به گزارش تجارت گردان به نقل از خبرگزاری صداوسیمای مرکز خوزستان؛ معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست ایران در حاشیه سفر خود به خوزستان، در خصوص واقعیسازی تعرفههای پستی اظهار کرد: «از دی ماه سال گذشته واقعیسازی تعرفههای پستی مصوب شده، اما به صورت کامل و واقعی اجرایی نشده است و فقط حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد از تعرفههایی که برای پست مصوب شده، اعمال شدهاند.»
محمود لیائی با بیان اینکه شرکت ملی پست ایران در سال گذشته حدود ۴۶۰ میلیارد تومان زیان عملیاتی داشت، افزود: «به دلیل عدم افزایش تعرفههای پستی در سال های گذشته، شرکت ملی پست ایران با زیان انباشته مواجه است. از سال ۱۳۹۸ تاکنون تعرفههای پستی تغییر نکرده، اما قیمت بسیاری از خدمات و محصولات در کشور چند برابر شده است و از این رو ما با زیان انباشته در پست مواجه هستیم.»
وی گفت: «هزینههای رفت و آمد و رهسپاری ماشینهای پستی در مقایسه با سال گذشته حدود ۸۰ درصد افزایش داشته است و این مساله درحالی است که تعرفههای پستی تغییر نکرده و ما موظف هستیم با همان تعرفههای پستی سابق خدمات ارائه دهیم.»
رئیس هیئت مدیره شرکت ملی پست ادامه داد: «واقعی شدن تعرفههای پستی در کشور میتواند بخشی از این ضرر و زیان پست را جبران کند و ما نیز قطعا بهتر میتوانیم نسبت به ارائه خدمات به مردم اقدام کنیم.»
وی با بیان اینکه به دنبال واقعی شدن تعرفههای پستی هستیم، افزود: «به دنبال قانونی هستیم تا نیاز نباشد هر ساله برای افزایش تعرفهها مجوز دریافت کنیم و تعرفههای پستی نیز متناسب با نرخ تورم رسمی کشور هرساله افزایش یابد تا در ارائه خدمات به مردم نیز عملکرد بهتری داشته باشیم.»
لیائی در خصوص توان رقابت بخش خصوصی با شرکت ملی پست ایران گفت: «ما به دنبال این مساله هستیم تا فضا را برای بخش خصوصی مهیا کنیم تا آنها وارد عمل شوند و نسبت به ارائه خدمات به مردم اقدام کنند.»
مدیرعامل شرکت ملی پست ادامه داد: «این شرکت، رقیب بخش خصوصی نیست و به دنبال این مساله است تا بستری برای بخش خصوصی فراهم تا بخشی از خدمات پست توسط بخش خصوصی ارائه شود.»
وی در خصوص همکاری شرکت ملی پست ایران با شرکتهای دانش بنیان برای استفاده از توان و ظرفیت آنها، عنوان کرد: «یکی از شرکتهای پیشروی دولت در حوزه استفاده از توان بخش خصوصی و شرکتهای دانشبنیان هستیم و در این زمینه فرصتهای سرمایهگذاری برای بخش خصوصی و هوشمندسازی در اختیار شرکتهای دانش بنیان قرار داده شده است.»
معاون وزیر ارتباطات گفت: «شرکت ملی پست ایران در حال حاضر از حدود ۴۴ محصول شرکت های دانش بنیان استفاده میکند و در تلاش هستیم تا از ظرفیتهای این شرکتها به بهترین شکل استفاده کنیم.»
لیائی ادامه داد: «بیش از ۳۰۰ فرصت سرمایهگذاری برای بخش خصوصی در حوزه هوشمندسازی و تحول دیجیتال در شرکت ملی پست ایران شناسایی شده و در تلاش هستیم تا این فرصتها را در اختیار شرکتهای دانش بنیان قرار دهیم تا بتوانند خدمات و محصولات خود را در این حوزه آمادهسازی کنند.»
وی با اشاره به عملکرد پست در ایام اربعین گفت: «امسال چند ماه زودتر از ایام اربعین، ستاد اربعین پست جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد تا بتوانیم به بهترین شکل نسبت به ارائه خدمات به زائران در این ایام اقدام کنیم.»
مدیرعامل شرکت ملی پست ایران عنوان کرد: «امسال در ایام منتهی به اربعین حدود ۳٫۵ میلیون گذرنامه و گذرموقت توسط پست جمهوری اسلامی ایران توزیع شد که خوزستان در این زمینه سهم عمدهای به عهده داشت و حدود ۳۵۰ هزار گذرنامه توسط پست این استان توزیع شد.»
لیائی با بیان اینکه در ایام اربعین شرایط کاری بسیار فشردهای در پست داشتیم و علاوه بر توزیع گذرنامه و گذرموقت، دیگر خدمات نیز توسط پست به مردم ارائه شد؛ افزود: «در ایام منتهی به اربعین با توجه به اینکه مردم به دنبال این بودند تا به سرعت گذرنامه خود را دریافت و رهسپار عراق شوند، همکاران ما در پست فشار بسیار زیادی را متحمل شدند.»
وی با اشاره به سفر استانی یکروزه به خوزستان افزود: «یکی از مهمترین خدماتی که شرکت ملی پست در دولت سیزدهم در استان خوزستان اجرایی خواهد کرد، احداث مرکز تجزیه مبادلات است که با توجه به اقدامات انجام شده امیدواریم تا پایان سال جاری به بهرهبرداری برسد و در آغاز سال جدید در این مرکز فعالیتهای پست خوزستان دنبال شود.»
مدیرعامل شرکت ملی پست ایران تصریح کرد: «یکی از مهمترین کمکهایی که راهاندازی مرکز تجزیه مبادلات در خوزستان به مجموعه پست میکند، همگرا شدن بسیاری از فعالیتهای متنوع پستی است. در این مرکز با توجه به تجمیع همه فعالیتهای پستی، از اضافه کاری و دوباره کاری جلوگیری میشود.»
لیائی در پایان گفت: «راهاندازی مرکز تجزیه مبادلات پستی در خوزستان به افزایش سرعت فعالیتها در پست استان کمک میکند و همچنین دایره خدمات را نسبت به گذشته افزایش میدهد.»