×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
آخرین جزئیات پرونده بابک خرمدین/ ارسال اظهار نظر پزشکی قانونی به مراجع قضایی

 به گزارش تجارت گردان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی فروزش مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در خصوص پرونده خرمدین گفت: در ارتباط با پرونده‌های روان پزشکی، برای اظهار نظر در خصوص مسئولیت روانی افراد نیاز به بررسی‌های تخصصی از جمله تست‌های روانشناختی با متهمان، بستگان آن‌ها و بررسی پرونده‌های کیفری آنها هست.

وی افزود: قطعا معاینات روان پزشکی با توجه به پیچیدگی‌های خود نیاز به بررسی دقیق و تخصصی دارد، بخشی از اظهار نظر به مراجع قضایی ارسال شده است.

فروزش گفت:هفته قوه قضاییه فرصتی برای تجلی عملکرد قوه قضاییه است.

وی با بیان اینکه با بهره گیری از علوم و فنون روز دنیا و با محوریت تکریم مراجعان و تسریع در ارائه خدمات در جهت رفع اطاله دادرسی در تلاش هستیم، افزود: هدف ما در حوزه پزشکی و آزمایشگاهی تسریع در رسیدگی به پرونده های پزشکی قانونی است، امروز میانگین رسیدگی به پرونده های معاینات خود به ۵۲ دقیقه کاهش پیدا کرده است‌.

فروزش با بیان اینکه در حوزه کمیسیون های تخصصی میانگین مدت زمان رسیدگی به پرونده ها ۱۹ روز است و در خصوص آزمایش های سم شناسی، ژنتیک و علت فوت مجموعا ۵۰ روز است، تصریح کرد: در سال ۹۹ اقدام به افتتاح دادپزشک ها در سطح شهر تهران کردیم تا اگر پرونده فوتی واقع شود دیگر نیازی به ارجاع خانواده متوفی به مراجع ما نباشد.

وی افزود: پس از فوت افراد، بستگان با داد پزشک تماس گرفته و پس از آن جواز دفن خارج از مراجع قضایی و بدون مراجعه به این مراجع صادر خواهد شد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران با بیان اینکه طی سال گذشته تا به امروز دادپزشک ها را در شهرستان‌های رباط کریم، پاکدشت، اسلامشهر و ورامین دایر کردیم، گفت: مکاتبات قضایی در خصوص حذف روش های سنتی صورت گرفته و کلیه مکاتبات ما در حوزه های تشریح کمیسیون ها و معاینات بالینی از طریق سیستم سی ام اس در حال انجام است.

وی افزود: با حدود ۴۰ درصد از کلانتری ها ارتباط الکترونیک داریم و نظریات پزشکی قانونی به صورت الکترونیک کلانتری ها ارسال می شود.

فروزش با بیان اینکه در بحث خدمات در حوزه پزشکی و آزمایشگاهی، کشیک معاینات برای ضرب و جرح و تصادفات را تا ساعت ۲۰ هر شب برقرار کردیم، اظهار کرد: بررسی به پرونده های آزار جنسی و معاینه مرتکب به قتل به صورت شبانه روزی در حال انجام است، همچنین فعالیت های ما در آزمایشگاه‌های اورژانس، الکل و مواد مخدر به صورت ۲۴ ساعته آماده پذیرش موارد است.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۹، روند دریافت الکترونیکی پرونده بالینی مراجعات صورت گرفته و در بیمارستان میلاد و بیمارستان‌های زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی این اقدام در حال انجام است، افزود: این اقدام به جهت این است تا از مراجعات بی مورد مردم جهت اخذ پرونده های بالینی جلوگیری کنیم.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران تصریح کرد: برای احداث ساختمان های خود در شرق و شمال تهران از محل اعتبارات قوه قضاییه مراحل لازم صورت گرفته و در حال کسب مجوز شهرداری تهران هستیم تا این اماکن احداث شود.

وی افزود: در ارتباط با رسیدگی به شکایات در سال ۹۹، ۸۰ مورد حضوری به ثبت رسید، ۲۱ مورد شکایت در تارنمای سازمان ثبت شد‌ و ۱۴۰ پیام صوتی به صندوق صوتی اداره ارزیابی عملکرد پزشکی قانونی استان تهران ارسال شده است.

فروزش با بیان اینکه طی سال ۹۹ زمان رسیدگی به شکایت وارده را به ۱۰ روز کاری کاهش دادیم، اظهار کرد: در سال ۹۹ دستاوردهایی نیز در حوزه های مختلف داشته که در تلاش هستیم این اقدامات را ارتقاء دهیم.

وی با بیان اینکه در سال قبل مجموع پرونده های بالینی مورد بررسی قرار گرفته ۲۱۶ هزار و ۴۹۱ پرونده بوده است، افزود: از این تعداد، ۷۳ هزار و ۲۳۶ پرونده مربوط به زنان و ۱۴۳ هزار و ۲۵۵ پرونده مربوط به مردان بوده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران با بیان اینکه تعداد بررسی پرونده‌های بالینی ۵۳ هزار و ۱۸۹ پرونده بوده است، گفت: مهمترین معاینات بالینی مربوط به بخش تصادفی و نزاع است که در سال ۹۹ در مجموع ۳۰ هزار و ۸۱۹ پرونده مربوط به تصادفات بوده که در این رابطه ۷ هزار و ۲۱۰ پرونده به زنان و ۲۳ هزار و ۶۰۹ پرونده مربوط به مردان بوده است.

وی افزود: در سال ۹۹ در حوزه معاینات مصدومان تصادفات ۳۰ هزار و ۸۱۹ پرونده مورد بررسی قرار گرفت، همچنین در بحث معاینات نزاع که مصدومان به صورت سرپایی به مراکز درمانی مراجعه کردند، ۹۵ هزار و ۴۵ پرونده مورد بررسی قرار گرفت.

فروزش گفت: آمار پرونده‌های به نتیجه رسیده در کمیسیون‌ها، ۸ هزار و ۱۴ پرونده بوده که ۵ هزار ۱۶۵ پرونده مربوط به پرونده‌های کمیسیون قصور پزشکی بوده است که در این رابطه ۴۹ درصد محکومیت و ۵۱ درصد منجر به برائت کادر پزشکی شده است و بیشترین محکومیت به ترتیب متعلق به رشته دندان پزشکی، جراحی عمومی، رشته تخصصی زنان و زایمان، رشته تخصصی پوست و مو و رشته تخصصی جراحی پلاستیک بوده است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۹، ۱۲ هزار و ۳۰۹ پرونده در بحث تشریح به ثبت رسیده است، افزود: تعداد پرونده‌های اجساد ارجاعی در سال قبل ۱۲ هزار و ۸۳۹ فقره بوده است.

مدیرکل سازمان پزشکی قانونی استان تهران در خصوص تعداد پرونده‌های مرگ و میر در سال ۹۹، بیان کرد: در حوزه علت فوت افراد در بخش مسمومیت با مونواکسید کربن ۱۸۹ پرونده ثبت و در حوزه غرق شدگی ۵۸ مورد پرونده بوده است.

وی افزود: در بحث سقوط از بلندی در سال ۹۹، ۴۴۵ مورد پرونده ثبت شده و در بحث ناشی از سوختگی نیز ۲۱۱ پرونده داشتیم، همچنین در بحث برق گرفتگی ۱۱۱ پرونده و در خصوص فوتی در حوزه مسمومیت‌های دارویی نیز ۱۳۵ مورد پرونده به ثبت رسیده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.