×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : چهارشنبه, ۱۰ مرداد , ۱۴۰۳
آخرین خبرها از پروژه‌های پیشران اقتصادی فولاد کردستان / پیشرفت ۳۵ درصدی پروژه آهن اسفنجی بیجار

به گزارش تجارت گردان به نقل از روابط عمومی شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، شرکت صنایع فولاد کردستان در حال حاضر دو پروژه در حال اجرا دارد که شامل احداث کارخانه آهن اسفنجی با ظرفیت تولید سالانه ۱.۶ میلیون تن در شهرستان بیجار و پروژه فولادسازی و نورد پیوسته ورق گرم فولادی با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن در سال در شهرستان قروه هستند.

اجرای پروژه آهن اسفنجی از تیر ماه ۱۴۰۱ آغاز شده و در اجرای این پروژه از فناوری ایرانی بومی‌سازی شده پرد (PERED) استفاده می‌شود و تاکنون حدود ۳۵ درصد پیشرفت داشته است.

نکته حائز اهمیت درباره این پروژه این است که فناوری پرد تاکنون در پروژه‌هایی مورد استفاده قرار گرفته که ظرفیت تولید آنها حداکثر تا ۸۰۰ هزار تن در سال بوده و این برای نخستین بار است که از این فناوری برای احداث کارخانه‌ای با ظرفیت تولید ۱.۶ میلیون تن در سال استفاده می‌شود.

سرمایه‌گذاری موردنیاز این پروژه حدود چهار هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که از این میزان حدود ۱۱۵ میلیون یورو ارزی و مابقی ریالی است.

دو پیمانکار پروژه آهن اسفنجی شامل فولاد تکنیک و MME هستند که فولاد تکنیک اجرا و بخشی از تامین داخل را بر عهده دارد و MME هم تکنولوگ و تامین‌کننده تجهیزات خارجی است.

اقدامات لازم برای تامین زیرساخت‌های موردنیاز این پروژه مانند آب، برق، گاز و راه در دوران ساخت و بهره‌برداری انجام شده است. به عنوان مثال در زمینه تامین آب، قرارداد دو میلیون مترمکعب استفاده از پساب با شرکت آب و فاضلاب بیجار امضا شده است.

با توجه به اینکه خوراک کارخانه آهن اسفنجی، گندله است، برای تامین گندله موردنیاز کارخانه آهن اسفنجی بیجار دو تفاهم‌نامه ۲۰ ساله با شرکت‌های صبانور و کیمیا معادن سپاهان امضا شده است.

دیگر پروژه شرکت صنایع فولاد کردستان، پروژه فولادسازی و نورد پیوسته ورق گرم فولادی قروه است که پیش‌بینی شده برای دومین بار با استفاده از فناوری CSP یک کارخانه فولادسازی در کشور احداث شود. اولین بار کارخانه فولاد مبارکه اصفهان با استفاده از این فناوری ساخته شد.

ایریتک پیمانکار EPC این پروژه، مشاور شرکت مهندسین مشاور کاوشگران و تکنولوگ یک شرکت خارجی است. در این پروژه هم اقدامات لازم برای تامین زیرساخت‌های موردنیاز دوران ساخت و بهره‌برداری انجام شده است و تامین خوراک آن در دوره بهره‌برداری بر عهده کارخانه آهن اسفنجی بیجار خواهد بود.

هزینه اجرای پروژه فولادسازی و نورد پیوسته ورق گرم فولادی قروه به جز زیرساخت‌ها، حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. مبلغ ارزی این پروژه نیز ۳۲۳ میلیون یورو است.

آخرین خبر از پروژه فولادسازی و نورد پیوسته ورق گرم فولادی قروه این است که قرارداد ساخت این کارخانه در مرداد ماه سال جاری با حضور شرکت خارجی و پیمانکاری EPC ایریتک اجرایی شد و فعالیت مهندسی و اجرای خط تولید پروژه به صورت رسمی آغاز شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.