×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
۷۷ درصد زائران ایرانی به سرزمین وحی رسیدند/ تست منفی کرونای حجاج

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، پس از دو سال وقفه به خاطر شیوع و همه‌گیری ویروس منحوس کرونا، امسال مناسک حج ابراهیمی با حدود یک میلیون زائر در حال برگزاری است. سازمان حج و زیارت با توجه به سهمیه محدود حج ایران، اولویت حج امسال را به گروهی از زائران اختصاص داد که در سال ۹۸ ثبت‌نام و هزینه این سفر را کامل پرداخته کردند.

به گفته مسئولان سازمان حج و زیارت کشور، سال جاری، ۳۹ هزار و ۶۳۰ زائر هموطن با پروازهای هواپیمایی داخلی برای انجام مناسک حج ابراهیمی راهی مکه و مدینه می‌شوند. زائران بیت الله الحرام طبق برنامه قبلی از ۲۲ خردادماه ۱۴۰۱ از ۱۸ ایستگاه پروازی شهرهای مختلف ایران در حال عزیمت به سرزمین وحی هستند. 

بی تردید رویداد عظیم حج نیازمند اطلاع رسانی همراه با انتشار اخبار و تصاویری از این مناسک معنوی به افکار عمومی ست که این رسالت خطیر با حضور اصحاب رسانه همگام با حجاج بیت الله الحرام جامع و کامل پوشش خبری و تصویری داده می‌شود. امروز با توجه به وجود غول‌های خبری در اقصی نقاط جهان آنچه حائز اهمیت است اینکه افکار عمومی بتوانند با اعتماد لازم خوراک خبری و نیازمندی اطلاع رسانی خود را از منابع خبری مورد وثوق و موثق مورد تائید نظام و کشور بدست آورند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) به عنوان رسانه دولت و نظام سابقه طولانی در انعکاس اخبار و مطالب حج ابراهیمی داشته و در این زمینه با عنایت به تولیدات فراوان تیم خبری این رسانه، امروز صاحب آرشیوی عظیم و گنجینه‌ای گرانبها از اخبار و تصاویر گذشته حج ابراهیمی است.

امسال نیز خبرگزاری جمهوری اسلامی به عنوان یکی از رسانه‌های خبری همراه با سازمان حج و زیارت کشور برای انعکاس سفر حجاج ایرانی و رویدادهای این سفر معنوی حضور داشته و تلاش دارد با اطلاع رسانی جامع و کامل، لحظه به لحظه رویدادهای سفر به سرزمین وحی را علاوه بر انتشار به زبان فارسی به چندین زبان ترجمه و بر روی خروجی‌های این رسانه قرار دهد.

در ادامه مهمترین اخبار تولیدی و منتشره حج تمتع امسال طی چند روز گذشته را مرور می کنیم.

۳۰۷۷۶ زائر ایرانی برای انجام مناسک حج راهی عربستان شد

مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان حج و زیارت گفت: بر اساس آخرین اطلاعات و آمار موجود ۳۰۷۷۶ زائر ایرانی برای انجام مناسک حج تمتع از ۱۹ ایستگاه پروازی کشور راهی عربستان شدند.

وحید اسکندری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تاکنون ۷۷.۶ درصد کل زائران ایرانی وارد خاک عربستان شده اند، اظهار داشت: بر همین اساس ۱۱۰۱۱ زائر هموطن با ۴۷ پرواز راهی فرودگاه بین المللی جده شده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۹۷۶۱ زائر حج تمتع نیز از نقاط مختلف کشور با ۷۷ پرواز راهی سرزمین وحی شده اند، افزود: در مجموع تاکنون ۲۴۷۶ نفر از نیروهای عوامل نیز راهی عربستان شده اند.

مدیر کل حوزه ریاست سازمان حج و زیارت ادامه داد: بر اساس آمار موجود تاکنون ۱۲۴ پرواز از نقاط مختلف کشورمان به سمت عربستان به انجام رسیده که با این تعداد پرواز ۲۸۳۰۰ زائر برای انجام مناسک حج تمتع راهی عربستان شده است.

به گفته مسئولان سازمان حج و زیارت امسال پس از دو سال وقفه در اعزام زائران به حج تمتع ۳۹۶۳۰ زائر ایرانی برای انجام مناسک حج به عربستان اعزام خواهند شد.

