×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۷ مهر , ۱۴۰۳
اعمال تعرفه پلکانی برای پرمصرف‌های برق

به گزارش تجارت گردان به نقل از وزارت نیرو، مصطفی رجبی مشهدی افزود: الگوی مصرف برق ماهیانه تابستانی در مناطق غیرگرمسیر ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه است که با شروع فصل پاییز به ۲۰۰ کیلووات ساعت در ماه کاهش می‌یابد.

سخنگوی صنعت برق با اشاره به شروع فصل پاییز و کاهش محسوس دما از مشترکان خواست تا با خاموش کردن کولرها امکان خروج نیروگاه‌ها برای تعمیرات را مطابق برنامه فراهم کنند. وی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون، تعرفه برق مشترکانی که مصرف برق آنها بیش از الگو برسد به صورت پلکانی افزایش می‌یابد.

مصطفی رجبی مشهدی افزود: مطابق ماده ۶ قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق مصوبه سال ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی، مصارف مازاد بر الگو در تعرفه مشترکان خانگی براساس روش پلکانی- افزایشی تعیین می‌شود.

وی در همین زمینه اضافه کرد: ساختار تعرفه‌گذاری به گونه‌ای طراحی شده است که بیشترین یارانه را مشمول مشترکانی می‌کند که در محدوده الگوی مصرف قرار گرفته‌اند و قبض‌های برق ارزان‌تری دریافت می‌کنند.

به گفته سخنگوی صنعت برق، براساس همین قانون، مشترکان خانگی به دو دسته مشترکانی که در محدوده الگوی مصرف و کمتر از آن برق مصرف می‌کنند و مشترکان پرمصرف که بالاتر از الگو برق مصرف می‌کنند، تقسیم می‌شوند.

مدیرعامل توانیر در ادامه گفت: الگوی مصرف در ماه‌های گرم و ماه‌های غیرگرم متفاوت است به این صورت که در مناطق عادی و غیر گرمسیر که بیشترین تعداد مشترکان را در خود جای داده است مانند تهران و کلانشهرهایی نظیر مشهد، اصفهان، تبریز و…، الگوی مصرف ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه است که این میزان با شروع فصل پاییز و در ماه‌های غیرگرم برای این مناطق به زیر ۲۰۰ کیلووات ساعت در ماه می‌رسد.

رجبی مشهدی با اشاره به این که با ورود به ماه مهر از ماه‌های گرم سال خارج شده و به ماه‌های غیر گرم ‌رسیده‌ایم تصریح کرد: از این پس مشترکان باید مراقب مصرف برق خود بوده و توجه داشته باشند که الگوی مصرف از ۳۰۰ کیلووات ساعت به زیر ۲۰۰ کیلووات ساعت در ماه رسیده، در صورتی که مصرف خود را کنترل نکنند مشمول تعرفه‌های بالاتر که پلکانی- افزایشی و نزدیک هزینه‌های تامین برق است خواهند شد.

مدیرعامل توانیر در تشریح چگونگی پلکانی شدن تعرفه برق مشترکان پرمصرف نیز گفت: قانون ضرایبی از نرخ تامین برق را برای پله‌های مختلف مصرف در نظر ‌گرفته است به این صورت که برای مشترکان پرمصرف تا میزان الگوی مصرف نیم برابر هزینه تامین تا ۱.۵ برابر الگو، ۱.۵ برابر هزینه تامین تا ۲.۵ برابر الگوی مصرف و بیشتر از ۲.۵ برابر الگوی مصرف ۵ برابر هزینه تامین برق در تعرفه برق مشترکان پرمصرف لحاظ می‌شود و دریافت آن الزام قانونی است.

وی پارامترهای تعیین نرخ تامین برق که تعرفه‌ها براساس آن طراحی می‌شود را شامل نرخ قراردادهای تبدیل انرژی نیروگاه‌های حرارتی مقیاس بزرگ و مقیاس کوچک در سه سال گذشته، هزینه ترانزیت برق و هزینه سوخت نیروگاهی اعلام کرد که سالانه تعیین می‌شود و خاطرنشان کرد: طی سال جاری و سال گذشته هزینه سوخت نیروگاهی بر اساس مقررات مربوطه و جداگانه محاسبه می‌شود.

رجبی مشهدی در ادامه نرخ تامین برق را برای امسال ۷۵۴ تومان به ازای هر کیلووات ساعت اعلام کرد و گفت: این نرخ براساس نرخ قرارداد تبدیل انرژی و ترانزیت برق به دست آمده است.

مدیرعامل توانیر در پایان در خصوص نرخ تامین برق مشترکان صنعتی نیز گفت: طبق ماده ۳ قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق، متوسط بهای برق این مشترکان براساس متوسط نرخ قراردادهای تبدیل انرژی محاسبه می‌شود که این نرخ در سال جاری براساس قراردادهای تبدیل انرژی سال گذشته ۷۲۴ تومان به ازای هر کیلووات ساعت محاسبه شده که مبنای محاسبه تعرفه مشترکان صنعتی خواهد بود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.