×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۹ مرداد , ۱۴۰۳
اعمال بسته‌های حمایتی در قراردادهای سرمایه‌گذاری بنادر

به گزارش تجارت گردان به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، «فرهاد منتصر کوهساری» افزود: برای انعقاد قرارداد سرمایه‌گذاری با بخش خصوصی، مواردی نظیر توان مالی شرکت طرف قرارداد، دریامحور بودن ماهیت فعالیت شرکت و عدم مغایرت واگذاری‌ها با اسناد بالادستی مدنظر قرار می گیرد.

وی با اشاره به تدوین و بازنگری قراردادهای بندری و مدیریت بهینه این قراردادها گفت: نظارت بر اجرای تعهدات شرکت‌های سرمایه‌گذار به ویژه در زمینه تامین تجهیزات غیراستراتژیک و برنامه‌ریزی برای رفع کمبود تجهیزات در بنادر از طریق ظرفیت مازاد در بنادر دیگر از مهم‌ترین رویکردها در حوزه بندری است.

منتصر کوهساری با اشاره به ساماندهی و بهینه سازی فعالیت‌های بندری یادآور شد: برای این منظور، شاخص‌های ارزیابی و سنجه‌های فعالیت شرکت‌های دریایی و بندری جهت رتبه بندی‌ها، تهیه می‌شود.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر با تاکید بر الزام شرکت‌های ترمینال اپراتور به بازاریابی و توسعه بازار برای افزایش بهره‌وری و ترافیک در ترمینال‌های در دست بهره‌برداری و افزایش درآمد، افزود: اجرایی‌سازی تعرفه‌های مصوب سال ۱۴۰۰ از ابتدای سال آتی، از اهم برنامه سال آینده محسوب می‌شود.

این مقام مسوول با اعلام اینکه اجرایی سازی قرارداد اپراتور واحد ریلی در بنادر ریل پایه را با جدیت پیگیری خواهیم کرد، گفت: تسریع در خروج کالاهای متروکه و اساسی در بنادر، یکی از رویکردهای جدی سازمان بنادر است.

کوهساری با تاکید بر توجه به ایمنی و زیبا سازی محوطه‌های بندری، گفت: لازم است تا مدیران بنادر به مواردی، چون صفافی و چیدمان مناسب کالا؛ تنظیفات صحیح تجهیزات محوطه بندری و نصب علائم و تابلوهای هشدار دهنده در محوطه‌های بندری توجه و اهتمام ویژه داشته باشند.

کاهش تخلیه و بارگیری کالا در همه بنادر دنیا

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تاثیر منفی ویروس کرونا بر حمل و نقل جهانی کالا و کاهش متوسط ۱۶ درصدی عملکرد بنادر چین و افت ۶ درصدی عملیات در بندر جبل‌علی امارات نیز گفت: به دنبال شیوع و انتشار بیماری کرونا، فرصت‌های تجاری در صنعت دریانوردی کاهش قابل توجهی پیدا کرد و نرخ بهره‌برداری از امکانات و زیرساخت‌ها، به عنوان مثال در چین، بین ۲۰ تا ۵۰ درصد نزول داشت.

وی با اشاره به کاهش متوسط ۱۵ درصدی ورود هفتگی کشتی‌ها به بنادر در اروپا گفت: به دنبال گسترش ویروس کووید ۱۹، خط کشتیرانی اروپا به چین حدود ۵۱ درصد؛ خط کشتیرانی چین به اروپا ۳۲ درصد؛ مسیر اروپا به آمریکا ۳۰ درصد و مسیر آمریکا به اروپا حدود ۳۸ درصد کاهش تردد داشته است.

بلااستفاده بودن بخش قابل توجه ظرفیت عملیاتی بنادر

کوهساری درباره تاثیر همزمان تحریم و کرونا بر حمل و نقل دریایی ایران گفت: بی استفاده بودن بخش قابل توجه ظرفیت عملیاتی بنادر، توقف کامل ترافیک در بخش گردشگری و مسافرت دریایی و وجود ۵۶ درصد ظرفیت خالی و بلااستفاده با وجود ۲۶۰ میلیون تن ظرفیت در بنادر بازرگانی، مهم‌ترین تاثیر منفی تحریم و کرونا بر حمل و نقل دریایی کشور است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.