ندای لبیک یا حسین (ع) زائران ایرانی آسمان مکه و مدینه را عطرآگین کرد

ندای لبیک یا حسین (ع) زائران ایرانی حج تمتع ۱۴۰۱ در آیین ملکوتی برگزاری دومین دعای کمیل در شهرهای مکه و مدینه، آسمان این شهرها را عطر آگین کرد.

۷۷ درصد زائران ایرانی به سرزمین وحی رسیدند/ تست منفی کرونای حجاج

هزاران زائر زن و مرد ایرانی که برای انجام مناسک حج تمتع در روزهای گذشته تاکنون به عربستان اعزام شده‌اند، دومین دعای روح بخش کمیل را برگزار کردند.

زائران ایرانی اعزامی به عربستان هم اکنون در حال برگزاری دعای کمیل با نوای حاج میثم مطیعی هستند.

کاروان ویژه جانبازان وارد فرودگاه مدینه شد

کاروان ویژه جانبازان سرافراز جمهوری اسلامی ایران ساعاتی پیش در میان استقبال گرم جمعی از اعضای بعثه مقام معظم رهبری و ستاد حج و زیارت وارد مدینه شد.

هرساله جمعی از جانبازان سرافراز دفاع مقدس در قالب کاروان ویژه راهی سرزمین وحی می‌شوند.

۷۷ درصد زائران ایرانی به سرزمین وحی رسیدند/ تست منفی کرونای حجاج

 اگرچه برخی جانبازان در قالب کاروان‌های زیارتی اعزام می‌شوند، اما تعدادی از این جانبازان سلحشور نیاز به خدمات ویژه‌ای از مبدأ حرکت تا هتل‌های مکه و مدینه دارند.

دیدار مسئولان حج و زیارت با نمایندگان دفاتر مراجع عظام تقلید در مدینه منوره

جانشین نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و رئیس سازمان حج و زیارت با حضور در دفاتر نمایندگی مراجع عظام تقلید در مدینه منوره، با نمایندگان مراجع عظام تقلید دیدار و گفتگو کردند.

دراین دیدارها که حجت الاسلام سید حسین رکن الدینی جانشین نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سید صادق حسینی رئیس سازمان حج و زیارت و جمعی از مسئولان بعثه مقام معظم رهبری و این سازمان، حضور داشتند نمایندگان مراجع عظام تقلید اقدامات صورت گرفته از سوی مجموعه حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری را  برای برگزاری حج ۱۴۰۱ با توجه به تصمیم دیرهنگام عربستان  و اعلام سهیمه کشورها خوب توصیف کردند.

۷۷ درصد زائران ایرانی به سرزمین وحی رسیدند/ تست منفی کرونای حجاج

آنها تلاش دست اندرکاران امور فرهنگی و اجرایی حج برای فراهم کردن امکانات و تسهیلات مناسب جهت حضور زائران ایرانی در سرزمین وحی را قابل تقدیر دانستند.

۷۷ درصد زائران ایرانی به سرزمین وحی رسیدند/ تست منفی کرونای حجاج

حج تمام فاصله‌های قومی و مرزهای جغرافیایی را از بین‌ می‌برد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در یادداشتی نوشت: حج تمام فاصله‌های قومی و مرزهای جغرافیایی را از بین‌ می‌ برد و دل ها را به هم نزدیک می‌کند و روحیه تعاون و برادری و مساوات را در بین امت مسلمان قرار می‌دهد.

محمدمهدی اسماعیلی در ادامه این یادداشت مناسک حج را فرصت مناسب برای دیپلماسی عمومی کشورهای اسلامی دانست و افزود: حج تمام فاصله‌های قومی و مرزهای جغرافیایی را از بین‌ می‌ برد و دل ها را به هم نزدیک می کند و روحیه تعاون و برادری و مساوات در بین امت مسلمان قرار می‌دهد.

۷۷ درصد زائران ایرانی به سرزمین وحی رسیدند/ تست منفی کرونای حجاج

سیاه و سفید و عـرب و عـجم و شیعه و سنی را با هم برادر و برابر و هم‌درد و شریک‌ هم‌ قرار می دهد و چنان انس و الفتی میان مسلمانان ایجاد می‌کند که شاید با صرف هزینه‌های هنگفت مادی هم ایجاد نمی‌گردید.

