×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
ابراهیم کاووسی، مدیر برنامه‌ریزی تولید و نت: موج برنامه‌ریزی هوشمند

 شرکت فولاد اکسین خوزستان به عنوان یکی از شرکت‌های راهبردی در صنعت فولاد، با درنظر گرفتن سیاست‌ها و برنامه‌های کلان مجموعه، برنامه‌ای مناسب جهت توسعه فرایند تعمیرات اساسی سالانه در کنار توسعه فرایند تحلیل خرابی تجهیزات از طریق عملیات پیشگیرانه، تهیه و تبیین کرده است.

واحد برنامه‌ریزی و تعمیرات برای تحقق اهداف سالانه، سه ماموریت عمده را در نظر دارد، نخست، ثبت و ضبط سوابق و داده‌های به‌دست‌آمده از اجرای برنامه‌های تعمیراتی شامل مدیریت دانش در راستای تهیه گزارش‌های آماری و شاخص‌های کلیدی عملکرد و تحلیل هزینه‌های تعمیرات، دوم، تهیه برنامه‌های نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه به منظور جلوگیری از بروز خرابی در تجهیزات و توقفات خط تولید، سوم، تحلیل ریشه‌‌ای خرابی‌های تکرارشونده یا مزمن و ارائه راهکار اصلاحی به منظور حل ریشه‌ چالش‌های مورد نظر در این زمینه.

ضمن اینکه واحد بازرسی فنی تلاش می‌کند تا با کمک ابزارهای ویژه، اندازه‌گیری و پایش پارامترهای خاص شامل دما، ارزش و صدا، نشانه‌های زودرس خرابی در ماشین‌آلات را کشف و پیش از بروز هرگونه توقف اضطراری یا اجباری در گستره‌ای وسیع، هشدار لازم را به واحدهای اجرایی بخش تعمیرات اعلام نماید. واحد برنامه‌ریزی و تعمیرات برای تحقق اهداف سالانه، سه ماموریت عمده را در نظر دارد، نخست، ثبت و ضبط سوابق و داده‌های به‌دست‌آمده از اجرای برنامه‌های تعمیراتی شامل مدیریت دانش در راستای تهیه گزارش‌های آماری و شاخص‌های کلیدی عملکرد و تحلیل هزینه‌های تعمیرات، دوم، تهیه برنامه‌های نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه به منظور جلوگیری از بروز خرابی در تجهیزات و توقفات خط تولید، سوم، تحلیل ریشه‌‌ای خرابی‌های تکرارشونده یا مزمن و ارائه راهکار اصلاحی به منظور حل ریشه‌ چالش‌های مورد نظر در این زمینه.

ضمن اینکه واحد بازرسی فنی تلاش می‌کند تا با کمک ابزارهای ویژه، اندازه‌گیری و پایش پارامترهای خاص شامل دما، ارزش و صدا، نشانه‌های زودرس خرابی در ماشین‌آلات را کشف و پیش از بروز هرگونه توقف اضطراری یا اجباری در گستره‌ای وسیع، هشدار لازم را به واحدهای اجرایی بخش تعمیرات اعلام نماید. 
اکسین و ظهور فرایندهای نوینبررسی دستاوردهای سال ۱۴۰۰ به منظور ارزیابی واحد برنامه‌ریز تولید و نت نشان می‌دهد که این واحد توانسته است علی‌رغم برنامه‌ریزی در رابطه با قطعی اجباری برق در تابستان سال جاری، بیشترین بهره را در طی فرایند مذکور از خود به جای بگذارد. برای توضیح دستاوردها در این زمینه، لازم است ابتدا به مهم‌ترین فعالیت شرکت فولاد اکسین خوزستان در رابطه با تعمیرات سالانه اشاره کرد. در برنامه‌ریز‌ی‌های صورت گرفته پیرامون تعمیرات سالانه که بخشی از آن به صورت هفتگی و بخش دیگر به صورت ماهانه تحقق می‌یابد، این شرکت الزامات ویژه‌ای را مد نظر قرار می‌دهد.

