×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : چهارشنبه, ۶ تیر , ۱۴۰۳
افتتاح بزرگترین آب‌شیرین‌کن فراساحلی در سیستان و بلوچستان/ آبرسانی به ۱۷۵۱روستای دچار تنش آبی استان در دولت سیزدهم

به گزارش تجارت گردان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)، هاشم امینی در نشست خبری افتتاح طرح‌های آب و برق استان سیستان و بلوچستان که در وزارت نیرو برگزار شد، با اشاره به بهره‌برداری از طرح‌های آبرسانی بزرگ کشور در حوزه شرب و بهداشت در روز پنجشنبه هفته جاری گفت: در سه سال اخیر نگرانی‌هایی برای دولت و مردم سیستان و بلوچستان برای تامین آب شرب و بهداشتی ایجاد شده بود.
وی ادامه داد: بر این اساس ورود جدی بخش مهندسی و کار شبانه‌روزی و مستمر در وزارت نیرو و دولت سیزدهم باعث شد دغدغه تامین آب شرب و بهداشت در استان سیستان و بلوچستان به ویژه در بخش  شمالی سیستان و  زاهدان در فاز نخست رفع و با اجرای این پروژه‌ها، پایداری کیفی و کمی آب شرب و بهداشت تضمین شود.
وی با بیان اینکه سال گذشته در این فصول به شدت نگران تامین آب شرب سیستان و زاهدان بودیم، ادامه داد: نگرانی‌ها به این علت بود که بارش مناسب نداشتیم و از طرفی حقابه قانونی کشور را در چاه نیمه‌ها دریافت نکرده بودیم و در تامین آب شرب و کشاورزی منطقه سیستان و زاهدان با شرایط سختی مواجه بودیم.
وی با اشاره به اجرای طرح جامع آبرسانی در منطقه سیستان و بلوچستان ادامه داد: با توجه به اینکه بخشی از این طرح‌ها در منطقه بلوچستان بود، در قالب ایجاد سدهایی که برای شرایط کم بارشی و خشکسالی تامین آب شرب و بهداشتی احداث شده بود،  از خساراتی که بر مردم و ساکنان آن منطقه در شهرها و روستاها محتمل بود، جلوگیری و  آب با کیفیت برای بخشی از شهر و روستاها تضمین شد.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور یکی از محل‌های تامین آب در چابهار و کنارک را استفاده از آب شیرین کن‌ها اعلام کرد و ادامه داد: با تغییر رویکرد در وزارت نیرو علاوه بر استفاده از آب شیرین‌کن‌ها در منطقه بلوچستان،با احداث سدها، ظرفیت مناسبی برای حوزه شرب ایجاد شد و حدود ۳۱۵ روستا از منابع پایدار سد زیردان بهره مند شدند.
وی ادامه داد: شرکت آب نیرو احداث خطوط انتقال آب شرب برای شهرهای چابهار و کنارک را آغاز کرد و بر این اساس آب با کیفیت سطحی را در این منطقه خواهیم داشت.
وی به طرحی که در شمال استان سیستان اجرا شده است نیز اشاره کرد و گفت:بر این اساس بخشی از آب سیستان و روستاها و بخشی از آب زاهدان در زون ۲ از چاه نیمه‌ها تامین می‌شود و مقرر شد وابستگی تامین آب از چاه نیمه ها به حداقل برسانیم تا نگرانی مردم نسبت به این موضوع کمتر شود.
وی بهره برداری از منابع برون سرزمینی و از محدوده منطقه دشتک شامل حرمک،شیله و هامون هیرمند را مورد اشاره قرار داد و افزود: طرحی در این رابطه ارائه شد و با ارزیابی منابع آب زیرزمینی، چاه‌هایی حفر شد. در یک کار شبانه‌روزی یکساله  در حفر چاه ،۷۳ حلقه چاه در محدوه این سه دشت حفاری شد.
امینی از اجرای ۹۵ کیلومتر خط انتقال و جمع آوری برای انتقال آب این سه دشت خبر داد و گفت:۱۱۰ کیلومتر شبکه ۲۰ کیلو ولت فشار متوسط برق و ۱۰۵ کیلومتر جاده دسترسی ایجاد شد تا بتوانیم حدود ۱۶۰۰لیتر بر ثانیه آبی را که کمبود داشتیم، برای منطقه سیستان و زاهدان تامین کنیم.

