×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
استقبال شرکت‌های دانش‌بنیان و پژوهشگاه‌ها از رویداد پتروکم نسب به رویداد سال گذشته بسیار بهتر بود/ کریمی: برای ساخت بار اول، حداقل یک دانشگاه در کنار شرکت‌های دانش‌بنیان بایستی قرار بگیرند/ حدادی اصل: دانشگاه مسئول زایش فنی است نه مسئول حل نیازهای جزئی صنعت

به گزارش تجارت گردان به نقل از ستاد خبری رویداد ایران پتروکم، مدیرعامل پترول در نشست تخصصی بررسی چالش‌ها و راهبردهای تعاملات اثربخش صنعت و دانشگاه در رویداد ایران‌پتروکم، با بیان این که شرکت‌های دانش‌بنیان حلقه واسط میان ارتباط دانشگاه و صنعت هستند، گفت: اگر قرار است ارتباط عمیقی بین دانشگاه و صنعت شکل بگیرد، بهترین حلقه واسط، شرکت‌های دانش‌بنیان، پارک‌های فناوری و پژوهشگاه‌ها هستند که خوشبختانه از ۱۰ سال پیش تاکنون این ارتباط نسبت به قبل بهتر شده است.
رشید قانعی افزود: هلدینگ خلیج‌فارس نیز در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان، پارک‌های فناوری استان‌ها و پژوهشگاه‌ها ارتباط خود را با دانشگاه‌ها حفظ کرده است و نیازهای فناورانه خود را با آنها در میان می‌گذارد.
وی با اشاره به استقبال شرکت‌های دانش‌بنیان از نمایشگاه پتروکم خاطرنشان کرد: حضور شرکت‌های دانش‌بنیان، وزارت علوم و فناوری و پژوهشگاه‌ها در نمایشگاه پتروکم امسال نسبت به سال گذشته خیلی بهتر بود که این امر نشان از شکل‌گیری ارتباط خوب بین نهاد صنعت و این بخش‌هاست که انتظار داریم روند روبه‌رشد خود را طی کند.
رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری نیز در این نشست، یکی از دلایلی را که منجر به عدم ارتباط مؤثر بین دانشگاه و صنعت شده را نداشتن زبان مشترک بین این دو نهاد دانست و افزود: این مسئله باعث شده تا روابط پایداری بین صنعت و دانشگاه ایجاد نشود، چرا که این دو نهاد در دو دنیای متفاوت هستند.
شقایق حق‌جوی جوانمرد تصریح کرد: از طرفی اگر این دو نهاد باهم ارتباط گرفتند، ما یک شبکه تبادل ارزش پایدار بین نهاد دانشگاه و صنعت را نداریم که نبود این شبکه یک مشکل کلیدی برای تولید دانش فنی مبتنی بر ارزش‌افزوده است.
مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی نیز در این نشست اظهار داشت: مسائل بخش صنعت چندوجهی است این در حالی است که یکپارچگی وجوه مختلف در دانشگاه‌ها تعریف نشده است، از طرفی در هیچ جای دنیا نیز یک مجتمع پتروشیمی به‌صورت مجزا با دانشگاه قرارداد نمی‌بندد، بلکه مجتمع باید با شرکت‌های لایسنسور قرارداد بسته و این شرکت‌ها برای اجرای پروژه خود با دانشگاه قرارداد ببندند.
مجید دفتری افزود: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی به‌عنوان متولی لایسنس و تکنولوژی در حال ایجاد ارتباط بین بخش صنعت و دانشگاه است، اگرچه هنوز به مرحله ۱۰۰ درصد نرسیده‌ایم؛ اما ارتباط‌های خوبی با بخش دانشگاه گرفته‌ایم و توانسته‌ایم از امکانات آنها برای حل مسائل صنعت بهره ببریم.
مدیرعامل پتروشیمی اروند نیز، با بیان اینکه باید تلاش کنیم فاصله بین دانشگاه و صنعت را کم کنیم، افزود: با شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان تا حدودی نیازهای اولیه بخش صنعت حل شده است، ازاین‌رو معتقدم باید نقش دانشگاه‌ها در شرکت‌های دانش‌بنیان پررنگ‌تر شود.
محمدرضا کریمی با اشاره به همکاری پتروشیمی اروند با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: محصول این همکاری تولید چند محصول فناورانه است.
وی با اشاره به برنامه‌های پتروشیمی اروند برای همکاری با دانشگاه در سال ۱۴۰۳ افزود: باتوجه‌به تأکید هلدینگ خلیج‌فارس از ساخت بار اول، در سال ۱۴۰۳ در همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان تأکید خواهیم کرد که حتماً یک دانشگاه نیز در کنار این شرکت‌ها باشد تا بتوانند با همکاری هم‌نیازهای فناورانه ما را رفع کنند.
حسن حداد پور، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شریف با اشاره به چالش‌های ارتباط بین بخش صنعت و دانشگاه تصریح کرد: به نظر می‌رسد دنیای ما با دنیای بخش صنعت دارای اختلافاتی است، برای رسیدن به وضع مطلوب بخش صنعت باید نیازهای فناورانه خود را به دانشگاه اعلام کند.
به گفته وی ارتباط بین دانشگاه صنعتی شریف با بخش صنعت نسبت به سال ۱۴۰۱ از رشد ۷۰ درصدی برخوردار است.
حسن مروتی، رئیس پردیس بین‌المللی کیش دانشگاه تهران نیز عمده چالش ارتباط بین بخش صنعت و دانشگاه را عدم اعتماد و ارتباط مؤثر بین صنعت و دانشگاه، عدم تطابق بین مهارت‌های به وجود آمده در دانشگاه و نیاز صنعت و عدم وجود انگیزه برای نخبگان دانست و گفت: یکی از راهکارهای برقراری ارتباط مؤثر بین این دو نهاد بازنگری نظام ارزیابی و ارتقای اعضای هیئت‌علمی به‌منظور تشویق برای همکاری با بخش صنعت است.
وحید حدادی اصل، قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و مشاور مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس نیز گفت: هر دو بخش صنعت و دانشگاه باید بپذیرند که در بخش ارتباط باهم مقصر هستند اما می‌شود این مشکل را حل کرد، دانشگاه مسئول رفع مشکل صنعت نیست، دانشگاه مسئول زایش فنی است.
وی خاطرنشان کرد: بخش صنعت باید برای حل مسائل بزرگ خود نیازهای فناورانه خود را به دانشگاه بدهد و رفع نیازهای جزئی خود را به واحدهای تحقیق و توسعه خود واگذار کند، در صورت انجام این کار ارتباط بهتر و مؤثری بین این دو نهاد شکل می‌گیرد.
نخستین همایش و نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پتروکم ۱۴۰۲ با شعار حمایت از تولید دانش‌بنیان در صنعت پتروشیمی، پالایش و پترو پالایش به همت شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس از ۲۴ تا ۲۶ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ در مرکز بین‌المللی همایش‌ها و نمایشگاه‌های جزیره کیش برگزار شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.