به گزارش تجارت گردان به نقل از روابط عمومی بانک توسعه تعاون، محمد جعفر ایرانی عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون در کارگاه آموزشی مدیران ستادی و استانی اظهار داشت: طی دهه های اخیر بانکداری اسلامی در کشورهای اسلامی رواج یافته است، بانکداری اسلامی نوعی بانکداری یا فعالیت بانکی است که با احکام اسلام همخوانی دارد و مطابق مقرراتی برای مقابله با رباخواری می باشد و در قالب اقتصاد اسلامی تعریف می شود.
ایرانی گفت: عاری بودن از ربا، توجه به عدالت و توزیع عادلانه منابع، ممنوعیت سرمایه گذاری های غیر اخلاقی و رعایت اخلاق اسلامی، ممنوعیت غرر، تاثیر بر رشد اقتصادی و استفاده از ابزارهای مبتنی بر اصول اقتصاد اسلامی از ویژگی های بانکداری اسلامی به شمار می رود.
وی تاکید کرد: کارآمدی، ثبات بیشتر،کاهش مخاطره اخلاقی، افزایش بهره وری اقتصادی کاهش فقر و اختلاف طبقاتی از جمله مزایای بانکداری اسلامی و تعاونی است و پول وسیله مبادله، مشارکت در سود و زیان، عدم امکان خلق پول، فقدان نظام حسابداری کارآمد و استاندارد، عدم پرداخت سود واقعی به سپرده گذاران، فقدان اعتقاد جامعه به اسلامی بودن عملیات بانکی و محدودیت عقدها در پرداخت تسهیلات از جمله چالش ها است.
این مقام بانکی گفت: از جمله عوامل موفقیت در تداوم کسب و کار بانک های اسلامی می توان به مشارکت دادن کارکنان در منافع و سود ناشی از عملیات بانک، پروژه محور بودن کسب و کار و نظارت دقیق و الزام به زمان بندی اجرای پروژه های مورد تامین مالی، تجهیز منابع ارزان قیمت برای بکارگیری در پروژه های اقتصادی و تجهیز منابع مبتنی بر روشهای نوین از جمله تامین مالی فردی و انتشار اوراق ارتباط گسترده با بازار سرمایه یاد نمود.
ایرانی در ادامه ماهیت دولتی و توسعه ای بودن، پرداخت تسهیلات تکلیفی و ارزان قیمت، فقدان سیستم قدرتمند مدیریت ارتباط با مشتری، عدم شناسایی دقیق نیازهای مشتریان، عدم تمرکز بر بازار هدف و عدم معرفی درست خدمات بانک به کارکنان و مشتریان را از جمله چالش های بانک توسعه تعاون در جذب منابع ارزان قیمت در مقایسه با بانکهای اسلامی مورد مطالعه برشمرد.
ایرانی در خصوص راهکارهایی برای تجهیز منابع ارزان قیمت بیان داشت: شناسایی ظرفیت های خالی در اقتصاد از جمله شناسایی شرکت های متوسط و کوچک جدید التاسیس، شناسایی سرمایه گذاری های جدید، ارایه خدمات به توریست ها و زوار، ارایه خدمات به اتباع خارجی، شناسایی منابع و بودجه های اختصاصی توسعه بخشی از داخل و خارج از کشور از جمله راهکارها است.
وی ادامه داد: مدیریت تجربه مشتری و استفاده از روش های مبتنی بر ارتباط با مشتریان و افزایش تعاملات با مشتریان فعلی بسیار مهم است.
ایرانی گفت: اطلاع رسانی و تبلیغات در هر سطح جغرافیایی بر اساس فرهنگ و موقعیت اجتماعی، بهره برداری از ظرفیت های بانکداری دیجیتال و تکمیل سبد خدماتی بانکداری دیجیتال از جمله چک، سفته، برات الکترونیک ، پردازش بیشتر اطلاعات مشتریان بانک و بهره برداری از آنها در راستای ارائه خدمات بهتر به مشتریان بانک، بروزرسانی سبد محصولات و خدمات بانک با هدف تامین نیاز مشتریان، بهره گیری از ظرفیت های بازار سرمایه از طریق انتشار اوراق از جمله اوراق گواهی، بدهی و تسهیلات و پذیرش نقش هایی در مراودات بازار سرمایه از جمله رکن ضمانت، عامل پذیره نویسی نیز می تواند به عنوان اقداماتی برای کمک به تجهیز منابع ارزان قیمت مطرح باشد.
https://tejaratgardan.ir/?p=269066