×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۳ دی , ۱۴۰۳
آغاز عملیات ریل گذاری مکانیزه راه آهن همدان-سنندج

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، در جریان بازدید امروز وزیر راه و شهرسازی از پروژه‌های زیرساختی استان‌های همدان و کردستان، عملیات ریل گذاری راه آهن همدان-سنندج آغاز شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در حاشیه این مراسم راه آهن همدان-سنندج را در راستای توسعه کریدورهای بین المللی در ایران و ایجاد کریدور ریلی غرب کشور عنوان کرد و افزود: این خط ریلی به طول ۱۵۰ کیلومتر به عنوان بخشی از پروژه ریلی تهران-همدان-سنندج در دستور کار قرار گرفته که مرکز دو استان همدان و کردستان را به یکدیگر متصل می‌کند.
خیرالله خادمی با بیان اینکه این پروژه به عنوان حلقه مفقوده کریدور ترانزیتی ریلی ایران در زمره پروژه‌های جهش تولید قرار دارد اظهار داشت: در سال‌های قبل راه آهن تهران-همدان افتتاح و به بهره برداری رسید و ادامه این مسیر برای اتصال کردستان به شبکه ریلی آغاز شد که ۴۸ کیلومتر از آن در استان همدان و ۱۰۲ کیلومتر از آن در استان کردستان واقع شده است.
خادمی پیشرفت فیزیکی زیرسازی این پروژه را ۸۲ درصد اعلام کرد و گفت: این مسیر ریلی در سه قطعه تعریف شده که قطعه یک به طول ۶۴.۵۰ کیلومتر، قطعه دوم به طول ۵۶.۳۲ کیلومتر و قطعه سوم به طول ۲۹.۵۳ کیلومتر در دست اجرا است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با اشاره به استفاده از ریل ملی در این پروژه، این موضوع را سبب تسریع در عملیات اجرایی عنوان و اضافه کرد: در حال حاضر ۶۵ کیلومتر از این مسیر آماده ریل گذاری است و در مجموع نیز به ۲۱ هزار تن ریل برای این پروژه نیازمندیم.
خادمی در تشریح مسیر راه آهن همدان-سنندج گفت: این خط ریلی از ایستگاه همدان منشعب و با عبور از حوالی شهرهای بهار، لالجین، صالح آباد، قروه و دهگلان به ایستگاه سنندج منتهی می‌شود.
وی ترافیک پیش بینی شده برای سال اول بهره برداری در این خط ریلی را ۰.۵ میلیون تن بار و ۰.۳ میلیون نفر مسافر و برای سال بیستم ۱ میلیون تن بار و ۰.۶ میلیون نفر مسافر عنوان کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در تشریح مزایای بهره برداری راه آهن همدان-سنندج گفت: اتصال سنندج به شبکه راه آهن سراسری، امکان توسعه آتی پروژه و اتصال آن به استان‌های آذربایجان شرقی، غربی و کرمانشاه، امکان جابجایی محصولات کشاورزی و تولیدات صنایع و کارخانه‌های موجود در استان‌های همدان و کردستان و ظرفیت جابجایی ۴/۶ میلیون تنی کالا از مرز باشماق کردستان عراق را از جمله مزایای بهره برداری از این خط ریلی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.