به گزارش تجارت گردان به نقل از ایلنا، خیرالله خادمی در نشست خبری امروز از افتتاح بخش اول راه آهن چابهار- زاهدان در چند هفته آینده خبر دادو گفت: ۳هزار ۳۰۰ کیلومتر مسیر ریلی در دست ساخت است و همچنین ساخت ۶ هزار و۳۰۰ کیلومترراهآهن جدید در حال مطالعه قرار گرفته و به طور مجموع حدود ۹ هزار و ۵۰۰ کیلومتر توسعه ریلی در دستور کار داریم .
وی با اشاره به پروژه های در دست اجرادر بخش آزادراهی کشور اظهار داشت: بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر آزادراه در حال بهرهبرداری است و همچنین بیش از هزارو ۸۰۰ کیلومتر پروژه در حال مطالعه داریم با مشارکت ۵۰ درصدی با سرمایهگذاری بخش خصوصی به اجرا میرسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آخرین وضعیت قطعه دوم آزادراه تهران- شمال گفت: آزادراه تهران- شمال از فعالترین پروژههای آزادراهی کشور است و در حال حاضر پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی دارد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با تاکید براینکه ارزانترین عوارضی آزادراهی در کشور را داریم و نرخ عوارضی آزادراههای کشورهای همسایه ۱۰ برابر نرخ عوارضی در ایران است، ادامه داد: آزادراههای ایمنترین مسیر برای تردد هستند و اگر عوارضی با نرخ واقعی اعمال نشود، بخشخصوصی به عنوان سازنده آزادراهها نمیتواند وظایف مرتبط با ایمن کردن آزادراهها را به درستی به اجرا برساند و اگر انگیزه ای برای بخش خصوصی وجود نداشته باشد به طور قطع در آینده آزادراهی هم نخواهیم داشت.
خادمی با اشاره به کمبود منابع مالی برای ساخت آزادراهها در کشور اظهار داشت: در حال حاضر ۳۶ طرح آزادراهی در کشور داریم اما به دلیل کمبود منابع مالی در برخی از این پروژهها هیچ کاری انجام نشده است.
وی با بیان اینکه اخیرا نرخ عوارضی به طور میانگین تا ۲۸ درصد افزایش یافت اما تعلیق شد، گفت: در افزایش اخیر نرخ عوارضی بیشترین نرخ عوارضی متوجه به آزادراه تهران شمال بود که قرار شد در نرخ عوارض تجدید نظر انجام شود و به زودی با انجام بررسیها نرخ جدید عوارضی اعلام خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه من هم علاقهای به افزایش نرخ عوارضی ندارم اما برای داشتن آزادراه ایمن چارهای برای افزایش نرخ عوارضی نداریم، گفت: بانک ها هم حاضر به سرمایه گذاری در بخش آزادراهی نیستند و ما چارهای جز سازی نرخ عوارضی برای بازگشت سرمایه ساخت نداریم.
همچنین در این نشست داریوش امانی، معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از راهاندازی سامانه تامین وسایل نقلیه عمومی برای بازگشت زائران اربعین خبر داد و گفت: برای مدیریت زمان سفر زائران پس از به پایان رسیدن زیارت در خاک عراق و پیش از حرکت به سمت مرز، صرفا نام مرز ورودی خود، باشماق، تمرچین، چذابه، خسروی، شلمچه یا مهران را به سامانه پیامکی ۲۰۰۰۱۴۱ارسال کنند تا دسترسی بهتر به وسیله نقلیه برای بازگشت داشته باشند.
وی با بیان اینکه هزار و ۲۳۹ میلیارد تومان از محل اعتبارات سازمان برای ساماندهی مسیرهای منتهی به مرزهای عراق و پایانههای مرزی این مسیر هزینه کردهایم، گفت: هزار و ۳۶۵ کیلومتر از جادههای کشور درگیر مسیرهای منتهی به مرزهای عراق هستند و طبق براوردها مرز مهران پرترافیکترین و پرترددترین مرزهای عراق در ایام اربعین خواهد بود.
رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با بیان اینکه 85 درصد بار ،مسافر و ترانزیت از طریق جاده جابهجا میشود، ادامه داد: از ابتدای سال بیش از یک میلیارد پلاک توسط دوربین های نظارتی در ترددها خوانده شدهاست.
امانی درباره نوسازی ناوگان حمل و نقل جادهای گفت: به دنبال قانون واردات کامیونهای کمتر از سه سال کارکرده، ۸ هزار و ۵۰۰ دستگاه کاموین به روز شد تا به امروز ۴ هزار و ۶۷۰ دستگاه خودرو از گمرک ترخیص و شمارهگذاری شدهاست.
وی با اشاره به افزایش ترانزیت جادهای گفت: در سال گذشته بیش از ۵۰ درصد رشد در ترانزیت تجربه کردیم و امسال هم ترانزیت جادهای نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته است. همچنین در بحث جابهجایی بار داخلی سال گذشته بیش از ۵۱۵ میلیون تن جابهجایی بار توسط ناوگان جادهای انجام شد.