مسافران نمی‌شود و در آینده‌ای نزدیک منطقه توسعه گسترده‌ای خواهد داشت.

نجیبی فینی در خصوص تامین برق تأکید کرد: طرح‌های بزرگ که نیازمند به تامین بالای انرژی هستند همانند ستاره سیمین یا فولاد هرمزگان، باید خودشان برق را تأمین نمایند.

وی در ادامه گفت‌وگو در خصوص احداث پل ارتباطی سایت شمالی به سایت توسعه منطقه ویژه گفت: برای سایت توسعه، دیوار پیرامونی به طور کامل احداث شده و هم‌اکنون اقدامات اولیه برای احداث پل دسترسی در حال انجام است. این پل مسیر دسترسی را کوتاه می‌کند و سایت قدیمی نیز به سایت توسعه وصل می‌شود. این پل به طول  ۴۰۰ متر است و تردد را برای تاسسیات آب و برق آسان کرده و سبب ایجاد یکپارچگی می شود. با احداث این پل شرکت‌های مستقر در سایت شمالی نیز دسترسی راحت‌تری برای حمل‌ونقل به اسکله دارند. حدود ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار جهت تکمیل زیرساخت‌ها برای سایت توسعه در نظر گرفته شده است. با این اعتبار، ایستگاه گاز در سایت توسعه و راه‌های دسترسی نیز تکمیل خواهد شد.

معاون مالی و اقتصادی منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس در خصوص موفقیت‌های کسب‌شده در سال ۱۴۰۰، گفت: در سال گذشته شاهد رشد افزایش دلاری صادرات بودیم. در زمینه تأسیسات و بهره‌برداری نیز منطقه ویژه عملکرد خوبی داشت و موفق به بومی سازی بسیاری از کالاها شدیم و در زمینه زیرساخت‌های منطقه در خصوص تأمین برق مطالعات خوبی صورت گرفت.

گسترش ارتباط با دانشگاه و دانش بنیان ها

نجیبی فینی در ادامه از ارایه بسته‌های پیشنهادی مناسب سرمایه‌گذاری در پروژه‌های منطقه خبر داد و گفت: به‌زودی بسته‌های پیشنهادی مناسب سرمایه‌گذاری در پروژه‌های صنایع فعال در منطقه تهیه می‌شود و به متقاضیان سرمایه‌گذاری ارایه می گردد. در حال حاضر این طرح با همکاری دانشگاه هرمزگان در مرحله مطالعاتی است.

وی در خصوص همکاری‌های بیشتر با دانشگاه هرمزگان گفت: معتقد هستیم، دانشگاه‌ها مشاور ارزان‌تری برای صنایع هستند و بر اساس تجربه مثبت کشورهای دیگر، ارتباط خوب دانشگاه‌ها با صنایع سبب پیشرفت بیشتر می‌شود. در حال حاضر دانشگاه هرمزگان پروپوزالی در خصوص مدیریت سبز انرژی تهیه کرده که در حال بررسی آن هستیم.

معاون مالی و اقتصادی منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس در ادامه به تمهیداتی قابل ارائه به شرکتهای دانش بنیان اشاره کرد و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان در صورت مراجعه به منطقه ویژه خلیج‌فارس می‌توانند از امکان پیش‌پرداخت کم و اقساط بلندمدت بهره‌مند شوند. برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان این آمادگی را داریم که با بانک‌ها برای ارائه تسهیلات رایزنی کنیم. همچنین امکان اتصال شرکت‌های دانش‌بنیان به شرکت‌های فولادی و پتروشیمی بزرگ نیز وجود دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.