کاهش ای سی آب چاه ها از ۱۵ هزار به ۲۷۳ میکروموس
مدیرعامل آبفای کشور ادامه داد: پس از حفر چاه و آزمایش پمپاژ مشخص شد در این مناطق به علت نوع بافت خاک و نوع اقلیم، آب‌های لب شور و شور با ای سی بالای ۱۵ هزار وجود دارد و این در حالیست که ای سی برخی از چاه‌هایی که استحصال شد نزدیک ۲۵ هزار میکروموس بود.
وی تصریح کرد: طی سه هفته گذشته با وارد کردن آب به مدار،منابع بخشی از چاه‌ها با ای سی ۲۰ هزار در آب شیرین کن وارد و با ای سی ۲۷۳  میکرو موس خارج شد و آب با کیفیت از طریق آب شیرین کن زاهدان و تصفیه خانه‌ای که از چاه نیمه ها آب را منتقل می کند، به داخل شهر وارد می شود و می تواند نگرانی‌ها را رفع کند.
وی به احداث آب شیرین کن با ظرفیت ۱۰۰ هزار متر‌مکعب اشاره کرد و اظهار داشت: این اقدام حدود ۸ ماه با کار شبانه‌روزی و با تاکیدها و پیگیری‌های رئیس جمهور شهید انجام شد  و پنجشنبه این هفته بزرگترین  آب‌شیرین‌کن  فراساحلی  به ظرفیت ۱۰۰ هزار مترمکعب به مردم شریف منطقه سیستان و زاهدان  تقدیم می‌شود که می تواند تاثیر بسیار خوبی در پایداری کمی و کیفی آب شرب در این منطقه داشته باشد.
امینی با بیان اینکه حدود ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای بزرگترین  آب‌شیرین‌کن فراساحلی هزینه شده است،یادآور شد: برای چاه‌ها، خطوط انتقال و خطوط برق حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.
امینی با بیان اینکه ۴ هزار میلیارد تومان برای طرح تامین آب شرب محدوده منطقه سیستان و زاهدان در بازه زمانی یکساله هزینه شده است، ادامه داد: با در مدار قرار گرفتن این آب شیرین کن، طعم شیرین خدمت و کار جهادی و شبانه روزی کارگران مهندسان، مشاوران و پیمانکاران  برای مردم  منطقه شمال سیستان و بلوچستان شیرین خواهد شد.
وی به طرح جهاد آبرسانی به عنوان یکی از اقدامات بزرگ دولت سیزدهم در استان سیستان و بلوچستان نیز اشاره کرد و افزود: آبرسانی ۱۰ هزار روستا در سطح کشور در قالب طرح جهاد آبرسانی اجرا می‌شود که این طرح در ۵ هزار و ۵۰۰ روستا اجرایی شده است.

سیستان و بلوچستان نقطه ثقل اجرای طرح جهاد و آبرسانی است
مدیرعامل آبفای کشور ادامه داد: در استان سیستان و بلوچستان اجرای طرح در قالب طرح‌های وزارت نیرو دنبال شد که ۲ هزار و ۳۵۱ روستا دارای تنش آبی و ناپایداری آب بوده‌اند و از این تعداد ۱۷۵۱ روستا با جمعیت ۵۵۴ هزار نفر از طریق قرارداد با قرارگاه امام حسن مجتبی آبرسانی می‌شوند.
وی با بیان این که نقطه ثقل جهاد آبرسانی کشور استان سیستان و بلوچستان است، ادامه داد: همچنین مقرر شد۲۵۰ روستا را با کمک خیران آبرسان به شرایط پایدار کمی و کیفی برسانیم.
امینی خاطر نشان کرد: طرح جهاد آبرسانی در استان سیسیتان و بلوچستان به سرعت در حال انجام است.در بخش خیران و جهاد آبرسانی و مجتمع‌های آبرسانی ۴۰۱ روستا با اعتبار ۱۱۰۰میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است و ۱۴۸ هزار نفر از آب پایدار و سالم برخوردار شدند.
وی گفت: در اواخر این هفته و در کنار بهره‌برداری از طرح بزرگترین  آب‌شیرین‌کن  فراساحلی،۳۱۵ روستا در محدوده منطقه بلوچستان تامین آب پایدار و سالم از طریق تصفیه‌خانه که در طول یکسال گذشته احداث شده است،با مشارکت انجمن صنفی آب و فاضلاب کشور و شرکت‌های آب و فاضلاب به بهره‌برداری می‌رسد و این روستاها از آب شرب و بهداشتی و سالم و پایدار بهره‌مند خواهند شد
وی تاکید کرد: در مرحله نخست مردم شهر زاهدان طعم آب شیرین را پس از بهره برداری از این آب شیرین کن می‌چشند و نباید نگرانی از بابت کیفیت آب داشته باشند

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.