Categories: نفت و انرژی

ادغام وزارت نفت و نیرو طرحی شکست خورده است

ابراهیم حسنوند، کارشناس حوزه انرژی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه فصل مشترک اصلی دو وزارت خانه نیرو و نفت در حال حاضر مسئله گاز است، گفت: این مسئله گاز جایی است که بارها محل ناهماهنگی‌ها و اختلافات بسیار بوده و هر بار که این اختلافات بالا می‌گیرد بجای دادن راهکار و یافتن اصل مشکل با طرح مقوله وزارت انرژی از اصل موضوع دور می‌شویم.

وی افزود: بدیهی است وقتی امروز نمی‌توانیم با هم بر سر ناهماهنگی‌ها و اختلافات اندک به نتیجه برسیم، با تغییر سطح مدیریتی، ادغام و ایجاد معاونت نیرو و نفت سطوح چالش را تغییر داده ایم. علت اینگونه تصمیمات خلع الساعه و غیر متمرکز هم دقیقاً فرار از نظرات کارشناسی، گوش ندادن به نظرات متخصصان صنعت و اهداف مدیریتی پنهان برخی آقایان و البته ندانستن ارزش ثروت آفرینی منابع بی دلیل کشور است.

این کارشناس حوزه انرژی با تاکید بر اینکه اساساً مساله و مشکل ما امروز در صنعت نفت چیز دیگری است و باید ابتدا سراغ حل کردن مشکلات این حوزه رفت، ادامه داد: مشکلاتی از قبیل نحوه مدیریت انفال عمومی، رابطه مالی دولت و شرکت ملی نفت ایران، نگاه ارزش آفرینی در کسب و کار صنعت نفت، اداره یکپارچه تا حصول ارزش افزوده در منابع هیدروکربوری و بسیاری موارد دیگر که باید برای این مسائل به دنبال راه حل بود.

به گفته حسنوند، وزارت نیرو و نفت با توجه به ظرفیت‌های متفاوت و البته ساختار متنوع و تا حدی غیر مربوط به هم برای ادغام نیازمند بررسی‌های بسیار کارشناسی از زوایای مختلف است و خارج از این دایره این اتفاق قطعاً شرایط سختی را برای وضعیت انرژی و سرمایه کشور ایجاد می‌کند. ادغام وزارت نفت با آن حجم از کار از بالادست تا پایین دست در وزارت نیرو در مقطع فعلی و بدون دیدن پتانسیل‌های بالقوه زنجیره ارزش افزوده نفت خام و ایجاد ساختارهای اجرایی یکپارچه مناسب طرحی غلط و شکست خورده است.

وی توضیح داد: به صلاح کشور است که حتی در صورتی که مجلس شورای اسلامی یا هر گروهی مصرانه این طرح را دنبال می‌کند ابتدا سازوکار درستی برای تشکیل وزارت انرژی تعریف شود و قطعاً موضوع ادغام نفت و نیرو با تصمیمات فله‌ای و آنی، دچار خطا شده و به خصوص در بخش نفت و فرآورده‌های نفتی با توجه نبود ساختار مناسب و مشکلات بسیار زیاد در بخش بالادست و پروژه‌های جاری علاوه بر مشکلات متعدد اجتماعی – امنیتی، مسئله اقتصاد نفت را به کلی به چالش می‌کشد.

این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه ادغام نادرست در وزارت صنعت و بازرگانی و راه و مسکن از نمونه‌های ادغام بدون پشتوانه مطالعه کافی است، اظهار داشت: کنترل بخش انرژی کشورهای بزرگ صنعتی و کشورهای همسایه بر اساس تجربه، مطالعه و ظرفیت و پتانسیل‌های کشورشان است که این موضوع کاری تقلیدی و سطحی نیست.

فتحنایی

Recent Posts

تقدیر از ایثارگران پتروشیمی پردیس/ از سنگر دفاع تا سنگر تولید

آیین تقدیر از ایثارگران شرکت پتروشیمی پردیس با حضور مدیرعامل و جمعی از مدیران شرکت…

11 ساعت ago

پیام مدیر عامل فولاد سنگان خراسان در پی حملات کوبنده ایران به جنایت‌های رژیم صهیونیستی

مدیر عامل فولاد سنگان خراسان در پی حملات کوبنده ایران به جنایت‌های رژیم صهیونیستی پیامی…

11 ساعت ago

دیدار مدیرعامل صندوق تامین خسارت های بدنی با رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس

مدیرصندوق تامین خسارت های بدنی با رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دیدار و گفتگو…

12 ساعت ago

حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ سپاه: قلب اراضی اشغالی را هدف گرفتیم

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای از هدف قرار دادن قلب اراضی اشغالی خبر داد.

13 ساعت ago

صدور مجدد و تمدید اعتبار گواهینامه پنج استاندارد مدیریتی در ذوب آهن اصفهان

ممیزی خارجی سیستم های مدیریتی کیفیت مطابق با استانداردISO9001:2015 ، ایمنی و بهداشت شغلی مطابق…

13 ساعت ago

برگزاری نخستین کمیته اجرایی و عملی دیتاتون امیدبوم

نخستین کمیته اجرایی و عملی دیتاتون (امیدبوم) با حضور دکتر محمد علی بخشی زاده و…

17 ساعت ago