×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
ارزش مبادلات تجارت خارجی پارسال ۸۵ میلیارد دلار بود

تجارت گردان | ارزش مبادلات تجارت خارجی پارسال ۸۵ میلیارد دلار بود

«سیدمهدی میراشرفی» امروز (یکشنبه) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی افزود: سال گذشته ۱۳۵ میلیون تن صادرات و ۳۵ میلیون تن واردات داشتیم، همچنین وزن تجارت خارجی ۱۷۰ میلیون تن بود که رکود خوبی برای کشور است.

وی درباره اقدامات گمرک در حمایت از تولید، تسهیل تجارت و ارتقای سلامت، گفت: در بحث واردات بیش از ۸۰ درصد کالاهای وارداتی کالاهای حد واسط تولید، ماشین آلات خط تولید و مواد اولیه بود و چنانچه تسهیلاتی برای ورود آنها ارائه دهیم به کاهش قیمت تولید کمک کردیم.

رییس کل گمرک گفت: سال گذشته فعالان اقتصادی مجاز را شناسایی کردیم و در مسیر سبز قرار دادیم و بدون اینکه معطلی در زمان اظهار باشد کالا ترخیص شد.

وی افزود: از ۳۵ درصد مسیر سبز در سال ۹۷ به ۵۱ درصد در سال ۹۸ رسید و این تسهیل تجارت در خصوص کالاهای مورد نیاز کشور است.

میراشرفی اظهار داشت: در قرن ۲۱ سه توصیه در بحث ارتقای سلامت و تسهیل تجارت می‌شود و آن این است که فعالیت الکترونیکی، مجازی و هوشمند شود. گمرک در سنوات گذشته در اقدامی منسجم، فعالیت‌ها الکترونیکی کرد و در این بحث جزو سازمان‌های پیشرو بودیم.

وی افزود: در بحث فعالیت‌های مجازی نیز فعالیت‌ها را به گوشی تلفن همراه انتقال دادیم تا افراد بتوانند فعالیت‌های خود را از طریق گوشی‌های تلفن همراه انجام دهند همچنین در بحث هوشمند سازی نیز اقدامات خوبی انجام دادیم تا فعالیت‌های تجاری تسهیل شود.

رییس کل گمرک گفت: در دنیا کنترل‌ها از کنترل‌های مزاحم وملموس به غیرملموس و غیرمزاحم رفته است، گمرک نیز در این زمینه اقدام به تولید نرم افزارهای بومی کرده است که موجب فاصله گرفتن از کنترل‌های مزاحم و ملموس به غیرمزاحم است.

وی اظهارداشت: همچنین با اتکا به تولید داخل از دستگاه‌های اسکن کانتینتری و غیردولتی استفاده می‌کنیم و در زمانی که با قحطی اعتبارات تملک دارایی مواجه هستیم با استفاده از توان بخش خصوصی اقدام به ساخت و خرید دستگاه‌های آشکارساز گمرک کرده‌ایم که این دستگاه‌های هومشند برای رصد کالاها کمک می‌کنند.

میراشرفی درباره تهیداتی تجارت خارجی گفت: یکی از تهدیدات تجارت خارجی تعدد قانون و مقررات است به گونه‌ای که ۲۵ سازمان قوانین و مقررات متعدد دارند و علاوه بر آن تعدد مراجع سیاستگذاری  و عدم وجود زیرساخت‌ها از دیگر تهدیدات سیاست خارجی است.

منبع خبر : ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.