×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
فرسودگی ۳۱ درصد از کل وسایل نقلیه در کشور/ ضرورت پیوستن ناوگان سنگین حمل بار به سامانه سپهتن

سردار سید تیمور حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه متاسفانه چند سالی است که در کشور شاهد کم توجهی از سوی برخی از دستگاه های مرتبط با اسقاط خودرو بوده‌ایم، گفت: برابر با استانداردهای روز دنیا، برای هر نوع وسیله نقلیه، یک سن فرسودگی مشخص شده است که این عدد نشان دهنده طول عمر سلامت فنی و ظاهری خودروهاست. این عدد در کشور ما برای خودروهای شخصی ۱۵ سال، کامیون، تریلی و نظایر آن ۱۶ سال و موتورسیکلت‌ها نیز ۱۲ سال تعیین شده بود، که متاسفانه با رای دیوان عدالت اداری این مصوبه حذف و جای آن را مرز سن فرسودگی گرفت.

جانشین رئیس پلیس راهور در ادامه خاطر نشان کرد: حذف مصوبه تعیین سن فرسودگی خودرو باعث شد به تمامی وسایل نقلیه اعم از وسایل نقلیه سبک و سنگین اجازه داده شود تا مادامی که می‌توانند معاینه فنی دریافت کنند اجازه تردد درون معابر و جاده‌های کشور را نیز داشته باشند. لذا در این خصوص موضوعی که قابل توجه قرار گرفت این بود که ما شاهد افزایش آمار تصادفات به علت ایمنی پایین و نقص خودرو بودیم. همچنین اسقاط خودرو را کاملا متوقت شد، در این شرایط وقتی سالیانه خودروهای نو  به چرخه ترافیک افزوده می‌شود و خروجی چندانی هم نداریم، باید منتظر پدیده انباشتگی خودرو در جاده های کشور باشیم.

۳۱ درصد کل وسایل نقلیه کشور بالای سن فرسودگی

حسینی در ادامه افزود: همانطور که گفته شد سن فرسودگی در خودروها متفاوت بوده و آمارها نشان می دهد در حال حاضر ۳۱ درصد از کل وسایل نقلیه در کشور بالاتر از سن فرسودگی خودشان هستند، هم اکنون ۹۱ درصد از موتوسیکلت های کشور کاملا فرسوده بوده و همچنین وسایل نقلیه سنگین رقمی بالای ۴۸ درصد فرسودگی را به خود اختصاص داده‌اند و تمامی این وسایل نقلیه با داشتن یک برگه مجوز معاینه فنی در حال تردد درون جاده های کشور هستند.

وی با تاکید مجدد بر ضرورت توجه ویژه نسبت به سن فرسودگی وسایل نقلیه بخصوص خودروهای سنگین حامل بار و مسافر، اظهارکرد: خوشبختانه در ماه گذشته آیین نامه سامانه سپهتن یا همان سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان بین جاده‌ای طی یک توافق چهارجانبه فی ما بین شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، پلیس راهور، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای امضا شد و این سامانه رسما شروع به فعالیت کرد و در حال حاضر اتوبوس های اسکانیا به وسیله شرکت عقاب افشان به این سیستم مجهز شده‌اند.

حسینی اساس کار این سامانه را نظارت دقیق‌تر و مداوم در خصوص اطلاعات ثبت شده وسایل نقلیه سنگین حامل بار و مسافر اعلام کرد و افزود: در این سامانه تمامی موارد تعریف شده مانند گواهینامه راننده، بیمه نامه و معاینه فنی وسایل نقلیه ثبت و به پلیس راهور  این اختیار را می‌دهد تا با نظارت بیشتر و دریافت سریع اطلاعات وسیله نقلیه و همچنین در صورت مواجهه با هرگونه نواقصی در اطلاعات قید شده از جمله معاینه فنی مانند سلامت سیستم موتوری، برقی، ترمز و … اجازه صدور معاینه فنی را نداده و از تردد آنها در جاده‌های کشور جلوگیری کند.

ضرورت پیوستن ناوگان سنگین حمل بار به سامانه سپهتن

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا با اعلام پیش بینی ۵۰ درصدی ثبت وسایل نقلیه سنگین در سامانه سپهتن تا پایان سال جاری افزود:حدود ۳۶۸ هزار کامیون، تریلی و تانکر در کشور در حال تردد هستند که باید هرچه سریعتر به این سامانه مجهز شده تا این پس بتوانیم شاهد کاهش آمار تصادفات، تسهیل در ترددها، کاهش جانباختگان و مجروحان سوانح رانندگی بوده و همچنین بررسی دقیق تری در خصوص علل تصادفات جاده را داشته باشم.

انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.