×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
دولت برای جبران خسارت‌های سیل به بناهای تاریخی اهتمام جدی دارد/ از مزیت نسبی گردشگری غفلت شده است

سید صولت مرتضوی در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌فرهنگی ایرنا درباره اقدامات دولت برای جبران خسارت به میراث‌فرهنگی ناشی از سیلاب، اظهار داشت: برای اقدامات اولیه در هر استان متعاقب سیل، منابعی پیش‌بینی شده و به استان‌ها ابلاغ شده است، اما طرح‌های جبران خسارت‌های موارد دیگر از جمله میراث‌فرهنگی و بناهای تاریخی، در دستور کار دولت است که در یک بازه زمانی فوری مناسب تامین اعتبار می‌شود تا وزارت میراث‌فرهنگی نسب به مرمت و بازسازی بناهای تاریخی آسیب دیده بتواند به صورت مناسب اقدامات لازم را انجام دهد.

آثار و بناهای تاریخی میراث ملی و متعلق به همه ایرانیان است

معاون اجرایی رئیس جمهوری اظهار داشت: دولت اهتمام جدی و لازم برای جبران خسارت‌هایی که سیل به بناها و آثار تاریخی کشور وارد کرده دارد، زیرا این آثار و بناهای تاریخی، میراث ملی ما هستند و متعلق به همه ایران است و بخش بزرگی از آنها ارزش و اعتبار جهانی دارند.

وی تاکید کرد: در بلایای طبیعی و حوادث غیرمترقبه مانند سیلاب و زلزله اولویت و رسالت تقدم و تاخر دارد؛ اولین رسالت ما امداد و نجات است. خوشبختانه پیش‌ اطلاع‌رسانی قبل از حادثه نوعی امداد بود که رسانه‌ها و رسانه ملی به خوبی در این زمینه کار کردند.

در بلایای طبیعی اولویت اول حفظ جان شهروندان است

در بلایای طبیعی اولویت اول حفظ جان شهروندان استمرتضوی خاطرنشان کرد: در این حوادث اولویت اول حفظ جان شهروندان و جبران خسارت جانی و جراحات مردم است. در مقابل روان آب و سیلابی که در اوایل مرداد ماه در چندین استان در پهنه کشور صورت گرفت، با اقداماتی که انجام شده از افزایش تلفات جانی به خوبی پیشگیری شد، اگر چه کاهش داشت اما حتی یک نفر هم جان خود را از دست بدهد مایه تاسف و تاثر همه ماست.

معاون اجرایی رئیس‌جمهوری اسکان آسیب‌دیدگان بلایای طبیعی اولویت دوم دانست و افزود: در شرایط سیلاب اخیر اسکان موقت انجام شده است، بعد از این باید ارزیابی‌های دیگری صورت بگیرد، مثلا آسیب‌هایی که سیل به میراث‌فرهنگی بناهای تاریخی مراکز فرهنگی آموزشی وارد شده ارزیابی شود.

وی تاکید کرد: همچنین باید خسارت‌های وارد شده به مسکن مردم، زمین‌های کشاورزی، محصولات کشاورزی، دام و طیور باید برآورد شود، که هر کدام فرایندی و مسئولانی و دستگاه‌های مامور دارد، این برآوردها از مرکز استان توسط کارشناسان تا ستاد وزارتخانه به سازمان مدیریت بحران وزارت کشور ارسال تا با سازمان برنامه و بودجه تنظیم و تلفیق شود و در نهایت در صحن دولت مطرح می‌شود.

بیشتر بخوانیم

خسارت ۲۵۰۰ میلیارد تومانی سیل به میراث‌فرهنگی

سیدعزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ۱۳مرداد ۱۴۰۱ اعلام کرد: ۷۳۵ بنا و محوطه تاریخی در سیلاب‌های اخیر کشور، دچار آسیب‌دیدگی شده‌اند و در برآورد اولیه، در نقاط مختلف کشور ۲۵۰۰ میلیارد تومان به ابنیه‌های میراث‌فرهنگی خسارت وارده شده است. گزارش این خسارت‌ها به  دولت ارائه شده که امیدوارم اعتباراتی در این زمینه اختصاص یابد تا به سرعت بناهای آسیب دیده تاریخی را مرمت کنیم.

دولت برای جبران خسارت‌های سیل به بناهای تاریخی اهتمام جدی دارد/ از مزیت نسبی گردشگری غفلت شده است

از گردشگری به عنوان مزیت‌های نسبی کشور غفلت شده است

مرتضوی درباره رویکرد دولت به صنعت گردشگری گفت: متاسفانه ما در چند دهه گذشته از یکی از مزیت‌های نسبی کشور غفلت شده است، مزیت گردشگری در ایران چه برای توسعه گردشگری داخلی و چه بستر لازم برای جذب گردشگران خارجی، به شدت فراهم است.

معاون اجرایی رئیس‌جمهوری، به جاذبه‌های طبیعی ایران و لزوم توسعه طبیعت‌گردی و بوم‌گردی اشاره کرد و گفت:‌ آنهایی که ایران را دیده‌اند و به نقاط مختلف کشور سفر کرده‌اند می‌دانند که سرزمین ما از چه تنوع گسترده اقلیمی برخوردار است؛ طبیعت و اقلیم ایران منحصر به فرد و ممتاز است، اما از این ظرفیت و جاذبه به صورت مفید استفاده نشده است.  

دولت برای جبران خسارت‌های سیل به بناهای تاریخی اهتمام جدی دارد/ از مزیت نسبی گردشگری غفلت شده است

ظرفیت جذب چند ۱۰میلیون زائر و گردشگر مذهبی در ایران

مرتضوی خاطر نشان کرد: وجود ظرفیت و امکانات ارائه خدمات سلامت و گردشگری سلامت، مطلوب و ارزان بودن درمان در ایران برای گردشگران و متقاضیان دریافت خدمات درمانی، مزیت و جذابیت دیگر کشور ما است که باید روی آن سرمایه‌گذاری و بازاریابی کرد. از طرف دیگر سایر جاذبه‌های گردشگری هم وجود دارد، جاذبه‌های گردشگری مذهبی می‌تواند سالانه چند ۱۰میلیون گردشگر و زائر به کشور جذب کند.

معاون اجرایی رئیس‌جمهوری به سفر اخیر به استان چهارمحال و بختیاری رفتیم بعد از سیلاب اشاره کرد و گفت: بارها زمینی و برخی اوقاتی هم هوایی به استان سفر کردم، اما باز هم در این سفر از زیبایی‌های طبیعت بکر این استان متحیر ماندم؛ اینها مزیت بزرگ مغفول مانده کشور است که امیدواریم وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با همکاری سایر دستگاه‌ها بتواند این مزیت را به ظرفیت اسمی و واقعی خود برساند.    

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.