×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
نهم ربیع مهمترین مناسبت درباره امام زمان (عج) است

حجت الاسلام محمود اباذری روز جمعه به مناسبت سالروز آغاز امامت حضرت مهدی (عج) در گفت وگو با خبرنگار معارف ایرنا اظهار داشت: مهمترین مناسبت درباره امام زمان (عج) در طول سال، نهم ربیع الاول است که مصادف با آغاز امامت حضرت ولی عصر (عج) است و حتی از نیمه شعبان مهمتر است چون نیمه شعبان میلاد آن حضرت است ولی زمانی که امام حسن عسکری (ع) به شهادت می رسد، امام زمان (عج) سکان امامت را به دست می گیرند. 

وی افزود: نهم ربیع الاول، روز جشن و شادی است. چون روز پایان نعمت است و به بیان دیگر نهم ربیع، غدیر است و در روز عید غدیر جانشینی ۱۲ امام از سوی رسول خدا (ص) مطرح شد و اگر شیعیان در چنین روزی شاد هستند، به دلیل آن است که آنچه در غدیر گفته شده بود، محقق شد و امام عسکری (ع) فرمود خدا را شکر که از دنیا نرفتم و فرزندم را دیدم. چون دشمن درصدد به شهادت رساندن امام زمان (ع) بود و زمانی که امام عسکری به شهادت رسیدند، امام دوازدهم سکان امامت را به عهده گرفتند و این امر شکرگزاری و جشن نیز دارد.

مدرس مرکز تخصصی مهدویت قم افزود: البته تاکید ما بر جشن نیست، بلکه بر تجدید بیعت با امام زمان (عج) است؛ به ویژه این موضوع به خوبی روشنگری و تبیین شود که چه نیازی به امام زمان (عج) داریم و عهده دار شدن امامت توسط آن حضرت به چه معناست.

ضرورت تقویت معرفت و بینش برای مواجه شدن با شبهات

وی با اشاره به شبهات مطرح شده در فضای مجازی در زمینه امامت منجی بشریت گفت: امروز عصر شبهه و کار برخی از مجموعه ها فقط تولید شبهه است. وجود این شبهات وظیفه ما را سنگین تر می کند که بتوانیم پاسخگوی شبهات باشیم و آنچه سبب رشد و تاثیر این شبهات می شود، ضعف معرفت و بینش افراد است. چون اگر روی معرفت افراد کار شود، این شبهه ها اثری نخواهد داشت؛ همچنان که وقتی زلزله رخ می دهد، خانه های سست فرو می ریزد و خانه هایی که پایه قوی دارند، آسیبی نمی بیند.

نهم ربیع مهمترین مناسبت درباره امام زمان (عج) است

داعش چگونه به وجود آمد؟

اباذری درباره سابقه بزرگداشت نهم ربیع به عنوان تجدید عهد با امام زمان (عج) گفت: سال ها موضوع نهم ربیع با عنوانی دیگر مطرح بود. این امر آسیب های بسیاری در دنیا به شیعه زد و با وضعیتی که امروز دشمنان اسلام از طریق تفرقه تلاش می کنند به اهداف خود برسند، هر کاری که باعث تفرقه شود، صحیح نیست. یکی از آثار و برکات برجسته کردن نهم ربیع به عنوان شکرگزاری و تجدید عهد با امام زمان (عج)، به حاشیه راندن انحراف است.

وی ایجاد داعش را ناشی از تفرقه و راهبردهای این چنینی بین مسلمانان دانست و گفت: با توجه به همین انحراف ها، داعش و کفیری ها متولد و حاضر شدند به خودشان بمب ببندند و شیعیان را نابود کنند.

این کارشناس حوزه مهدویت درباره تسلیت و تبریک امامت در یک روز گفت: اصل این که یک امام و خلیفه به شهادت می رسد یا از دنیا می رود و مردم به امام بعدی تسلیت گفته و امامتشان را تبریک بگویند در تاریخ بوده است. مثلا زمانی که امام حسن عسکری (ع) به شهادت رسیدند، برخی تصور کردند جعفر، برادر آن حضرت، امام بعدی است و برخی به همین منظور نزد جعفر رفته و شهادت برادرشان را تسلیت و امامتشان را تبریک گفتند؛ ولی در زمان امام زمان (عج) به دلیل خطر جانی، این مساله به صورت امنیتی و پنهان بود. در زمان خلفای بنی امیه و بنی عباس نیز این گونه بود که وقتی خلیفه ای از دنیا می رفت به خلیفه بعدی، هم تسلیت و هم تبریک می گفتند.

وی افزود: البته وضعیت ائمه با هم تفاوت داشت. مثلا در دوره امام زمان (عج)، بحث غیبت آن حضرت مطرح بود یا در زمان امام کاظم (ع) وضعیت به گونه‌ای بود که هارون خلیفه عباسی در ابتدای دوره امامت آن حضرت، دستور داد هر کسی را که امام جعفر صادق (ع) به عنوان امام معرفی کرد، به شهادت برسانند و امام صادق (ع)، هفت نفر را معرفی کرد که یکی از آنها هارون بود. بنابر این زمانی که شرایط امنیتی بود و خطر جانی وجود داشت، این برنامه ها مطرح نمی شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.