×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳
آخرین پروژه عمرانی و توسعه‌ای احیای دریاچه ارومیه به بهره‌برداری رسید/ سند توسعه انرژی شانگهای امروز در اجلاس سران با حضور ایران امضا می‌شود

به گزارش تجارت گردان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “علی اکبر محرابیان” صبح امروز، پنجشنبه در جریان افتتاح و بهره‌برداری از طرح‌های مهم صنعت آب در استان آذربایجان غربی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت و رئیس جمهور شهید گفت: دریاچه ارومیه یکی از مهمترین منابع حیات در شمال غرب کشور است و احیای این دریاچه جزو اولویت‌های هر دولتی محسوب می‌شود.
وزیر نیرو افزود: اگر به دلایل مختلفی چون خشکسالی، بهره‌برداری غیر‌اصولی و غیره شاهد خشک شدن این دریاچه باشیم، بی‌تردید حیات این منطقه، استان‌های همجوار و بخش قابل توجهی از کشور با تهدید جدی روبرو خواهد شد.
وی ادامه داد: این دریاچه همچنان که نقطه و کانونی برای حیات بخشیدن به منطقه است، با وجود منابع سرشار خاک و کانی‌هایی که در بستر دریاچه قرار دارند، در صورت خشک شدن، منطقه را دچار مشکلات بسیار جدی خواهد کرد.
محرابیان یادآور شد: موضوع احیای دریاچه ارومیه از دهه ۸۰ در دستور کار دولت‌ها قرار گرفت، بر این اساس کارگروهی تشکیل شد، مطالعات جامعی توسط مشاوران و متخصصان و مطالعات تطبیقی در سطح جهان و مشابه دریاچه ارومیه و حتی دریاچه‌های بزرگ‌تر با تجربه دریاچه ارومیه انجام شد.
وزیر نیرو اضافه کرد: نتیجه این مطالعات و تجارب بین‌المللی تبدیل به یک سند احیا شد که شامل دو بخش است. یک بخش پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای برای تضمین پایداری آب و یک بخش نیز پروژه‌های نرم‌افزاری و مدیریتی است که مدیریت منابع آب موجود را شامل می‌شود.
وی گفت: امروز همزمان با افتتاح و بهره‌برداری از بند و کانال بادین آباد برای انتقال آب قابل توجهی به سد کانی‌سیب و سپس انتقال آن به دریاچه ارومیه، آخرین پروژه عمرانی و توسعه‌ای احیای دریاچه ارومیه به بهره‌برداری می‌رسد، به عبارتی هم اکنون در اجرای پروژه‌های توسعه‌ای دریاچه ارومیه به نقطه پایانی رسیده‌ایم.
محرابیان تأکید کرد: سؤال این است که آیا امروز دریاچه به طور کامل احیا شده است؟ در پاسخ باید گفت خیر. بی‌تردید امروز در نقطه‌ای قرار داریم که با بهره‌گیری از مدیریت منابع آب قادر خواهیم بود سالیانه از این پس تراز آب دریاچه ارومیه را افزایش دهیم، در این شرایط سالیانه بخشی از اهداف احیای این دریاچه را پشت سر خواهیم گذاشت.
وزیر نیرو افزود: مجموعه پروژه‌هایی که طراحی و احیا شده و مجموع کانال‌ها، سد‌ها و سازه‌های متعدد این امکان مدیریت و مثبت کردن تراز دریاچه را فراهم کرده است. در بخش نرم‌افزاری و مدیریت منابع آب به ویژه در موضوع رعایت الگوی کشت متناسب با اقلیم و منابع آب حتماً در نقطه‌ای قرار داریم که باید توجه جدی به این زمینه و موضوع انجام شود.
وی ضمن قدردانی از همه دست اندرکاران احیای دریاچه ارومیه و مسئولانی که دلسوزانه تلاش کردند این پروژه‌ها به بهره‌برداری برسند، ابراز داشت: بخش قابل توجهی از طرح‌های مدرنی که برای اجرای کانال‌ها و شبکه‌های آبیاری و زهکشی این منطقه اجرا شده، هم اکنون به بهره‌برداری رسیده است، سایر پروژه‌ها در ماه‌های آینده به بهره‌برداری می‌رسند و این امر به ما کمک می‌کند آب در بخش کشاورزی به نحو مناسب و با حداکثر بهره وری استفاده شود.