چراکه سیاست مجموعه در این زمینه به ویژه پیرامون مقدمه‌سازی و اجرای برنامه تعمیرات سالانه، کار سنگین و زمان‌بر است. انجام فرایند تعمیرات سالانه به برنامه‌ریزی دقیق و حساب‌شده‌ای نیاز دارد که در مجموع برنامه‌ریزی‌ آن در اسفندماه هر سال آغاز و تا پایان شهریور ماه سال بعد ادامه می‌یابد. پس از برنامه‌ریزی در رابطه با تعمیرات سالانه، فرایند اجرایی آن در فصل پاییز به واسطه خنک شدن هوا، عملیاتی می‌شود. با این وجود، الزامات کشوری پیرامون قطعی برق ناگهانی شرکت‌های صنعتی به ویژه در تابستان سال ۱۴۰۰ موجب شد تا زمان عملیاتی‌سازی برنامه تعمیرات اساسی سالانه شرکت فولاد اکسین خوزستان از فصل پاییز به فصل تابستان، جابجا شود. وجود چالش قطعی برق در سال ۱۴۰۰، زمینه را برای تحول اساسی در بخش تعمیرات سالانه شرکت به وجود آورد؛ چراکه یکی از مهم‌تری پیش‌زمینه‌های تعمیرات اساسی سالانه، تهیه و تامین مواد و قطعات لازم در این زمینه است که به طور معمول طی ۶ ماهه نخست هر سال خریداری و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای تهیه قطعات مورد نیاز تجهیزات سالانه، اقدامات مهمی از طریق مبادی داخلی و خارجی صورت پذیرفت که البته هیچکدام از فرایندهای خرید، بدون چالش نبود. با این حال، برنامه‌ریزی‌های واحد برنامه‌ریزی تولید و نت جهت انجام تعمیرات سالانه تا تیرماه سال جاری ادامه یافت که با به وجود آمدن چالش برقی در کارخانه، ضمن تامین به موقع تجهیزات و قطعات مورد نیاز تعمیرات سالانه، فرایند اورهال با موفقیت کامل صورت پذیرفت. 
موج هوشمندسازیتا پیش از جنگ جهانی دوم، فعالیت اغلب صنایع بر اساس تعمیرات پس از تحلیل خرابی صورت می‌گرفت. این فرایند پس از ورود تاریخ به دهه ۷۰ میلادی دست‌‎خوش تغییرات اساسی شد؛ به طوری که تحلیل خرابی قطعات و تجهیزات مورد نیاز خطوط تولید، فرایند پیشگیرانه را جایگزین فرایندهای گذشته کرد. فرایند پیشگیرانه به گونه‌ای بود که ابتدا پیشگیری لازم برای جلوگیری از خرابی قطعات مورد نیاز خطوط تولید عملیاتی می‌شد تا زمینه‌ای مناسب برای جلوگیری از تحمیل هزینه‌های اضافی صورت پذیرد. امروزه با پیشرفت و ترقی صنایع و تجهیزات مورد نیاز تولید، فرایند پیشگیرانه به فرایند پیش‌بینی، تغییر وضعیت داده است. فرایند پیش‌بینی بدین گونه‌ است که به واسطه دستگاه‌ها و تجهیزات به روز شامل دستگاه‌های ارتعاش‌سنج ، دستگاه‌های گرماسنج و …، فرایند تحلیل خرابی به شکل پیش‌بینانه عملیاتی می‌شود.

با توسعه روند فوق در میان شرکت‌های صنعتی، علاوه بر جلوگیری از تحمیل هزینه‌های اضافی، زمینه برای رشد تولید و سودآوری نیز به وجود می‌آید. شرکت فولاد اکسین خوزستان نیز به واسطه دارا بودن کادر مجرب و متعهد، توانسته است ضمن پیشروی در فرایند پیشگیرانه، فرایند پیش‌بینی را در زمینه تجهیزات و خرابی آن‌ها طی سال جاری عملیاتی نماید. پیش‌بینی واحد برنامه‌ریزی تولید و نت در این زمینه به گونه‌ای است که این روند در سال ۱۴۰۱ به طور کامل عملیاتی خواهد شد تا از این طرق، گام مهمی در راستای هوشمندسازی فرایند خرابی تجهیزات مورد نیاز خطوط تولید صورت پذیرد. یکی از دستاوردهای مهم در بخش تحلیل خرابی طی سال جاری، رفع مشکلات اساسی در اسپیندل اصلی واحد نورد بود. علی‌رغم اینکه رفع چالش فوق شامل هزینه‌ای حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار یورو بود، اما با عملیاتی‌سازی آن، روند توسعه تولید و جلوگیری از خرابی ناگهانی به حداقل ممکن کاهش پیدا کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.