×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
رونمایی از تابلوی برق سبز

به گزارش تجارت گردان به نقل از ایلنا، علی‌اکبر مربیان در مراسم رونمایی از تابلوی برق سبز و آغاز معاملات برق تجدیدپذیر با اشاره به ضرورت حرکت به سمت برق تجدید پذیر اظهار داشت: اولین موضوع بحث ناترازی است که روش تجدید‌پذیر بهترین روش برای رفع ناترازی‌های برق است، همچنین موضوع دیگر اقتصادی بودن این روش است و انرژی تجدیدپذیر بسیار اقتصادی محسوب می‌شود و در مقایسه با هر روش دیگری از جمله برق حرارتی برای تامین برق اقتصادی‌تر است. 

وی ادامه داد: موضوع دیگر که روش تجدید‌پذیر را اهمیت می‌دهد بحث محیط زیست و محیط زندگی است و از این لحاظ برق تجدید پذیر انرژی پاک محسوب می‌شود و آلایندگی ندارد و بشر هم راهی به غیر از استفاده از انرژی سبز ندارد. 

وزیر نیرو گفت: از دیگر موضوعات بحث مصرف آب برای تولید برق است که به غیر از روش برق تجدیدپذیر تمام روش‌ها مصرف آب قابل توجهی دارند و این در حالی است که سرزمین ما به عنوان نیمه خشک و خشک در این حوزه با محدودیت‌هایی مواجه است. 

محرابیان تصریح کرد: از دیگر موضوعاتی که برق تجدیدپذیر را در اولویت قرار می‌دهد، ناترازی در سوخت است و هر چند که در کشورمان گاز، نفت و مشتقات نفتی تولید می‌شود اما به ویژه در فصل سرد با ناترازی قابل توجهی مواجه هستیم بنابراین به همین دلیل باید به سمت انرژی پاک و برق سبز پیش برویم. 

وی با بیان اینکه سوال این است که چرا با این ۵ اولویت مهم برق تجدید پذیر پا نگرفت، گفت: پاسخ روشن است به دلیل اقتصاد و رقابت ناجوانمردانه با دیگر روش‌ها تامین برق، تولید برق تجدید پذیر پا نگرفت. 

وزیر نیرو تاکید کرد: باید توجه داشت در روش‌های دیگر قیمت سوخت صفر است و در این مقایسه گمان می‌کنیم تولید برق تجدید پذیر گران‌تر از سایر روش‌ها است اما اگر نرخ سوخت را محاسبه کنیم می‌بینیم که تجدیدپذیرها ارزان‌تر از هر روش تولید برق است. 

محرابیان با تاکید براینکه با معاملات برق سبز در انرژی بورس، برق تجدیدپذیر امکان رقابت را برای تجدیدپذیرها بین خودشان فراهم کرده و دیگر رقابت ناجوانمردانه بین تجدیدپذیرها با غیرتجدیدپذیرها انجام نمی‌شود و قانون گذار این چالش را رفع کرد. 

وی ادامه داد: طبق قانون قرار بر این است که ٢٠ درصد برق ادارات و ۵ درصد برق صنایع در مدت زمان ۵ سال از برق تجدیدپذیر تامین شود و اگر در صورت امکان تامین آن را نداشته باشند باید این برق از بورس انرژی خریداری شود و با این ساز و کار کشش قابل توجهی در بورس انرژی و خرید از بورس انرژی ایجاد می‌شود. 

وزیر نیرو گفت: پی‌بینی می‌شود با راه‌اندازی این تابلو سرمایه‌گذاری در این حوزه از پرسودترین سرمایه‌گذاری‌‌ها خواهد بود و مشکل قیمت‌گذاری و انباشت مطالبات هم برای سرمایه‌گذاران حل خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.