×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
واکنش عشقی به ریزش بی سابقه بورس

به گزارش تجارت گردان به نقل از بازار سرمایه سنا، مجید عشقی در نخستین همایش ملی اقتصاد هوشمند و توسعه مالی گفت: بازار سرمایه ما با حضور سهامداران خرد بسیار بزرگ شده است. بورس تجربه معامله بالغ بر ۵۰۰ هزار کد یونیک در یک روز را داشته است. بورس‌هایی هم اندازه بورس ایران هستند که کل سرمایه‌گذاران‌شان به این تعداد نمی‌رسد.

سازمان بورس در مورد بالا و پایین رفتن بورس تصمیم نگرفته استوی اضافه کرد: باتوجه به اینکه سهامداران خرد و عموم مردم با بازار سرمایه درگیر هستند، مقتضیات آن ایجاب می‌کند که نحوه جلب مشارکت‌کنندگان در حوزه معاملات، نظارت، حاکمیت شرکتی با دقت نظر بالایی انجام بشود؛ از این رو به‌دنبال جلوگیری از دست‌اندازی ذینفعان مختلف در این بازار هستیم.

سوشال‌فایننس به طور جدی پیگیری می‌شود
مجید عشقی گفت: دسترسی سهامداران به گزینه‌های سرمایه‌گذاری همواره مطرح است و در زمینه هوشمندسازی این مقوله، پیشرفت‌های خوبی انجام شده و عملکرد قابل قبولی وجود داشته است. مباحثی همچون سوشال‌فایننس به طور جدی پیگیری می‌شود چراکه به‌طور حتم اثرات خود را بر بازار سرمایه می‌گذارد و نمی‌توان نسبت به این موضوعات بی‌تفاوت بود. سازمان بورس بر این باور است که مردم نهاد کردن بازار سرمایه می‌تواند در توسعه بازار کمک کننده باشد.

دغدغه ما در قبال شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی حاکم کردن اراده مردم به مدیریت آن‌هاست
رئیس سازمان بورس در خصوص سهام عدالت اظهار کرد: در خصوص سهام عدالت یکی از دغدغه‌های اصلی شورای عالی بورس این است که چطور اراده مدیریتی ۵۰ میلیون سهام‌دار را در یک سلسله اقدامات به شرکت‌های سرمایه‌گذاری منتقل کنیم تا حقی از آنها ضایع نشود و عده‌ای با منابع مردم بازی نکنند. نیاز است که از ابزارهای اقتصاد هوشمند برای این موضوع استفاده کنیم و به جرات می گویم که تاکنون در این حوزه کاری انجام نشده است و نیازمند مدل‌های فنی این حوزه هستیم.

سازمان بورس هیچ‌وقت در مورد بالا و پایین رفتن بازار تصمیم نگرفته است/ به بازارگردان‌ها نظری تحمیل نشده/ دولت روی بازار سرمایه حساب کرده است
مجید عشقی درباره اتفاقات اخیر در بازار سرمایه گفت: طی جلساتی که با بخش دولتی داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که بازار سرمایه به‌عنوان یک بازار مطمئن برای جذب سرمایه در بخش خصوصی و دولتی مورد حمایت است. روی بازار سرمایه حساب می‌شود. استراتژی دولت این است که در تامین مالی همه طرح‌ها در بخش خصوصی، بورس و فرابورس نقش مهمی داشته باشد. بازار سرمایه از این جهت مورد حمایت است.

وی افزود: سازمان بورس در هیچ مقطعی خودش در خصوص بالا رفتن یا پایین آمدن بازار تصمیم نگرفته است. به طور کلی هیچ بازاری را نمی‌توان به صورت دستوری اداره کرد. بازار سرمایه هم از این امر مستثنی نیست.
عشقی ادامه داد: بازارگردان‌ها طبیعتا باید به تعهدات خودشان عمل کنند. سازمان به هیچ وجه چیزی را به آنها تحمیل نکرده و نخواهد کرد. روز گذشته، صندوق‌های تثبیت و توسعه بیش از پنج هزار میلیارد تومان و بازارگردان‌ها نزدیک به یک هزار میلیارد تومان خرید کردند. صندوق‌ها منابع بسیار خوبی دارند که طبق شیوه‌نامه از بازار حمایت می‌کنند. هیجانی که در بازار ایجاد شد، نسبت به حالات عادی بیشتر بوده است.

