×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
رکورد شکنی جدید بورس و گذر از سقف ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی | نحوه انتخاب سهام پربازده

رشد ۴۵ درصدی شاخص کل بورس در سال گذشته نشان می‌دهد این بازار پتانسیل سرمایه‌گذاری زیادی دارد و سرمایه‌گذاران در صورت کسب دانش کافی جهت تحلیل سهام می‌توانند به بازدهی خوبی از این بازار دست پیدا کنند. جهت تحلیل سهام باید به تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکال و تحلیل و بررسی قیمت کالاها در بازارهای جهانی مسلط باشید.

البته در طی سال گذشته سرمایه‌گذاران می‌توانستند با شناسایی سهام پربازده، سودی بیشتر از ۴۵٪ کسب کنند. همان طور که می‌دانید شاخص کل بورس نمایانگر میانگین وزنی شرکت‌های موجود در بازار بورس است. بنابراین شرکتهایی که ارزش معاملات بالایی دارند، تاثیر بیشتری بر این شاخص می‌گذارند. این نکته بدین معنی است که یک شرکت کوچک ممکن است در طول سال گذشته ۲۰۰٪ بازدهی داشته اما یک شرکت بزرگ ۳۰٪ بازدهی ثبت کرده باشد.

نحوه شناسایی سهام پربازده در بورس

همان طور که در قسمت قبلی اشاره شد جهت شناسایی سهام پربازده در بورس باید به سه ابزار تحلیل تکنیکال، بنیادی و تحلیل قیمت کالاهای جهانی و تاثیر آن بر انواع شرکتها و سهام آنها مجهز باشید. اگر تحلیل سهام به شکل اصولی انجام شود شما می‌توانید سهم‌هایی پیدا کنید که بازدهی بیشتری نسبت به شاخص کل و صندوق‌های سرمایه‌گذاری نصیبتان می‌کنند. در ادامه نقش این تحلیل‌ها بر روند کسب سود از بورس توضیح می‌دهیم.

تحلیل تکنیکال: این دانش با بررسی قیمت و حجم معاملات در قالب نمودارها به پیش‌بینی قیمت آینده سهام می‌پردازد.

تحلیل بنیادی: این دانش با بررسی گزارشات و صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی، بررسی اخبار منتشر شده و محاسبه ارزش ذاتی سهام شرکت‌ها، ارزنده بودن یا نبودن آنها را در بازه‌های زمانی مختلف، شناسایی می‌کند.

تحلیل بازارهای جهانی: قیمت کالاها یا کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی بر بازار بورس ایران تاثیر زیادی دارد. برای مثال قیمت مس در بازارهای جهانی بر نماد «فملی» در بورس ایران تاثیرگذار است.

مثالی از نحوه شناسایی سهام پربازده در بورس

در این قسمت جهت درک نحوه تحلیل سهام از نماد خاذین استفاده می‌کنیم. شرکت سایپا آذین با نماد خاذین یکی از شرکت‌های بورسی موجود در گروه «خودرو و ساخت قطعات» است که توانسته است در بازه زمانی ۸ ماه گذشته رشدی بیشتر از ۱۱۰٪ را ثبت کند.

تحلیل خاذین از جنبه بنیادی

شرکت سایپا، مالکیت بیشتر از ۵۰٪ نماد خاذین را به عهده دارد. عمده درآمد شرکت سایپا آذین از طریق فروش صندلی خودرو است که به دلیل شرایط تحریمی با کاهش تیراژ تولید مواجه شده است. البته این فاکتور به تنهایی نمی‌تواند به عنوان سیگنال فروش آن به حساب آید. در واقع تحلیل سهام باید با تلفیق تمام تحلیل‌ها انجام شود.

نوسانات ارز بر میزان تولید و فروش این شرکت تاثیر بسزایی دارد به طوری که افزایش قیمت دلار منجر به افزایش هزینه‌های تولید آن می‌شود. پیگیری اخبار خاذین و برنامه جدید دولت در قیمت‌گذاری خودرو باید به عنوان یکی دیگر از فاکتورهای مهم بررسی شود.

به نقل از سایت خبر آنلاین قیمت خودرو در سال جدید بین ۳۰ تا ۷۰ درصد افزایش خواهد داشت اما تا تایید نهایی دستورالعمل قیمت خودرو به نهادهای متولی نمی‌توان این ارقام را تایید کرد.

