×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
مردم در تابستان چگونه اوقات خود را سپری کردند؟

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، مرکز آمار نتیجه طرحی را منتشر کرده است که در آن به‌سراغ افراد ۱۵ ساله و بیشتر که در سکونتگاه‌های شهری زندگی می‌کنند، رفته تا پاسخ این پرسش را پیدا کند که این افراد بیشتر زمان خود را در یک شبانه‌روز به چه فعالیت‌هایی اختصاص می‌دهند. این طرح در بازه زمانی ۱۰ تا ۱۸ شهریور امسال اجرا شد.
بررسی نتایج نشان می دهد متوسط بیشترین زمان صرف شده در شبانه‌روز به ترتیب به گروه فعالیت «رسیدگی و خودمراقبتی با ۱۱ ساعت و ۴۲ دقیقه اختصاص یافته است. این فعالیت‌ها شامل خوابیدن، خوردن و آشامیدن، مراقبت‌های بهداشتی – پزشکی، سفر مرتبط با فعالیت‌های رسیدگی و خودمراقبتی است.
تابستان اوقات فراغت بسیاری از دانشجویان و دانش‌آموزان است، طبق اعلام مرکز آمار در تابستان گذشته افراد چهار ساعت و ۱۳ دقیقه از زمان خود را به فعالیت‌های فرهنگ، فراغت، رسانه‌های گروهی، تمرین‌های ورزشی همچون بازدید از رویدادهای / و مکان‌های فرهنگی، تفریحی و ورزشی، سرگرمی‌ها، شرکت در ورزش‌ها، استفاده از رسانه‌های گروهی، مطالعه در اوقات فراغت، تماشای تلویزیون، گوش دادن به رادیو، سفر مرتبط با فرهنگ، فراغت، رسانه های گروهی و تمرین‌های ورزشی سپری کردند.
اشتغال و فعالیت‌های مرتبط برای مزد شامل اشتغال در شرکت‌ها، نهادهای دولتی و مؤسسات غیرانتفاعی، اشتغال در بنگاه‌های اقتصادی خانگی تولید کالاها، اشتغال در خانوارها و بنگاه‌های اقتصادی خانگی ارائه خدمات، فعالیت‌های فرعی و وقفه‌های مرتبط با شغل، جستجوی شغل، راه اندازی شغل، سفر و تردد مرتبط با شغل بخش دیگری از فعالیت‌هایی بود که افراد در تابستان انجام دادند. زمان اختصاصی برای این موضوع بطور متوسط دو ساعت و ۵۶ دقیقه است ‌و این مدت زمان برای مردان در حدود پنج ساعت ٢١ دقیقه بود.
بر اساس این گزارش، افراد دو ساعت و ۵۱ دقیقه به خدمات خانگی بدون مزد برای اعضای خانوار و خانواده و یک ساعت و ۳۷ دقیقه را صرف معاشرت، ارتباط، مشارکت اجتماعی و آداب و رسوم دینی کردند.
همچنین کمترین زمان صرف شده در شبانه‌روز مربوط به «کار داوطلبانه بدون مزد، کارآموزی و سایر کارهای بدون مزد» با دو دقیقه است.
علاوه براین در بین مردان، بعد از فعالیت «رسیدگی و خود مراقبتی»، متوسط بیش‌ترین زمان صرف شده در شبانه‌روز به ترتیب مربوط به گروه فعالیت، «اشتغال و فعالیت‌های مرتبط برای مزد» با پنج ساعت و ٢١ دقیقه، «فرهنگ، فراغت، رسانه‌های گروهی، تمرین‌های ورزشی» با چهار ساعت و ٢۴ دقیقه و «معاشرت، ارتباط، مشارکت اجتماعی و آداب ورسوم دینی» با یک ساعت و ٢٧ دقیقه بود.
برابر این گزارش در بین زنان، متوسط بیشترین زمان صرف شده بعد از رسیدگی و خودمراقبتی، به ترتیب مربوط به گروه فعالیت، «خدمات خانگی بدون مزد برای اعضای خانوار و خانواده» با چهار ساعت و ۴٨ دقیقه و «فرهنگ، فراغت، رسانه‌های گروهی، تمرین‌های ورزشی» با چهار ساعت و سه دقیقه در رتبه بعدی قرار دارد.
مقایسه الگوی گذران وقت بین مردان و زنان گویای این مطلب است که زنان نسبت به مردان در یک شبانه روز سه ساعت و ۵٨ دقیقه وقت بیشتری به خدمات خانگی بدون مزد و بیش از چهار ساعت زمان کمتری به اشتغال و فعالیت های مرتبط برای مزد اختصاص می‌دهند.
مقایسه الگوی گذران وقت فصل تابستان با فصل بهار نشان می‌دهد اشتغال و فعالیت‌های مرتبط برای مزد به طور متوسط ١۶ دقیقه و فعالیت «رسیدگی و خود مراقبتی» با ۴ دقیقه نسبت به فصل بهار زمان بیشتر و فعالیت «فرهنگ، فراغت، رسانه‌های گروهی، تمرین‌های ورزشی» با ١۴ دقیقه و «یادگیری» با ١١ دقیقه زمان کمتری به خود اختصاص داده است.
بررسی الگوی گذران وقت در چهار فصل (پاییز و زمستان ٩٨ و بهار و تابستان ٩٩) نشان می‌دهد بیشترین زمان صرف شده برای گروه‌های فعالیت گذران وقت در گروه «اشتغال و فعالیت‌های مرتبط برای مزد» مربوط به فصل تابستان با دو ساعت و ۵۶ دقیقه، در گروه «خدمات خانگی بدون مزد برای اعضای خانوار و خانواده» مربوط به فصل زمستان با سه ساعت و سه دقیقه، در گروه‌های «خدمات مراقبتی بدون مزد برای خانوار و خانواده» با ٣٣ دقیقه، «یادگیری» با ۴٣ دقیقه و «معاشرت، ارتباط، مشارکت اجتماعی و آداب ورسوم دینی» با یک ساعت ۴۶ دقیقه مربوط به فصل پاییز درگروه «فرهنگ، فراغت، رسانه‌های گروهی، تمرین‌های ورزشی» مربوط به فصل زمستان با چهار ساعت و ٢٩ دقیقه و در گروه «رسیدگی و خودمراقبتی» با ١١ ساعت و ۴٢ دقیقه مربوط به فصل تابستان بوده است. در دو گروه فعالیت «تولید کالا برای استفاده نهایی خود» و «کارداوطلبانه بدون مزد، کار آموزی و سایر کارهای بدون مزد» تفاوت چشمگیری بین فصول دیده نمی‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.