Categories: نفت و انرژی

آبگیری و افتتاح ۵ سد مخزنی در نیمه اول ۱۴۰۰

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه خبر، رضا اردکانیان در برنامه گفتگوی ۱۸:۳۰ با بیان اینکه پویش «هر هفته الف ب ایران» از نیمه سال ۹۸ آغاز شد، گفت: به پایان رساندن ۲۲۷ طرح با سرمایه‌گذاری ۳۳ هزار میلیارد تومان از مهرماه ۱۳۹۸ تا پایان سال، از عملکردهای خوب وزارت نیرو است.

وزیر نیرو افزود: در سال ۱۳۹۹ توانستیم ۳۰۷ طرح شامل ۱۴ سد مخزنی، بیش از ۵۵ هزار هکتار شبکه‌های اصلی آبیاری – زهکشی، ۱۰ طرح آبرسانی شهری، آبرسانی به ۱۶۵۰ روستای کشور، ۹ تصفیه خانه آب، ۱۳ تصفیه خانه فاضلاب، در بخش برق: ۹ نیروگاه حرارتی، ۲۵ نیروگاه تجدیدپذیر خورشیدی و بادی، ۳۰ نیروگاه مقیاس کوچک و غیره با سرمایه‌گذاری ۸۱ هزار میلیارد تومان را عرضه کنیم.

او بیان کرد: بخش عمده این سرمایه‌گذاری از خارج از دولت، حدود ۱۰ درصد از بودجه عمومی، حدود ۲۰ درصد از منابع داخلی، ۳۷ درصد از صندوق توسعه ملی و بیش از ۵۰ درصد سرمایه بخش خصوصی انجام گرفت.

وزیر نیرو گفت: با اجرای این طرح‌ها در سال ۹۹ حدود ۱۳۳ هزار اشتغال غیرمستقیم و حدود ۳۵ هزار اشتغال مستقیم ایجاد شد.

اردکانیان افزود: بعد از گذشت چهل سال هیچ چالشی در بخش فناوری و تولید نداریم و به میزان زیادی خوداتکا هستیم اما در بخش مصرف بی‌چالش نیستیم.

او گفت: در یکی دو سال اخیر همراهی خوب مصرف‌کننده آب و برق و به‌ویژه انرژی موجب شده رشد اوج بار در سال ۹۸ و ۹۹ که بیش از ۵ درصد در تابستان بوده را به یک درصد کاهش دهیم.

وزیر نیرو بیان کرد: «پویش هر هفته الف ب ایران» را از سه‌شنبه هفته آینده در سال ۱۴۰۰ آغاز می‌کنیم.

اردکانیان افزود: آبگیری و افتتاح ۵ سد مخزنی، به اتمام رساندن حدود ۱۰ هزار هکتار شبکه‌های اصلی آبیاری و زهکشی، ۳ تصفیه‌خانه آب که جمعیتی بیش از ۶۰۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهند، اتمام ۵ تصفیه‌خانه فاضلاب با جمعیت تحت پوشش بیش از ۳۶۰ هزار نفر، آبرسانی به حدود ۲۰۵ هزار هموطن روستایی و تعدادی از سامانه‌های نمک‌زدایی به منظور شیرین‌سازی آب شور در استان‌های ساحلی و همچنین افتتاح ۳ نیروگاه حرارتی و ۷ نیروگاه تجدیدپذیر از جمله طرح‌هایی است که برای نیمه اول سال ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی و قطعی شده است.

وزیر نیرو گفت: در سال آبی امسال (مهر ۹۹ تا پایان شهریور ۱۴۰۰) نسبت به سال گذشته ۴۳ درصد و نسبت به متوسط دراز مدت ۳۳ درصد با کاهش بارش‌ها مواجه هستیم.

اردکانیان بیان کرد: اگر سال گذشته متوسط بارندگی ۲۵۰ میلی متر ثبت شده است، این مقدار بارندگی امسال ۱۷۰ میلی متر خواهد بود.

او ادامه داد: با توجه به اینکه بارش‌ها با کاهش ۴۰-۳۰ درصدی مواجه است، اما حجم مخازن نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد کاهش داشته است.

وزیر نیرو گفت: اگر می‌خواهیم امسال از نظر تأمین آب شرب مشکلی نداشته باشیم از کشاورزان و بخش خانگی تقاضا می‌کنم در مصرف آب صرفه جویی کنند

فتحنایی

Recent Posts

پیام مدیر عامل صندوق قرض الحسنه شاهد به مناسبت فرارسیدن عید سعید قربان و آغاز دهه امامت و ولایت

دکتر محمود تبریزی مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره طی پیامی فرارسیدن عید بزرگ قربان…

5 ساعت ago

ارائه بسته‌های ویژه همراه اول از عید قربان تا غدیر

بسته‌های ترکیبی جدید همراه اول به مناسبت دهه ولایت با تخفیف ویژه ارائه شد.

5 ساعت ago

قرارداد مشارکت شرکت بیمه دی و صدا و سیما امضا شد

قرارداد مشارکت شرکت بیمه دی با سازمان صدا و سیما با حضور مدیرعامل شرکت بیمه…

19 ساعت ago

کامبک هلند در اولین گام/ لهستان بدون لوا باخت

تیم فوتبال هلند در اولین دیدار در مرحله گروهی یورو ۲۰۲۴ برابر لهستان به پیروزی…

19 ساعت ago

توقف دانمارکی‌ها مقابل اسلوونی

تیم فوتبال دانمارک با تساوی مقابل اسلوونی شانس صدرنشینی گروه C را از دست داد.

19 ساعت ago

اعلام جزییات بسته‌های رومینگی همراه اول ویژه عرفه تا اربعین

بسته‌های رومینگ همراه اول ویژه ایام عرفه تا اربعین، برای استفاده در کشور عراق اعلام…

19 ساعت ago