×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۳ دی , ۱۴۰۳
اصلاح مصرف سوخت تنها راهکار جبران افزایش سرانه مصرف بنزین است

به گزارش تجارت گردان به نقل از رادیو گفتگو، جلیل سالاری در ارتباط زنده تلفنی با برنامه «رویداد» درباره مصرف بنزین در ایام نوروز ۱۴۰۱ گفت: تعداد خودرو‌های فرسوده به موازات تولید در گذشته از چرخه خارج می‌شد، اما امروز با افزایش تولید خودروسازی‌ها در عمل انباشت خودرو و مصرف بالای بنزین را شاهد هستیم.

وی با اشاره به رفع نسبی مشکل کرونا و افزایش تردد و میزان مصرف بنزین افزود: از ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۴ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ میانگین مصرف روزانه حدود ۲۵ میلیون لیتر بنزین با افزایش روبه‌رو بوده است که روند رشد مصرف را نسبت به پارسال تا مرز ۱۲ درصد نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان عمده طرح‌های توسعه‌ای به سمت دانش‌بنیان‌ها بوده است و پتروپالایشگاه‌ها از نظر بازده اقتصادی و تأمین نیاز‌های کشور مهم تلقی می‌شود، تصریح کرد: در این باره در گذشته نیز مجوز‌هایی تخصیص داده شده بود و دولت پیشنهادی به مجلس ارائه داد که در بودجه ۱۴۰۱ نیز آمده است.

سالاری اظهار کرد: اجازه داده شده با مشارکت بخش خصوصی، پالایشگاهی با ظرفیت پالایش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه مبتنی بر موادی با پایه پتروشیمی ساخته شود که از محل آن، ۳۵ درصد خروجی که پیش‌تر در حوزه پالایشگاهی وجود نداشته را خواهیم داشت و تلاش می‌شود از حوزه دانش‌بنیان داخلی استفاده کنیم.

وی ساخت پالایشگاه را با هدف دوری از خام‌فروشی و حرکت به سمت صادرات مطرح کرد و گفت: پالایشگاه خلیج فارس ۸ سال و با سرمایه ۴ و ۲ دهم میلیارد یورویی ساخته شد که اولین شرکت بورسی است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه ساخت پالایشگاه جدید نیازمند زمانی ۴ تا ۶ ساله است، افزود: برای جبران افزایش سرانه مصرف باید فکری دیگر اندیشیده شود در غیر این صورت تراز ظرف یکی دو سال آینده منفی خواهد شد، بنابراین باید بهینه‌سازی مصرف انرژی را اولویت قرار دهیم و در حوزه وزارت نفت سعی شده است سازوکار‌ها تغییر کند، برای نمونه در چرخه حمل‌ونقل و سوخت، بر شبکه خطوط تمرکز شده تا جابه‌جایی جاده‌ای کاهش یابد و تبعات محیط زیستی نیز کمتر شود.

سالاری از جوان‌سازی ناوگان خودرویی نیز خبر داد و گفت: این موضوع منتظر تأمین اعتبار است و در پی آن روزانه ۴ تا ۵ میلیون لیتر کاهش مصرف سوخت خواهیم داشت، در غیر این صورت هر یکی دو سال باید پالایشگاهی جدید بسازیم که در نتیجه مصرف کل نفت خام به جای صادرات وارد چرخه حمل‌ونقل خواهد شد.

وی تصریح کرد: تکالیفی در قانون هوای پاک نیز آمده است و در بخش خودرو، باید به سمت روند کاهش آلایندگی پیش رویم، همسو با این موضوع ۲۰ میلیون لیتر گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) به جای بنزین معادل‌سازی شد و مشکل تراز سوخت را حل کرد، اما این رویه پایدار نیست.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش بازده پایین نیروگاه‌ها را نیازمند نوسازی و بازسازی خواند و اظهار کرد: سیاست‌ها ارتباطی به مسائل تحریمی ندارد، زیرا در داخل امکان اجرای آن وجود دارد، طرح‌های پیش‌بینی شده نیز سعی دارد به بودجه دولت ارتباط پیدا نکند و بحث بر سر این است که در چرخه مدیریت سوخت، بازنگری کنیم و کاهش سن ناوگان را داشته باشیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.