×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
واکسیناسیون روزانه کشور از مرز ۴۰۰ هزار دُز گذشت

 به گزارش تجارت گردان ، “سعید نمکی” روز سه شنبه در آیین افتتاح ۱۵ پروژه‌ بهداشتی درمانی در لرستان و به صورت ویدئوکنفرانس در سراسر کشور بیان کرد: با شیوع ویروس کرونا ایام سختی بر کشور گذشت و کارکنان این وزارت و کادر درمان سخت‌ترین ایام مدیریت وزارت بهداشت را گذراندیم و جز افتخار خدمتگزاری به مردم حاصل دیگری نداشتیم.

وی با بیان اینکه چهار موج سهمگین کرونا با لطف خدا وند با عزت وفاق و همدلی که در دوران دفاع مقدس آموخته بودیم سپری شد، بیان کرد: چهار موجی که در زمان تحریم‌های همه جانبه و در زمانی که برای انتقال کوچک‌ترین محموله تحت فشار بودیم برخلاف تمام دروغ هایی که ایران از تحریم دارویی معاف شده گذشت.

وزیر بهداشت افزود: در این ایام سخت و کم بضاعتی اقتصادی و پر تنش، این همدلی و وفاق بین ما و نیروهای مسلح و مردم و نهادهای مردمی، ما را به گونه‌ای از چهار موج عبور داد تا جائیکه حتی یک بیمار پشت در بیمارستان‌ها نمانده بود.

نمکی با بیان اینکه عده‌ای غرور ملی را با مغلطه به یک بدهکاری سیاسی بدل می‌کنند، بیان کرد: هرگز به این عرصه پرتلاطم بی حاصل ورود نکردم نباید با سیاست زدگی افتخار ملی را لگدمال کرد، همان‌هایی که روزی دفاع مقدس را زیر سوال می‌بردند و رزمندگان هشت سال میلیمتری از خاک را در سر میز مذاکره پس نگرفتند و آنها همچنان در شیپورهای تازه می‌دمند و این دستاورد عظیم که کشوری تحریم زده در عرض ۲ ماه صاحب همه آن چیزهایی که باید وارد می‌شده است را زیر سوال می‌بردند.

وزیر بهداشت گفت: این افتخار بزرگی است کشوری که باید طلب کمک از دنیا کند، امروز از گوشه گوشه دنیا در ابعاد مختلف فنی و تکنیکی از او طلب کمک می‌کنند.

نمکی  اظهار داشت: چگونه در پیک چهارم آمار مرگ و میر به نصف پیک سوم و دوم کاهش یافت و این حاصل تلاش ایثارگران عرصه سلامت است و امروز وارد موج پنجم شدیم.

وی ادامه داد: من در ایام باقیمانده به این مسئله که چرا وارد موج های پی درپی می شویم نمی پردازم، چرا دیگران غفلت می‌کنند و ما در ته رودخانه زخمی و جنازه جمع می‌کنیم، چرا در بعضی عرصه‌ها تنهاییم، چرا عده‌ای به تاب آوری مدافعان سلامت که ۱۸ ماه یک روز مرخصی نداشته است، مکلف شده‌ایم هر کاری کردند ما جمع کنیم.

وی عنوان کرد: نمی‌پرسیم شهر قرمز به شیوه آبی مدیریت شد یا نه؟ چرا تردد ممنوع شد یا نه؟ متوسط رعایت پروتکل‌ها ۴۸ درصد است، مسوولیت با من نیست، همانطور که مسوولیت آوردن واکسن با وزارت بهداشت نیست.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هیچ جای دنیا وزیر بهداشت مسوول آوردن واکسن نیست، برخی این حرف‌ها را در افکار عمومی می‌زنند، وزارت بهداشت تزریق را به عهده دارد و  دیروز واکسیناسیون کشور از مرز ۴۰۰ هزار تا گذشت و رکورد تازه ای  کسب شد که باعث افتخار است.

نمکی افزود: قرار ما این بود در پایان دولت بتوانیم افراد بالای ۶۵ سال و بیماران صعب العلاج را واکسینه کنیم که ۸۵ درصد مرگ‌های کووید ۱۹ را تشکیل می‌دهند اما امروز اعلام می‌شود در پایان مرداد تمام جمعیت ۶۰ سال به بالا را واکسینه می‌کنیم.