تحلیل سهام خاذین از جنبه تکنیکال

علاوه بر تحلیل بنیادی، بررسی قیمت ارز و تاثیر آن بر هزینه‌های نماد خاذین، بایستی از تحلیل تکنیکال نیز برای خرید و فروش این نماد استفاده کنید.

تجارت گردان | رکورد شکنی جدید بورس و گذر از سقف ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی | نحوه انتخاب سهام پربازده

از مهمترین مباحث تکنیکال می‌توان به محدوده‌های حمایت و مقاومت استاتیک (خطوط افقی) و داینامیک (خطوط مورب) اشاره کرد. با بررسی چارت تکنیکال سهم خاذین می‌توان به وضوح نزدیک شدن قیمت به سقف کانال را مشاهده کرد. معمولا سقف‌های کانال به شکل ناحیه مقاومتی داینامیک عمل کرده و مانع از رشد قیمت می‌شوند. سیاست خرید از کف‌های قیمتی (مناطق حمایتی) و فروش در سقف‌های قیمتی (مناطق مقاومتی) مهمترین نکته‌ای است که باید در کنار سایر نکات تحلیل تکنیکال، بنیادی و استراتژی معاملاتی در نظر گرفته شود.

اما سهام خاذین بخریم یا نه؟

جدیدترین تحلیل سهام خاذین و سایر سهم‌های موجود در بورس را می‌توانید از این قسمت مشاهده کنید. تحلیل‌های انجمن خبرگان مجموعه آموزش بورس توسط جمعی از بهترین اساتید و کارشناسان بورس ایران ارائه می‌شود و از آنجایی که این تحلیل‌ها جهت خرید سهام توسط خودِ اساتید استفاده می‌شوند، از اعتبار بالایی برخوردار هستند.

اصلاح پرتفوی بورسی با تحلیل اصولی سهام

اگر سرمایه‌گذاری در بورس را ایران را شروع کرده اما نتوانسته‌اید به بازدهی مناسبی از آن دست پیدا کنید از تحلیل سهام توسط افراد متبحر در این زمینه استفاده کنید. افراد حرفه‌ای می‌توانند زمان مناسبی را صرف تحلیل تکنیکال و بنیادی کرده و بهترین نقطه‌های ورود به سهم را پیدا کنند.

اهمیت اصلاح پرتفوی در همین زمان که شاخص کل بورس محدوده مقاومت تاریخی خود را شکسته است بیش از پیش نمایان است. بهتر است همین حالا دست به کار شده و نمادهای موجود در پرتفوی خود را بررسی کنید تا همچون کسانی که در مرداد سال ۱۳۹۹ به بورس وارد شدند، متضرر نشوید.

ارزش ذاتی در بورس و قیمت گذاری واهی

در تحلیل بنیادی از مفهومی به نام ارزش ذاتی استفاده می‌شود. ارزش ذاتی سهام با استفاده از محاسبات خاصی به دست می‌آید و ارزش واقعی قیمت یک برگه سهام شرکت را نشان می‌دهد. فرض کنید ارزش ذاتی یک نماد ۱۰۰۰ تومان است اما در بازار با قیمت ۲۰۰۰ تومان در حال معامله شدن است. در این حالت گفته می‌شود که سهم بالاتر از قیمت واقعی خود ارزش‌گذاری شده است. ممکن است سرمایه‌گذاران ارزش طرح‌های آینده شرکت و سودآوری آن را در نظر داشته باشند و به همین علت حاضر هستند سهم را با قیمتی بیشتر از ارزش ذاتی آن بخرند اما همیشه چنین حالتی وجود ندارد.

در بازار بورس ایران سهم‌هایی وجود دارند که از ۱۰ تا ۲۰ برابر قیمت واقعی خرید و فروش می‌شوند و بسیاری از افراد مبتدی در بدو ورود به بورس در دام آنها گرفتار می‌شوند. این افراد درست در زمان اوج قیمت وارد می‌شوند و چون گمان می‌کنند سهمی که در ماه گذشته مثلا ۵۰٪  سوددهی داشته حتما در آینده هم همین مقدار بازدهی خواهد داشت، اقدام به خرید می‌کنند اما در اغلب مواقع پس از ورود آنها سهم کاهش قیمت پیدا می‌کند.

به همین دلیل توصیه می‌کنیم یا به شکل اصولی معامله کردن در این بازار را یاد بگیرید و یا از نظر افراد حرفه‌ای برای کسب بیشترین بازدهی از بورس استفاده کنید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.