محرابیان با اشاره به افتتاح بخش قابل ملاحظه‌ای از شبکه‌های آبیاری در این منطقه، افزود: آب از طریق کانال‌های درجه یک و دو و در ادامه در شبکه‌های بین مزارع و داخل مزارع به نحوی توزیع می‌شود که با آبیاری تحت فشار مصرف آب را به حداقل برسانیم.
وی متذکر شد چنانچه در خصوص مدیریت منابع آب متمرکز نشویم، نمی‌توانیم شاهد احیای کامل دریاچه ارومیه باشیم. این اقدام توسط مسئولان استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان به شکل مناسبی صورت گرفته است.
وزیر نیرو با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با نمایندگان استان‌های مربوطه برای پیشبرد این مهم، گفت: اگر همراهی، همدلی و پیگیری لازم صورت نمی‌پذیرفت امروز شاهد حصول این نتایج ارزشمند نبودیم.
محرابیان در این زمینه بیان داشت: اکنون تأسف می‌خوریم که چرا این مرحله نهایی امروز با حضور رئیس جمهور شهید افتتاح نشد. مرحله اول مربوط به افتتاح سد، تونل و کانال می‌شد که با حضور آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور شهید در اسفند ۱۴۰۱ افتتاح شد. در همان سفر رئیس جمهور شهید تأکید کردند تا این پروژه تا پایان سال ۱۴۰۲ تکمیل شود.
وی ادامه داد: با بررسی آمار، مشاهده می‌شود که میزان رهاسازی‌های آب طی ماه‌های اخیر در این استان اعداد قابل توجهی است. خوشبختانه در سال جاری بارندگی‌های خوبی در این استان به ثبت رسید. در کنار این مسأله باید تلاش شود این منابع هدر نرود، از این رو رهاسازی آب در این منطقه بی‌سابقه انجام شده است. در سال‌هایی که بارندگی‌ها بیش از این هم بود به این میزان رهاسازی صورت نمی‌پذیرفت.
وزیر نیرو در این زمینه تصریح کرد: مجموع این اقدامات و پروژه‌های دیگر مانند انتقال پساب تصفیه شده بهداشتی از ارومیه و تبریز به دریاچه، ما را در نقطه احیای دریاچه ارومیه قرار داده است.
وی افزود: میزان بارندگی‌ها در ۳۶ ماهه منتهی به شروع دولت سیزدهم (شهریور ۱۴۰۰) به مراتب بهتر از بارش‌های ۳۶ ماهه منتهی به امروز است. در طی ۳۶ ماه عملکرد دولت، میزان بارش‌ها به شدت کاهش یافت اما باید دید در میدان چه اتفاقی رخ داد؛ در آغاز فعالیت دولت تنش‌های شدید آبی وجود داشت، ۱۶ استان با تنش شدید آبی روبرو بودند و اعترضات گسترده‌ای شکل می‌گرفت.
محرابیان با بیان اینکه تنش آبی یکی از مهم‌ترین معضلات شروع کار دولت سیزدهم بود، اظهار کرد: در موضوع برق نیز شاهد خاموشی‌های متعدد با جداول چندین ساعته برای هر منطقه بودیم از دو تا ۶ ساعت این خاموشی‌ها اعمال می‌شد و در عین حال مردم با معضل دیگری شامل خاموشی‌های خارج از جدول و برنامه روبرو بودند که زندگی شهروندان را مختل کرده بود و حتی تأمین برق بیمارستان‌های کشور را نیز به چالش کشیده بود.
وزیر نیرو در این زمینه یادآور شد: در دوران بحران کرونا، بیماران در بیمارستان‌های کشور باید با دستگاه تنفس مصنوعی یا وِنتیلاتور ادامه حیات می‌دادند و در بسیاری از بیمارستان‌ها امکان بستری شدن بیماران وجود نداشت و مردم دستگاه وِنتیلاتور خریداری و در منزل منصب می‌کردند تا بیمار آنان امکان ادامه حیات داشته باشد. با قطع برق مسائل و مصیب‌های زیادی را در آن دوران تجربه کردیم، اما خداروشکر با کار جهادی و باور داخلی شاهد بهبود شرایط بودیم.
