×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

تجارت گردان | آمادگی شرکت ملی گاز ایران برای پالایش روزانه 900 میلیون مترمکعب گاز

 به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از شرکت ملی گاز ایران، هم‌زمان با ثبت رکورد تازه گازرسانی به شهرها و روستاها و با اتکا به شبکه انتقال گاز ۳۹ هزار کیلومتری کشور، تامین پایدار و مطمئن گاز مورد نیاز مشترکان خانگی، تجاری، صنایع، نیروگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و مقاصد صادراتی با توان و ایمنی بیش از پیش ادامه دارد.

تاکنون بیش از ۳۶۲ هزار کیلومتر شبکه توزیع گاز شهری و روستایی همراه با بیش از ۱۱ میلیون و ۷۵۵ هزار انشعاب در کشور اجرا و نصب شده است که مسئولیت تامین گاز مورد نیاز یک‌هزار و ۱۷۵ شهر و ۲۹ هزار و ۵۲۵ روستا (۲۷ میلیون و ۳۳۱ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی) را به‌عهده دارند.

براساس پیش‌بینی‌ها، با تکمیل عملیات گازرسانی در استان سیستان و بلوچستان و تا پایان سند چشم‌انداز، همه جمعیت شهری و روستایی کشور از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند می‌شوند. هم‌زمان با مرور این تحولات مهم در صنعت گاز کشور، اظهارات برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره دستاوردهای توسعه صنعت گاز در کشور را مرور می‌کنیم.

پایداری شبکه گاز با وجود توقف واردات گاز ترکمنستان

اسدالله قره‌خانی با بیان اینکه عملکرد مناسب شرکت ملی گاز ایران در زمستان سال ۹۷ به گونه‌ای بود که باوجود قطع واردات گاز ایران از ترکمنستان، کشور هیچ‌گونه مشکلی در تامین و توزیع گاز مشترکان نداشته است، گفت: زمستان ۹۷ استان‌های شمالی کشور و دیگر استان‌ها با افت فشار گاز روبه‌رو نشدند و ما حتی با افزایش ظرفیت تولید و انتقال گاز هم روبه‌رو بودیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با وجود گازرسانی به روستاهای کشور مشکلی در شبکه انتقال و توزیع گاز رخ نداد که این موضوع نشان‌دهنده آن است که شرکت ملی گاز ایران به بهترین روش، وظایف خود را انجام می‌دهد. عملکرد شرکت ملی گاز ایران به گونه‌ای است که هیچ نگرانی در بخش انتقال گاز به‌ویژه مناطق سردسیر وجود ندارد.

پرونده گازرسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار بسته می‌شود

احمد بیگدلی، نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی در تشریح عملکرد صنعت گاز کشور، گفت: با وجود تحریم‌ها، مشکلات اقتصادی و همچنین تورم موجود در کشور، وعده‌های دولت و وزارت نفت درباره گازرسانی محقق شده و به ارقام اعلام‌شده نزدیک شده‌ایم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌ها برای گازرسانی به روستاهای کشور تا میزان گسترده‌ای عملی شده است، تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌ تا پایان سال ۹۸ و ۹۹، همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار باید از نعمت گاز برخوردار شوند.

بیگدلی تصریح کرد: در حوزه انتخابیه خدابنده (استان زنجان) در سال ۹۵، از ۲۴۰ روستا تنها ۳۵ روستا گازدار بود که امسال و پیش از فرا رسیدن فصل زمستان بالای ۱۸۰ روستا از نعمت گاز برخوردار خواهند شد.

گازرسانی به سیستان و بلوچستان بی‌نظیر است

محمود صادقی، عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، گازرسانی به شهرها و روستاهای کشور را جزو برجسته‌ترین فعالیت‌های تاثیرگذار دولت دانست و افزود: گازرسانی در استان سیستان و بلوچستان شتاب گرفته و فعالیت‌ها در این بخش بی‌نظیر است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، مدیریت کلان در بخش گازرسانی و ارائه خدمات منظم در مناطق محروم توسط شرکت ملی گاز ایران را بی‌نقص دانست.

افزایش تولید روزانه گاز ایران به یک میلیارد مترمکعب

علی بختیار، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران با وجود شرایط تحریمی در صنعت گاز چه در حوزه داخلی و چه سطح جهانی و تجارت گاز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، اظهار کرد: توسعه فازهای پارس جنوبی در شرایط تحریم به افزایش پایداری گازرسانی کمک شایانی کرده و بدون شک با توسعه پارس جنوبی، به تولید یک میلیارد مترمکعب گاز در روز خواهیم رسید، بنابراین از سویی به توسعه موردنظر دست می‌یابیم و از سوی دیگر گازرسانی به نقاط مختلف، شتاب بیشتری به خود می‌گیرد.

وی گازرسانی را سبب فعال‌تر شدن بخش‌های صنعتی، تجاری و کشاورزی دانست و افزود: باید از این مزیت کشور به بهترین شکل استفاده کرد، با دیپلماسی و تجارت فعال در حوزه گاز و توسعه بخش سی‌ان‌جی می‌توانیم نه‌تنها نیازهای داخلی را برطرف کنیم، بلکه در بخش جهانی نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشیم.

تداوم گازرسانی روستایی در سراسر کشور

قاسم میرزایی نیکو، نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: در این دولت، برخی روستاها که حتی خطوط انتقال گاز از کنار آنها عبور کرده بود، اما از نعمت گاز بی‌بهره بودند، گازدار شده‌اند.

وی با بیان اینکه ابتدای دولت تدبیر و امید تنها ۳۷ روستا در دماوند و فیروزکوه گازرسانی شده بودند، اما اکنون بسیاری از روستاها به شبکه گاز طبیعی متصل شده‌اند، اظهار کرد: برخی روستاهای این منطقه در حالی که خطوط انتقال گاز از کنار آنها عبور کرده بود اما حدود ۴۰ سال از نعمت گاز محروم بودند، در این دولت گازرسانی شدند.

ثبت رکوردهای جدید گازرسانی به روستاها

اکبر رنجبرزاده، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقدام‌های مثبت شرکت ملی گاز ایران الگویی مناسب برای بسیاری از بخش‌های صنعت نفت کشور است، گفت: بدون شک اقدام‌های مثبت شرکت ملی گاز ایران نوعی محرومیت‌زدایی و رعایت عدالت در حوزه دسترسی به سوخت گاز برای سراسر کشور است، به گونه‌ای که امروز در دورترین روستاها بیش از ۹۰ درصد گازرسانی انجام شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.