گزارش‌های ۱۲ ماهه شرکت‌ها امیدبخش خواهد بود/برنامه‌های مختلفی برای عرضه‌های اولیه داریم
مجید عشقی خاطرنشان کرد: شرایط بنیادی بازار مورد توجه تحلیلگران خواهد بود و گزارش‌های ۱۲ ماهه در راه است. نسبت‌های مربوط به تولید و فروش شرکت‌ها در فروردین ماه نشان می‌دهد که اختلاف معناداری با سال گذشته وجود دارد و امیدبخش است. بازار سرمایه بهترین بازار برای جذب نقدینگی و فعالیت‌های مولد است. برنامه‌های مختلفی برای عرضه‌های اولیه داریم.

وی اضافه کرد: اولویت و رسالت اصلی ما هدایت نقدینگی به سوی تولید است و اگر در سال ۹۹ نیز چنین سیاستی پیش گرفته می‌شد، قطعا بعد از ۲.۵سال در انتظار به ثمر رسیدن نتایج مثبتی در تولید و توسعه پایدار بازار بودیم. سازمان بورس در سال جاری سیاست‌ مذکور را پیش خواهد گرفت تا منابع به طور مستقیم وارد شرکت‌ها شود.

عشقی در مورد شرکت‌های دانش بنیان گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان در حال رایزنی هستیم تا شرکت‌هایی که طرح‌های توجیهی قابل قبولی دارند از طریق اوراق بدهی و سایر شیوه‌ها تامین مالی بشوند.

برخلاف سال‌های گذشته، صندوق‌های حمایتی منابع خوبی دارند/ با ورود صندوق‌های بازنشستگی به بورس، بخشی از نگرانی بازنشستگان برطرف می‌شود
مجید عشقی گفت: صندوق‌های‌ حمایتی منابع خوبی دارند. در یکی دو سال گذشته، روزهایی را داشتیم که منابع صندوق‌های حمایتی نزدیک به صفر می‌شد اما اکنون چنین نگرانی نداریم. در سه ماه گذشته صندوق‌ها منابع خوبی داشته و دارند. سهام‌داران هم باید با دقت‌بیشتری خرید و فروش کنند. اکنون اتفاق عجیبی در بازار نیفتاده است. این نوسان‌ها جزئی از ذات بازار است. هیچ بازاری دائما صعودی و نزولی نیست.

وی اضافه کرد: سرمایه‌گذاری غیرمستقیم نیاز بازار است. تا یکی دو ماه آینده صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی روی کار خواهد آمد. اگر منابع صندوق‌های بازنشستگی را در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری کنند، بخشی از نگرانی رفاهی بازنشستگان برطرف خواهد شد. امسال انرژی زیادی روی موضوع تامین مالی صرف شده است. امیدوارم بتوانیم به رشد تولید در سال جاری و آینده کمک کنیم.

عرضه‌های دستوری حقوقی‌ها را تکذیب می‌کنم/ شناسایی سود توسط معامله‌گران دلیل بنیادی ندارد
مجید عشقی در جمع خبرنگاران عنوان کرد: عرضه‌های دستوری و هماهنگ شده توسط حقوقی‌ها را تکذیب می‌کنم، بازارگردان‌ها در روند مثبت یا منفی باید به تعهدات خود عمل کنند. چنین بحث‌ها و گفته‌هایی تنها به‌منظور توجیه فروش‌ها بیان می‌شود و اساسا موضوع دستوری بودن آن، صحیح نیست. در حال حاضر شناسایی سود توسط معامله‌گران هیچ دلیل بنیادی و اقتصادی ندارد.

عرضه‌های اولیه از هفته آینده آغاز می‌شود/ تصمیم عرضه خودرو در بورس کالا با خود خودروسازان است
رئیس سازمان بورس در خصوص عرضه‌های اولیه گفت: عرضه‌های اولیه از هفته آینده آغاز می‌شود؛ البته باید درمورد بحث ارزش‌گذاری و تعیین قیمت پایه با سهامداران عمده توافق شود.

وی خبر داد: شرکت‌های خودروسازی می‌توانند خودروهای خود را در بورس کالا عرضه کنند و این فرآیند نه لغو شده و نه توقفی برای آن ایجاد شده است. خودروسازها خودشان می‌توانند درمورد این موضوع تصمیم بگیرند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.