وی در ادامه سخنان خود بیان کرد: با این نگرش و اتکا به ظرفیت و توان داخلی پروژه‌هایی که سالیان سال خاک می‌خورد و با درصد پیشرفت ۲۰ تا ۴۰ درصد متوقف شده بود از سر گرفته شد و کاروان افتتاح‌ها استان به استان در حوزه‌های مختلف، آبرسانی، ساخت نیروگاه‌ها، شبکه‌های انتقال، راه‌سازی، بندرسازی و انوع و اقسام پروژه‌های زیر ساختی راه افتاد.
محرابیان گفت: در دولت سیزدهم از دیپلماسی حداکثر استفاده صورت گرفت به طوری که با همه کشور‌های همسو، همسایه و کشور‌هایی که برای ایران و ملت آن احترام و حق حاکمیت قائل بودند، ارتباط و دوستی برقرار شد و این امر با رشد و پیشرفت روابط در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی با کشور‌های همسایه همراه شد.
وی یادآور شد: در سال‌های پایانی دولت دوازدهم یعنی در سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ به خوبی مشاهده شد که ایران به عنوان مهم‌ترین دارنده ذخایر جهان در موضوع انرژی در چه وضعیتی قرار گرفت. صادرات نفت به حداقل ممکن و در حد صفر رسید. در معادلات انرژی جهان ایران حذف شد و در بازار، سیاست‌گذاری، همایش‌ها، کنفرانس‌ها و پیمان‌های بین‌المللی حضور نداشت.
وزیر نیرو ابراز داشت: امروز با بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی و معطل نگذاشتن پیشرفت کشور به نگاه و اجازه بیگانه، این فرصت به وجود آمد تا از دیپلماسی منطقی‌تر استفاده شود و نیز روز به روز روابط گسترش یافت، نقش جمهوری اسلامی به نقش واقعی خود نزدیک شد.
وی با بیان اینکه ایران در روابط بین‌الملل نقش مهمی را در سطح جهان ایفا می‌کند، ابراز داشت: این امر به دلیل وجود تمدن کهن، ظرفیت‌های انسانی، منابع غنی انسانی و طبیعی میسر شده است؛ ایران در حوزه منابع انسانی در قله جهان قرار دارد و منابع طبیعی آن تقریباً معادل ۵ برابر ظرفیت انسانی است.
محرابیان افزود: در پیمان شانگ‌های، جمهوری اسلامی ایران علاوه بر اینکه پذیرفته شد، توسط بزرگترین کشور‌ها به آن خوش آمدگویی صورت گرفت. مهم‌ترین محور‌های پیمان شانگ‌های انرژی و امنیت بر پایه برقراری روابط صحیح و عادلانه است.
وی با بیان اینکه شانگ‌های بیش از نیمی از جمعیت جهان را شامل می‌شود، ابراز داشت: بزرگترین تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان انرژی در پیمان شانگ‌های حضور دارند. ایران که روزی از معادلات انرژی جهان حذف شده بود در این اجلاس پس از ۱۶ جلسه مدیریتی و کارشناسی ۲۰ پیشنهاد را در میان سایر کشور‌ها با استفاده از ظرفیت تخصصی و اعتبار فنی متخصصان ایرانی ارائه داد.
محرابیان تصریح کرد: با جلسات متعدد ۱۹ پیشنهاد به طور کامل در سند آمد و در یک پیشنهاد فقط یک کشور (هند) مخالفت کرد و طبق آئین نامه مصوب این پیشنهاد نیز توصیب شده است. امروز سند توسعه انرژی شانگ‌های توسط سرپرست نهاد ریاست جمهوری در اجلاس سران به امضا خواهد رسید.
محرابیان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در نقطه تأثیرگذاری حداکثری در موضوع انرژی در شانگ‌های حاضر شد. به این امر استفاده صحیح از دیپلماسی گفته می‌شود؛ ما دیپلماسی را برای رشد و پیشرفت و رفاه ملت ایران می‌خواهیم. اینکه اجازه پیشرفت را در اختیار چند کشور متخاصم قرار دهیم این یعنی عقبگرد. آن دیپلماسی‌ای که باعث پیشرفت و عزت و برگشت مقام جمهوری اسلامی در جامعه جهانی به جایگاه واقعی خود شود مورد تأکید رئیس جمهور شهید بود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.