وی گفت: در استان‌هایی مثل هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، جنوب کرمان ۵۰ سال به بالا را واکسن می زنیم و در جزایر خلیج فارس به جز قشم و کیش ۱۸ سال به بالا را واکسن می زنیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه از اول مرداد تمام عشایر را از ۱۸ سال به بالا را واکسینه می کنیم، اضافه کرد: در مرداد تمام مشاغل پر ریسک، معلمان و اساتید را واکسینه می کنیم.

نمکی با بیان اینکه پیوستن به حلقه پر اقتدار واکسن کرونا در دنیا کم کاری نیست، گفت: با لطف خدا درهایی باز شده برای اینکه واکسن بیشتری را تأمین و تولید کنیم، امروز جمهوری اسلامی ایران تمام تکنولوژی ها و پلتفرم های مدرن واکسن کرونا را دارد.

وی افزود: امروز ایران به یکی از واکسن سازهای بزرگ دنیا پیوسته است و این افتخار بزرگی است و غرور ملی را نباید به بدهکاری ملی تبدیل کرد.

وی اظهار داشت: مردم لرستان در رعایت پروتکل ها سخت بکوشند این ویروس فعلا دست از سر مردم دنیا بر نمی دارد و کسی نمی تواند بگوید من این ویروس را خوب می شناسم.

وی ادامه داد: اروپا در حال گرفتار شدن امواج سنگین کرونا می شود واکسیناسیون می تواند حالت سخت و سهمگین کرونا را کنترل کند اما نمی تواند مهار کند پس فاصله گذاری  و رعایت پروتکل ها باید ادامه داشته باشد.

وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: همچنین سرعت واکسیناسیون در استان باید افزایش یابد، چندین پایگاه تجمیع دیگر در لرستان باید راه اندازی شود و سپاه اورژانس و هلال احمر کمک کنند تا سرعت ببخشیم و از گرفتاری سخت و ابتلای بیمار کاهش یابد.

نمکی با بیان اینکه هر چقدر واکسن مورد نیاز باشد تامین می شود، ادامه داد: هر چقدر واکسیناسیون انجام شود از گرفتاری سخت و ابتلای بیمار و نیاز به بیمارستان کاهش می یابد و طرح شهید سلیمانی را زنده نگهدارید.

وی افزود: طرح شهید سلیمانی سرمایه ملی برای روزهای سخت و بحرانی است، این طرح همدلی و مشارکت صمیمانه را برای پشتیبانی نظام تقویت می کند و برای روزهای سخت مملکت این طرح را حفظ کنید.

وی تاکید کرد: کلینیک های سرپایی لرستان را افزایش دهید و هر چه در این کلینیک ها وقت بگذارید و تست را افزایش دهید و خانه به خانه بیماریابی کنید و در کلینیک های سرپایی درمان انجام شود نیاز به بیمارستان ها کاهش خواهد یافت.

نمکی تاکید کرد: در بیمارستان ها براساس پروتکل های علم تعریف شده رعایت شود تا مرگ ومیر بیماران بستری شده کاهش یابد.

وی گفت: میزان تخت های ای سی یو در سطح کشور ۲ برابر شده است و هشت دستگاه سی تی اسکن در این استان اختصاص یافته و ۱۴ هزار تخت در یک سال با این شرایط موجود فراهم شده است.

به گزارش ایرنا، ۱۵ طرح بهداشتی و درمانی با حضور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی همزمان با سراسر کشور از طریق ویدئو کنفرانس در لرستان بهره برداری می‌شود.

این طرح ها شامل اورزانس ۱۱۵ بین شهری رازان خرم آباد، بخش آنژیو گرافی بمارستان شهید مدنی، کلینیک ویژه خرم آباد، بخش ال دی آر بیمارستان شهید رحیمی، اورژانس بین شهری چم مورت پلدختر، اورژانس بین شهری جغاپیت کوهدشت، اورژانس بین شهری پادروند رومشکان، کلینیک ویژه الشتر، بخش سی تی اسکن بیمارستان ابن سینا، کلینیک ویژه بروجرد، بخش ام آر آی بیمارستان آیت الله بروجردی، دیالیز بیمارستان شهید ولیان و بخش سی تی اسکن بیمارستان امام علی (ع)ازنا و کلینیک ویژه ازنا است.

این طرح ها با اعتبار حدود ۲۸ میلیارد تومان آماده بهره برداری شده اند و با افتتاح این طرح ها هشت هزار و ۶۳۶متر مربع به فضای بهداشت و درمان لرستان افزوده می شود. وزیر بهداشت امروز پس از حضور در تپه شهدای خرم آباد در مراسم بهره برداری این طرح ها در سالن بانک صادرات حضور خواهد یافت.

همچنین وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مراکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا بازدید کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.