بیماری کرونا در بین زائران ایرانی مدینه مشاهده نشده است

نماینده مرکز پزشکی حج و زیارت در مدینه گفت: تاکنون هیچ مورد کرونا در بین زائران ایرانی این شهر مشاهده نشده است.

حجت الله روستا اظهار داشت: ۲ مورد مشکوک به بیماری کرونا به مراکز درمانی زائران ایرانی در مدینه مراجعه کردند که پس از انجام تست کرونا جواب این آزمایشات منفی بود و الحمدالله تاکنون هیچ مورد بیمار کرونا در بین زائران ایرانی در مدینه به ثبت نرسیده است.

۷۷ درصد زائران ایرانی به سرزمین وحی رسیدند/ تست منفی کرونای حجاج

وی با اشاره به اینکه پنج هزار کیت تست کرونا در همان روزهای اولیه اعزام زائران از طریق وزارت بهداشت و درمان کشورمان در اختیار مرکز پزشکی حج و زیارت قرار گرفت، افزود: طی روزهای گذشته نیز ۱۰ هزار کیت ارسال شد که در صورت نیاز در مدینه و مکه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

نشست هم‌اندیشی روحانیون، معین و معینه‌های کاروان حج تمتع

نشست هم‌اندیشی روحانیون، معین و معینه‌های کاروان‌های حج تمتع ۱۴۰۱ در مدینه برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد علی اخویان مدیر آموزش معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری روز یکشنبه در نشست روحانیون، معین و معینه‌های کاروان‌های حج تمتع ۱۴۰۱ در مدینه منوره با بیان وظایف خادمان فرهنگی در حج خواستار توجه به آموزش زائران و برگزاری جلسات شورای فرهنگی در مجموعه‌ها شد.

۷۷ درصد زائران ایرانی به سرزمین وحی رسیدند/ تست منفی کرونای حجاج

وی همچنین بر لزوم اهتمام زائران برای حضور در نماز جماعت مسجدالنبی و استفاده از فرصت زیارت حرم پیامبر(ص) و قبور ائمه مظلوم بقیع (ع) تاکید کرد.

شمار زائران ایرانی در مکه مکرمه از مرز ۲۰ هزار نفر گذشت

شمار زائران ایرانی در مکه مکرمه با احتساب پروازهای جده و ورودی زائران از مدینه به مکه، از مرز ۲۰ هزار نفر گذشت.

ستاد مکه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که تعداد زائران در جوار بیت الله الحرام تا پایان امروز (یکشنبه ۵ تیر ۱۴۰۱) به ۲۰ هزار ۵۶۲ نفر در قالب ۱۶۵ کاروان می‌رسد.

امروز ۶ کاروان از ایران با ۶۹۵ زائر پس از ورود به فرودگاه جده و محرم شدن در میقات جحفه، راهی مکه مکرمه شدند.

۷۷ درصد زائران ایرانی به سرزمین وحی رسیدند/ تست منفی کرونای حجاج

همچنین ۸ کاروان با ظرفیت ۹۲۰ زائر از مدینه منوره به سمت مکه مکرمه حرکت کرده و پس از احرام بستن درمسجد شجره‌ برای انجام عمره تمتع وارد مکه خواهند شد.

براساس این گزارش، تعداد کل پروازهای انجام شده به فرودگاه جده (زائران مدینه بعد) از ابتدای آغاز عملیات حج تا پایان امروزبه عدد ۴۲ می‌رسد که شامل ۷۹ کاروان با ظرفیت ۹۳۰۹ نفر است.

به گزارش ایرنا، امسال در موسم حج تمتع ۳۹ هزار و ۶۰۰ حاجی ایرانی حضور می یابند؛ سفر زائران ایرانی از روز ۲۲ خرداد ماه به سرزمین وحی آغاز شد و انتقال آنها به دو شهر مدینه وجده تا روز سیزدهم تیرماه ادامه می‌یابد.

۷۷ درصد زائران ایرانی به سرزمین وحی رسیدند/ تست منفی کرونای حجاج

بخشی از زائران مدینه قبل و برخی دیگر مدینه بعد خواهند بود؛ بازگشت زائران نیز تا روز هفتم مرداد ماه و آخرین روز ذی الحجه خواهد بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.