به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از روابط عمومی سازمان تعزیرات حکومتی، سیدیاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی کشور در برنامه تلویزیونی روی خط خبر گفت: سازمان تعزیرات یک مرجع رسیدگی است نه نظارتی. ما به همه تخلفات واحدهای تولیدی، زمانی رسیدگی میکنیم که سازمان حمایت از مصرفکنندگان به عنوان مرجع اصلی به ما بگوید فلان کارخانه ماست را مثلا ۲۰ درصد گران کرده، یا رب گوجه ۷هزار تومان گران شده، آن وقت ما رسیدگی میکنیم. سازمان اداری نیستیم بلکه حکممدار هستیم.
رایگانی گفت: انتقادات و توقعات مردم که به حق است را میدانیم اما ما هم توقعاتی از قانون داریم؛ سازمان تعزیرات زمانی میتواند موثر باشد که خودش بتواند به عنوان دادستان اقتصادی وارد شود، اینکه منتظر باشیم سازمان حمایتی لیست تخلفات را بدهد و ما بعد ورود کنیم کار را سخت میکند.
سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: قانون حمایت صنفی مصوب سال ۹۲ است که مصوب کرده اتحادیهها باید تخلفات اصناف را به تعزیرات گزارش دهند؛ تعجب میکنم چند روز گذشته خبری دیدم که رئیس اتحادیه بار به راحتی میگوید لیمو شیرین و لیمو ترش دست ۵ نفر است و اینها در زیرزمینهای خود آنها را نگهداری میکنند. اما اتحادیهها مرجع اعلامی نیستند باید به تعزیرات اسامی و آدرس انبارها را بدهد.ما نمی توانیم از آنها بخواهیم اما برای رفع این نقیصه ها از واژه “میتواند” استفاده کردیم و از شعب پخش تعزیرات برای بازرسی استفاده میکنیم.
وی تصریح کرد: اتحادیه بیاید و به ما بگوید، اعلام رسانهای کافی نیست و شاید مردم این انحصارها را بدانند ولی باید به ما رسمی بگویند. ما فقط در سال ۹۸، ۵۸۴ هزار پرونده را رسیدگی کردیم. قانونگذار این را برای ما مشخص کرده که از این تعداد ۴۵۴ هزار و 500 پرونده صنفی بوده است.
وی افزود: معاونت پیشگیری سازمان تعزیرات با سه اداره کل، گشتها و امور اقتصادی فعالیت میکند و در تمام امورات کشوری مانند فروشگاههای زنجیرهای در تأمین و توزیع کالا یا در بحث کرونا پای کار است. در بحث خودرو، در سال گذشته، ۲۱ هزار شاکی خصوصی که فرد بوده و از نمایندگیها و خودروسازها و اشخاص خودرو خریداری کرده را مختومه کردیم.
رایگانی گفت: ۶۵۰۰ خودرو شرکت آذربایجان خودرو (آذویکو)،آمدهاند ثبتنام کرده و شرکت خودروساز چینی خودرو را نداده و مردم پول دادند و حق داشتند، آمدیم بخشی از قطعاتی که وارد کرده بودند را ملزم کردیم تولید کنند که حدود ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ خودرو میشود را تولید کردیم و از خودروساز هم حمایت کردیم و گیرهای اداری را در بخش گمرک و دولت کم کردیم. در ایام نوروز ۱۱ نفر از رؤسای گشت ما در تهران مبتلا به کرونا شدهاند، یک نفر فوت شده ولی بازرسان حضور داشتهاند.
سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی افزود: خودروسازان بزرگ، ایران خودرو و سایپا هستند که بیشترین شاکی را دارند و برخوردهای لازم قانونی را با آنها داریم.
وی در پاسخ به اینکه چرا انبوهی از شکایت از این دو شرکت وجود دارد؟ گفت: در سال قبل از پلمب کل کارخانه تا عدم فروش را داشتهایم یا شماره کل خطوط تلفن را مسدود کردیم. با این وجود بیشترین پرونده ها مربوط به خودروسازی آذویکو بوده است. گاهی میبینیم واحد متخلف رفته حکم ما را از دیوان عدالت گرفته و لغو کرده، همین تعدد مراجع قضایی و مراجع بالاتر موجب می شود متخلفان سوءاستفاده کنند.
سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در مورد کرونا و اقدامات سازمان تعزیرات گفت: ۴۴۹۱ تیم گشت از ۳ فروردین تا ۱۹ فروردین داشتیم که ۲۶ هزار و 558 بازرسی شده در کل کشور که ۴۶۱۱ پرونده تشکیل شده که ۳۲۰۰ پرونده آن مختومه شده است.
وی گفت: 7میلیون و 352 هزار و ۵۸۴ عدد ماسک کشف شده است، ۴۸۱ هزار و۹۸۴ لیتر موادضدعفونی کننده و 75 میلیون و 473 هزارو ۷۶۶ دستکش کشف و تحویل وزارت بهداشت داده شده است. کشف ۵میلیون عدد ماسک در تهران بزرگترین پرونده در این زمینه بوده است که مراحل پایانی استعلامات را دارد و حکم آن بزودی اعلام می شود.
رایگانی افزود: ما با دانشگاهها و بیمارستانها در ارتباط هستیم و مراکز درمانی و بیمارستان ها قاعدتا نباید کمبودی از این بابت داشته باشند.