×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
کرونا تاثیری بر بازار میگوی پرورشی ایران نداشته ‌است

به گزارش تجارت گردان به نقل از ایرنا، نبی الله خون میرزایی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگاران در بوشهر افزود: عمده محصول میگوی پرورشی به خارج از کشور صادر می‌شود و در این شرایط نه تنها بازارها محدود نشده بلکه افزایش نیز یافته است.

وی بیان کرد: محصولات آبزیان ایران در زمان حاضر به ۵۰ کشور دنیا صادر می‌شود و در این شرایط افزون بر داشتن بازارهای گذشته، بازارهای جدیدی نیز ایجاد شده‌است.

خون میرزایی یادآور شد: محصول میگوی پرورشی ایران همزمان با نیمه دوم سال میلادی به دست می‌آید و تقاضای جهانی در این فاصله زمانی بالاست و مشکلی درزمینه بازار نخواهیم داشت ضمن اینکه مصرف آبزیان در سبد غذایی کشور نیز در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد.

۵۲ هزار تن میگوی پرورشی در کشور تولید می‌شود

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: سال گذشته برنامه تکلیفی این سازمان برای پرورش میگو ۴۲ هزار تن بود که ۴۶ هزار تن محقق شد و امسال نیز براساس برنامه باید ۵۲ هزار تن محصول برداشت شود که به طور یقین با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان بوشهر این استان در تولید پیشگام خواهد بود.

وی یادآور شد: براساس برنامه تعریف شده باید سال آینده ۶۰ هزار تن و تا افق ۱۴۰۴، میزان تولید میگوی پروشی در کشور به ۱۰۰ هزار تن برسد.

پرورش دهندگان میگو بیماری لکه سفید را مدیریت می‌کنند

خون میرزایی در باره بیماری لکه سفید گفت:  آلودگی ویروسی بیماری لکه سفید در کنار صنعت پرورش میگو در سراسر دنیا وجود دارد هرچند ایران به لحاظ تنوع بیماری‌های ویروسی موجود در این صنعت وضعیت بهتری دارد.

وی ادامه داد: در زمان حاضر بیماری لکه سفید در کشور بومی شده و پرورش دهندگان ماهر استان بوشهر همانند الگوی جهانی، پرورش در کنار بیماری را تجربه می‌کنند و با توجه به مباحث تکنیکی، فنی و بهداشتی در حال مدیریت بیماری هستند.

به گفته خون میرزایی انتظار می‌رود با دستاوردهای علمی و تحقیقاتی آسیب بیماری لکه سفید به صنعت پرورش میگو کاهش یابد و امروز بهره برداران ما با علم اینکه ویروس در منطقه است در حال فعالیت هستند.

صنعت پرورش آبزیان مشمول بیمه اجباری می‌شود

وی تاکید کرد: پرورش همه  آبزیان مشمول بیمه اجباری خواهد شد و در این زمینه ضمن انجام هماهنگی‌های لازم با صنعت بیمه کشور، حمایت‌های لازم صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان شیلات ایران افزود: وجود بیمه در کنار دانش و تجربه پرورش دهندگان کمک می‌کند که درصورت وقوع خسارت بتوان آن را جبران کرد.

خون میرزایی گفت: امروز براساس تاکید رهبر معظم انقلاب توسعه دریامحور در دستور کار قرار دارد و استان بوشهر به عنوان یکی از استان‌های پیشرو در این بخش درحال فعالیت است.

پرورش ماهی در دریا از سیاست‌های شیلات ایران است

خون میرزایی گفت: پرورش ماهی در دریا دومین ظرفیت کشور درآبزی پروری است که این ظرفیت در استان بوشهر قابل توجه است.

وی ادامه داد: از مجموع ۳.۶ میلیون تن ظرفیت مطالعه شده پرورش ماهی در خلیج فارس و دریای عمان بیش از ۱.۵ ملیون تن ظرفیت بالقوه در استان بوشهر در بخش پرورش ماهی در دریا شناسایی شده که با مدل‌های کلان و خردی که به تازگی استانداری بوشهر در قالب تعاونی‌ها طراحی کرده‌است امیدواریم الگوی موفقی در کشور در این بخش ارائه شود.

تلاش برای حذف صید ترال ادامه دارد

خون میرزایی در باره روش صید ترال گفت: این شیوه مخرب صید از دغدغه‌های سازمان شیلات ایران است و با تمام توان تلاش می‌شود جلو این شیوه صید که منجر به تخریب زیستگاه‌ها می‌شود، گرفته شود.

 رئیس سازمان شیلات ایران عنوان کرد: یک پنجم صید دنیا به روش ترال است یعنی از صد میلیون تن صیدی که در دنیا انجام می‌شود ۲۰ میلیون تن به روش ترال یا کف روب به دست می‌آید.

وی با اشاره به فعالیت پنج ناوگان شناور صید ترال در ایران افزود: ناوگان‌های شناوری در چابهار، بوشهر، هرمزگان و آب‌های بین ایران و عمان و ناوگان سبک صید میگو در استان‌های خوزستان، بوشهر و هرمزگان در این زمینه کار می‌کنند.

خون میرزایی با بیان اینکه ترال به روش‌های سطحی، میان سطحی و نزیک به کف دریا صورت می‌گیرد، تاکید کرد: صید ترال فقط برای آبزیانی به کار می‌رود که روش دیگری برای صیدشان وجود ندارد.

تولید شیلاتی افزایش می‌یابد

وی در باره تولیدات شیلاتی کشور گفت: درمجموع تولید سال گذشته بخش شیلات کشور یک میلیون و ۲۸۲ هزار تن بود که از این میزان ۵۲۵هزار تن در حوزه آبزی پروری و ۷۵۵ هزار تن در زمینه صید بوده و امیدواریم  این رقم در سال جاری افزایش یابد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.