×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
زنجیره کریدوری شمال-جنوب در دولت سیزدهم تکمیل می‌شود 

به گزارش تجارت گردان به نقل از وزارت راه و شهرسازی مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در بخش خبری ۲۱ به تشریح ویژگی‌های پروژه تکمیل راه آهن رشت -آستارا، پرداخت.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه توافق نامه ایران و روسیه برای تکمیل راه آهن رشت- آستارا اتفاق مهمی در تکمیل زنجیره کریدوری کشور به شمار می‌رود، گفت: راه گذر شمال به جنوب که راه گذر راهبردی و مهمی برای کشورهای در مسیر این کریدور یعنی کشورهای روسیه، ایران، آذربایجان و هند و همچنین کشورهای حاشیه این راهگذر به شمار می رود می‌تواند در بهره مندی کشورها از اثرات مثبت این کریدور نقش ایفا کند.
بذرپاش تصریح کرد: تکمیل این کریدور و بهره‌مندی از آن در کنار درآمدهای مختلفی که در کشور وجود دارد می‌تواند درآمد خوبی از ترانزیت را نصیب جمهوری اسلامی ایران کند که این موضوع مدنظر تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان است. بنابراین به دلیل موقعیت استراتژیک جغرافیای کشور این فرصت ها نباید از دست برود.
بذرپاش توضیح داد: سال‌های سال است راجع به تکمیل کریدورها صحبت می‌شود. در مقطعی نیز کارهایی انجام شده ولی در این دولت، تکمیل زنجیره کریدوری یکی از اولویت‌های اصلی ریاست‌جمهور بود و از زمانی که بنده مسئولیت وزارت راه و شهرسازی را برعهده گرفتم و طی سه ماه اخیر، سرعت بیشتری گرفت.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه قطعه باقی‌مانده از راه‌گذر شمال به جنوب یعنی قطعه رشت – آستارا امروز در توافق با روسیه آغاز شد، گفت: این قطعه منافع زیادی را نصیب کشور می کند. در  اوایل راه اندازی این قطعه ده میلیون تن بار جابجا خواهد شد و با فاصله زمانی اندکی با تجهیزاتی که داریم جابه جایی کالا ۱۵ میلیون تن افزایش خواهد یافت.
وی یاد آور شد: با تکمیل این کریدور، خلیج‌فارس و دریای عمان که به آبهای آزاد راه دارند با ریل و جاده به دریای شمال و دریای خزر و کشورهای حاشیه خزر متصل می‌شوند. 
بذرپاش توضیح داد:  در کنار تکمیل راه‌آهن رشت- آستارا تکمیل ظرفیت‌های بندری نیز در برنامه است. مقرر است تا از مسیر دریا به دریا اتصال با زنجیره کریدوری کامل شود. در سفر به امارات و گفتگو با وزرای مختلف، امارات مشتاقانه به دنبال همکاری با ایران در حوزه های حمل ونقل است.
وی تصریح کرد: تکمیل کریدور شمال جنوب با تکمیل راه آهن رشت آستارا منابعی قابل توجهی را عاید کشور خواهد کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.