×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

تجارت گردان | آیا رشد شاخص های بورس کاذب است؟

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، مهدی سوری کارشناس حوزه بورس در گفت و گو با میزان با اشاره به نحوه قیمت گذاری بنگاه اقتصادی اظهار کرد: در اقتصاد ارزش یک بنگاه اقتصادی تنها به رونق اقتصادی مربوط نیست و ارزش گذاری بر اساس دارایی و سودزایی آن انجام می‌شود.
این کارشناس حوزه بورس تصریح کرد: دارایی شرکت به دلیل کاهش ارزش ریال رشد داشته است و صاحبان شرکت نیز از این موضوع ذی نفع خواهند شد.
وی افزود: در کشور ما بسیاری از سود‌های اقتصادی نشات گرفته از افزایش قیمت دلار، تورم و مابتفاوت ارز دولتی و آزاد، یارانه انرژی و حمایت‌های دولتی است که سودسازی شرکت‌های اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده است.
سوری بیان کرد: ارزش دارایی شرکت به دلیل تورم افزایش یافته است و با این وجود شرکت از لحاظ کسب و کاری شاید رشد چندانی نداشته است، اما به واسطه اینکه نرخ محصولات بالا رفته سودسازی آن افزایش یافته است، وقتی افزایش نرخ دلار وجود داشته باشد بورس به شدت رشد پیدا کند.
این کارشناس بورس تاکید کرد: در سال گذشته بورس ایران را می‌توان بهترین بازار‌های جهان از لحاظ بازدهی نامید که چنین بازدهی داشته و در بهمن ماه سال گذشته ۱۷ درصد بازدهی در شاخص بورس ثبت شده است.
وی افزود: هنوز بازار بورس با حباب قیمت مواجه نشده و قیمت سهام متناسب با ارزش آن است و این ارزندگی باعث ترغیب برخی برای سرمایه گذاری در بورس و ایجاد صف‌های طولانی می‌شود.
سوری بیان کرد: عملکرد یک وساله ونیمه بورس، باعث استقبال و حضور ۱۰ برابری افراد جدید به آن شده است و تا زمانی که جذب سرمایه ادامه داشته باشد ارزش سهام نیز رشد خواهد کرد، اما در صورت سرریز شدن در بازار بورس با حباب مواجه می‌شود.
این کارشناس حوزه بورس با بیان اینکه ظرف بازار بورس گنجایش دارد، عنوان کرد: دولت به این نتیجه رسیده که تنها جایی که در صورت ورود سرمایه اقتصاد آسیب نمی‌بیند بورس است بنابراین تلاش می‌کنند که جریان نقدینگی را به سمت بورس سرازیر کند.
وی افزود: سیاست‌هایی برای توسعه بورس و جلوگیری از حباب قیمت وجود دارد که می‌توان به سرمایه گذاری شرکت‌ها برای گسترش و ورود شرکت‌های جدید با عرضه اولی‌ها اشاره کرد، در صورتی که دولت بتواند شرکت‌های بیشتری را وارد کند ظرفیت بورس افزایش پیدا خواهد کرد.
سوری در پایان گفت:، اما مردم باید دقت کنند سرمایه گذاری بر اساس دارایی فعالیت پر ریسکی است و برگشت آن زمان بر است، توصیه می‌شود در زمینه بورس آموزش‌های لازم را کسب و از طریق کارگزاری‌های نسبت به سرمایه گذاری اقدام کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.