×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
نصب کارتخوان برای ۶ هزار و ۷۰۰ نانوایی در تهران/ شناسایی نانوایان متخلف

حشمت الله عسگری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران در گفتگو با ایلنا درباره نصب دستگاههای کارتخوان در نانوایی‌های استان تهران گفت: تاکنون کارتخوان در ۶ هزار و ۷۰۰ نانوایی نصب شده و در کمتر از هزار نانوایی مانده است که این نانوایی‌ها نیز مشکلات ارثیه دارند و یا شرکا باهم اختلافاتی دارند و یا نانوایی خرید و فروش مجدد شده و در مورد اینکه این یارانه برای چه کسی پرداخت می شود، مسئله دارند.

وی ادامه داد: حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ نانوایی نیز مجوز ندارند و فاقد مجوز فعالیت می کنند که ما در حال ساماندهی این موضوع هستیم، اما بیش از ۸۰ درصد نانوایی‌هایی که امکان اتصال داشتند کارتخوان در اختیارشان قرار داده شده است.

وی در پاسخ به این سوال که برخی نانوایی‌ها در مقاطعی پخت نان را به دلیل کمبود آرد متوقف می کنند آیا با کمبود آرد در نانوایی‌ها مواجه هستیم، تصریح کرد: چنین چیزی امکان ندارد و این موضوع از سوی برخی نانوایی ها که سوء استفاده می کنند مطرح می شود. ما هیچ کمبودی در خصوص توزیع آرد نداریم و هر اندازه از طریق این کارتخوانها برای ما مسجل شود که امکان فروش دارند و فروش شان با تراکنش های دستگاه کارتخوان همخوانی داشته باشد ما نیز امکان تامین آرد برای آنها را داریم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی با بیان اینکه کمترین سرانه تامین آرد برای نانوایان در کشور مربوط به استان تهران است، خاطرنشان کرد: در کشور این میزان برای هر نفر ۱۰ کیلو و برای استان تهران ۴ کیلو است. بنابراین دغدغه ای برای این بخش نداریم اما باید برای ما مسجل شود که نانوا، فروش دارد.

عسگری با بیان اینکه براساس این سامانه ما ۶۵۰۰ نانوایی را  مورد پایش قرار می دهیم، گفت: براساس این سامانه در پایان هر شب برای نانوایان متخلف پیامک ارسال می کنیم. همچنین ما متوجه می شویم که کدام نانوایی‌ها در بازه زمانی ۱۲ شب تا ۴ صبح تراکنش داشته و به آنها نیز پیامک ارسال می کنیم. بازرسان ما نیز به این نانوایی‌های متخلف مراجعه می کنند.

وی خاطرنشان کرد: یک کمیته ستادی متشکل از بازرسان، وزارت جهاد، وزارت صنعت و استانداری تشکیل شده و این تراکنش های نامتعارف را بررسی می کنند. تراکنش های نامتعارف هم همانطور که عرض کردم تراکنش هایی که است که در ساعات خارج از پخت ثبت می شود و مشخص است که خرید و فروش آرد صورت گرفته است. ما مواردی را داشته ایم که بیش از ۱۰۰ میلیون تومان نانوایی در ساعاتی که پخت نداشته تراکنش داشته است.

وی ادامه داد: همچنین طی یک ماه گذشته حدود ۳۴۰ نانوایی را شناسایی کرده ایم که کمتر از ۳۰ تراکنش داشته اند و این نشان دهنده این است که آرد خرید و فروش می شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی تصریح کرد: این هوشمندسازی به ما کمک می کند که این اطلاعات را بدست آورده و نانوایی‌ها را پایش کنیم. اگر تناسب بین پخت و تراکنش وجود داشته باشد ممکن است یک نانوایی عملکرد خوبی داشته باشد بنابراین هر چقدر آرد نیاز داشته باشد ما وظیفه داریم تامین کنیم و این کار را نیز انجام می دهیم.

عسکری درباره خرید نان از سوی مردم خاطرنشان کرد: هیچ محدودیتی برای خرید نان از سوی مردم نه از حیث تعداد و نه از حیث رقم وجود ندارد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: آرد همچنان با قیمت دولتی در بین نانوایی‌ها توزیع می‌شود. اما نظارت ما هوشمند شده است و نانوایی هایی که در این راستا عملکر خوبی دارند نیز ۱۵ درصد یارانه دریافت می کنند یعنی در پایان تراکنش هایشان در ساعت ۱۲ شب معادل ۱۵ درصد آن نیز به حساب نانوایی واریز می شود.

وی درباره نانوایی های فاقد مجوز ادامه داد: در حال حاضر ساماندهی خوبی در حال انجام است و به نانوایی های فاقد مجوز مهلتی داده شده تا مجوز کسب کرده و وارد این طرح دولت شوند. نانوایی هایی که مجوز دارند و تاکنون آرد را از طریق شبکه غیررسمی تامین کرده باشند دیگر نمی توانند فعالیت کنند و حتما باید مجوز دریافت کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی تصریح کرد: در حال حاضر زمینه برای دریافت مجوز سهل شده است. همچنین زمان دریافت مجوز کاهش یافته است بنابراین می توانند برای دریافت مجوز اقدام کنند. در گذشته مجوز نانوایی در شهر تهران با قیمت بسیار سنگین در تهران مبادله می شد که این‌ موضوع در حال حاضر برداشته شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.