×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
آیا زعفران ارزان می شود؟

تجارت گردان | آیا زعفران ارزان می شود؟

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، علی حسینی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه بیش از ۱۱۰هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران است و پیش بینی می‌شود که بیش از ۴۰۰تن زعفران برداشت شود، گفت: سال گذشته پیش بینی می کردیم بیش از ۴۵۰تن زعفران تولید شود ولی آماری که وزارت جهاد کشاورزی منتشر کرد  حدود ۴۳۰ تن بود.

وی اضافه کرد: آبان ماه فصل برداشت زعفران است و معمولا در این ماه در برخی نقاط بارندگی یا سرما رخ می دهد. به همین دلیل سال گذشته بخشی از گل زعفران به دلیل بارندگی از بین رفت و به همین سبب برداشت زعفران کاهش یافت.

عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران  با بیان اینکه تولیدات زعفران در کشور در چند دهه اخیر بیشتر شده است، گفت: در دهه ۶۰ شاید تولیدات زعفران کشور حدود ۳۰ تن بود ولی حالا این مقدار بیشتر شده  و به بیش از ۴۰۰ تن رسیده است.

حسینی در ادامه تصریح کرد: بخش عمده ای از زعفران صادر می شود، زیرا این محصول صادرات محور است. سهم مصرف داخلی از تولید  حداقل ۱۰ درصد و حداکثر ۲۰ درصد  و سهم صادرات ۸۰ تا ۹۰ درصد  است. همچنین حدود ۵۰ کشور نیز هدف صادراتی ما هستند که عمده ترین خریداران ما هنگ کنگ، امارات متحده عربی، اسپانیا، آلمان، فرانسه، ایتالیا و ویتنام هستند و در میان  این کشورها هنگ کنگ، امارات متحده عربی و اسپانیا اصلی ترین خریداران هستند.

وی با اشاره به اینکه هنگ کنگ زعفران ایران را برای چین خریداری می کند، اظهار کرد: به دلیل اینکه چین برای ورود زعفران ایران تعرفه سنگینی گذاشته است زعفران ایران ابتدا به هنگ گنگ برده می شود و سپس به چین قاچاق می‌شود؛ به طوری که می توان گفت سالانه ۶۰ تا ۷۰ تن زعفران ایران به طور غیر مستقیم به چین می رود و هیچ اقدامی صورت نمی گیرد.  البته بازارهای هندی نیز به همین صورت است؛ به طوری که زعفران ایران ابتدا به افغانستان و امارات می رود و سپس سر از  بازار هند در می آورد. زیرا هند هم تعرفه سنگینی بر روی زعفران ایران گذاشته است.

به گفته وی بیش از نیمی از صادرات زعفران ایران به این دو کشور چین و هند است. صادراتی که متاسفانه سودش به جیب قاچاقچیان می رود و هیچ سودی برای کشاورزان  ندارد. حتی دلالان چینی  نیز در روستاهای ایران می چرخند و زعفران خریداری می کنند. در حالی که هیچ جای دنیا این مدل تجارت باب نیست.

عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران  با بیان اینکه خراسان رضوی و خراسان جنوبی عمده ترین تولیدکنندگان زعفران در کشور هستند،  گفت: این دو استان اصلی ترین تولید کنندگان زعفران هستند  و علاوه بر آنها در ۲۰ استان دیگر نیز زعفران تولید می شود.

حسینی در بخش دیگری از صحبت  هایش گفت: اگر بازارهای خریدار زعفران ایران در دنیا تامین نشود محصول در بازار داخلی رسوب می کند و با کاهش قیمت مواجه خواهیم شد. پیش بینی ما این است که اگر روند صادرات کند باشد و شتاب نگیرد و شرایطی که در حال حاضر با آن دست به گریبان هستیم ادامه پیدا کند، قیمت زعفران کاهش پیدا خواهد کرد.

وی در پایان گفت: در حال حاضر قیمت زعفران حداقل ۶میلیون تا حداکثر ۱۰ میلیون تومان است که پیش بینی می شود قیمت ها با ادامه این روند سقوط کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.