اجرای موفقیت‌آمیز نظام بهینه‌سازی نگهداری پیشگیرانه در سطح شرکت فولاد مبارکه

به گزارش تجارت گردان به نقل از روابط عمومی ذوب آهن اصفهان، وی تصریح کرد: سازمان‌ها زمان قابل‌توجهی را برای طراحی یک برنامه نت پیشگیرانه صرف می‌کنند. برنامه‌ای که قدمی روبه‌جلو برای جلوگیری از خرابی‌های اضطراری، کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات، بهبود وضعیت نگهداری تجهیزات و اهدافی از این قبیل است. وقتی یک برنامه نت پیشگیرانه به کار گرفته می‌شود معمولا سازوکار مشخصی برای مرور و ارزیابی مجدد فعالیت‌های فاقد ارزش‌افزوده که حتی ممکن است در کارها اختلال ایجاد کنند، وجود ندارد. بسیاری از سازمان‌ها علی‌رغم داشتن یک برنامه نت پیشگیرانه همان مسیرهای گذشته خود را دنبال می‌کنند و وقتی یک خرابی در تجهیزاتشان رخ می‌دهد غافل‌گیر می‌شوند.

کارشناس برنامه‌ریزی و تعالی سیستم‌های نت تأکید کرد :تحقیقات نشان داده است۴۰ تا ۶۰ درصد  استانداردهای تعمیراتی نه‌تنها هدف مشخصی را دنبال نمی‌کنند و نمی‌توانند جلو خرابی‌ها را بگیرند، بلکه ممکن است خود باعث بروز توقفات و عدم تولید شوند. بنابر این به‌منظور ایجاد توازن میان ریسک خرابی و هزینه‌های نگهداری و تعمیرات، باید بر اساس پارامترهای تاریخچه خرابی‌ها، تجزیه‌وتحلیل عملکرد برنامه نگهداری و خبرگی پرسنلِ نظام نت، به‌صورت دوره‌ای برنامه نت پیشگیرانه را مورد بررسی قرار داد که به این عمل «بهینه‌سازی نگهداری و تعمیراتِ پیشگیرانه یا PM-Optimization» اطلاق می‌شود.

امین ابوعطا  یادآور شد: با توجه به اینکه شرکت فولاد مبارکه از ابتدای راه‌اندازی، نظام نگهداری پیشگیرانه را با تعریف نزدیک به ۲۴۰ هزار استاندارد تعمیراتی بر روی تجهیزات و انتقال آن به سیستم‌های مدیریت اطلاعات نت (MIS سابق و EIS فعلی) استقرار داده است، در حال حاضر نیاز به بازنگری و ویرایش این استانداردهای تعمیراتی بیش‌ازپیش احساس می‌شود؛ بنابراین پیاده‌سازی نظام بهینه‌سازی نت پیشگیرانه یا PMO در دستور کار واحد برنامه‌ریزی و تعالی سیستم‌های نت در مجموعه دفتر فنی تعمیرات شرکت قرار گرفت.

حمیدرضا عبدیان کارشناس برنامه‌ریزی و تعالی سیستم‌های نت نیز در این خصوص تصریح کرد: اجرای این پروژه‌ها با حذف استانداردهای تعمیراتی غیرضروری و ویرایش اطلاعات استانداردها نظیر بازه زمانی تکرار، تخصص و محتوای فنی، نقش بسزایی در بهینه‌سازی منابع انسانی، قطعات یدکی، مواد مصرفی و هزینه‌های برون‌سپاری تعمیرات دارد و موجب افزایش قابلیت دسترسی تجهیزات و آماده‌به‌کاری خطوط تولید می‌گردند.

عبدیان یادآور شد: از ابتدای سال ۱۳۹۹ با برگزاری دوره‌های آموزشی بهینه‌سازی نت پیشگیرانه با حضور اساتید مطرح کشوری برای کارشناسان فرایند نت دفاتر برنامه‌ریزی و کنترل نگهداری و تعمیرات نواحی تولیدی و پشتیبانی، پروژه‌هایPMO روی تجهیزات بحرانی و نیمه‌بحرانی خطوط تولید تعریف گردید.

کارشناس برنامه‌ریزی و تعالی سیستم‌های نت افزود: با تشکیل تیم‌های پروژه متشکل از کارشناسان، تکنسین‌ها و بازرسین حوزه تعمیرات نواحی تولیدی و پشتیبانی با تسهیل‌گری همکاران واحد برنامه‌ریزی و تعالی سیستم‌های نت (بیش از ۲۵۰ نفر عضو ثابت)، جلسات اجرایی پروژه‌ها برگزار گردید و تا به امروز حدود ۳۰۰ پروژه به اتمام رسیده است که در طی این مدت ۴ دوره آموزشی با اساتید خارجی و ۱۲ دوره آموزشی با مدرسین داخلی نیز برگزار شده است.

وی در پایان از همه کسانی  که در اجرای نظام بهینه‌سازی نگهداری پیشگیرانه در فولاد مبارکه تلاش کرده‌اند، خصوصا حمایت‌های مدیریت دفتر فنی تعمیرات و رئیس اسبق واحد برنامه‌ریزی و تعالی سیستم‌های نت، تشکر و قدردانی نمود.

فتحنایی

Recent Posts

دیدار سرپرست بیمه ایران با پیشکسوتان

سیدمحمد ناصر مبرقعی سرپرست بیمه ایران با تعدادی از بازنشستگان این شرکت دیدار و گفتگو…

20 ساعت ago

مدیرعامل بیمه ایران منصوب شد

دکتر علی جباری با حکم وزیر امور اقتصادی و دارایی به ریاست هیات مدیره و…

20 ساعت ago

اطلاعیه مرکز اطلاع‌رسانی شستا درباره برکناری مدیرعامل هلدینگ صبا تأمین

مرکز اطلاع‌رسانی و مسئولیت‌های اجتماعی شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) درباره برکناری مدیرعامل هلدینگ صبا…

23 ساعت ago

خریداران سکه احتیاط کنند؛ بازار به‌شدت حبابی است

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: وضعیت بازار سکه و طلا به شدت…

1 روز ago

برگزاری بزرگترین تور آموزشی شبکه فروش شرکت بیمه سامان

تور آموزشی و تفریحی پنج روزه شرکت بیمه سامان با حضور بیش از ۷۰۰ نفر…

1 روز ago